تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آشنایی با بنیاد بین‌المللی کودک

Screen Shot 2016-01-31 at 8.29.58 PM

SensesCultural:بنیاد کودک به عنوان یک موسسه خیریه عمومی در سال 1994 در آمریکا تاسیس شد. این موسسه، یک خیریه­ بین­‌المللی است و محدود به یک کشور نیست و  هم اینک در کشورهای آمریکا، آلمان، افغانستان، ایران، اندونزی، سوئیس و کانادا مشغول فعالیت است.

بنیاد کودک، آینده کودکان و نوجوانان فقیر و نیازمند را در گرو تحصیل می‌داند و معتقد است اگر بتوان آنها را به گونه­‌ای یاری کرد که از تحصیل علم و دانش باز نمانند، قطعاً راه خروجشان را از دایره فقر و شور­بختی فراهم ساخته است. از این رو همواره سعی دارد با حمایت از کودکان و نوجوانان مستعد، اجازه ندهد فقر و امکانات نامناسب اجتماعی آنها را از تحصیل و دستیابی به آینده‌ای روشن محروم کند.

انجام این هدف بدون یاری انسان­‌های نیک­‌اندیش میسر نیست. به همین جهت بنیاد کودک به مثابه پل ارتباطی انسان­‌های خیراندیش و نیکوکار خارج از کشور و دانش‌آموزان نیازمند داخل کشور عمل می­‌کند. ابتدا دانش آموزان مستعد را شناسایی کرده و پس از کسب اطمینان از نیازمندی آنها و اینکه در تحصیل مصمّم هستند، آنها را به افراد خیّری که به هدف یاری رساندن به همنوعان نیازمند خود اعتقاد دارند معرفی می­‌کند تا با حمایت خود، دانش آموزان مستعد را در رساندن به آینده­‌ای بهتر، یاری و همراهی کنند. برای نمونه در سال ۲۰۱۵ و برنامه جذب سرمایه این بنیاد به آنجا منتهی شدکه دو میلیون و هفتصد هزار دلار توانستند گردآوری کنند که بخش اعظم این رقم ازناحیه افراد خیر روی سایت پرداخت شده است.

هر انسان نیکوکار و خیر­اندیش علاقمندی می­‌تواند با هزینه­‌ای که کمتر از بهای یک فنجان قهوه در روز است در نجات یک کودک یا نوجوان نیازمند سهیم باشد.

شکرانه­ بازوی توانا      بگرفتن دست ناتوان است

علاقمندان می­‌توانند کمک خود را برای شش ماه، یکسال و یا حتی تا رسیدن دانش آموز به اتمام تحصیلات دانشگاهی ادامه دهند.

اکنون چنانچه مایلید که دست یک یا چند کودک یا نوجوان نیازمند را گرفته و او را در ساخت آینده­‌ای بهتر یاری کنید، این بنیاد نیز آماده‌­است تا دستان نحیف و نیازمندِ مهر کودکی ساعی و کوشا را در دستان پر مهر هر فرد علاقه‌مند بگذارد.

Screen Shot 2016-01-31 at 10.25.42 PM

فقط کافی است فرم درخواست کفالت را تکمیل کرده و به نشانی بنیاد، ایمیل یا پست کنید. بنیاد در اولین فرصت مشخصات کودک مورد نظر هر فرد را به همراه عکس و گزارش وضعیت خانوادگی و نیازمندی‌های وی برایش ارسال می‌کند. هر شش ماه نیز گزارشی از وضعیت کودکان تحت حمایت فرد حامی توسط مددکاران اجتماعی تهیه شده و برای افراد حامی ارسال می­‌گردد. در طول این مدت فرد حامی می­تواند با کودک خود نامه­‌نگاری کند و حتی در سفر کشور به کشور مربوطه، به وی و خانواده‌اش سر بزند و از نزدیک با روند زندگی او و چگونگی بهره‌گیری او از یاری فرد حامی آشنا شود.

سوالات متداولی از سوی بنیاد کودک طراحی شده است که می‌تواند به افراد علاقه‌مند  کمک کند تا بهتر تصمیم بگیرند.

هدف اصلی “بنیاد کودک” چیست ؟
هدف اصلی بنیاد کودک حمایت از کودکان باهوش و ذکاوت و در عین حال فقیر و محروم دنیاست که عشق و انگیزه به تحصیل دارند ولی فاقد توانایی مالی مساعد برای ادامه تحصیلند. تمامی کوشش این بنیاد براساس اهداف هزاره سازمان ملل، تامین حداقل نیازهای زندگی از قبیل خوراک، پوشاک، دارو و وسایل آموزشی و ایجاد امکان ادامه تحصیل آنان است.

رسالت اصلی و مهم‌ترین برنامه «بنیاد کودک» کدام است؟
در حال حاضر برنامه­ اصلی بنیاد کودک کفالت Sponsorship  است. در آینده­ فرزندخواندگـی Adoption نیز یکی دیگر از فعالیت­های مهم بنیاد کودک خواهد بود. در کنار این فعالیتها، بنیاد کودک در مواقع اضطراری همچون زلزله فعالانه به کمک همنوعان خود می­‌شتابد.

منبع درآمد بنیاد کودک کجاست و درآمد آن از کجا تامین می­‌شود؟
کلیه درآمدهای بنیاد کودک از محل کمک‌های مردمی و غیردولتی است که شامل کفالت(Sponsorship)و کمک‌های گاه به گاه( Donations)، برگزاری مراسم خیریه و جمع آوری اعانات مردمی(Fundraising)و کمک موسساتی که کارمندانشان به بنیاد کمک می­کنند(Matching Fund) می‌باشد.

کفالت از راه دور یا Sponsorshipچیست؟
کفالت، ایجاد یک رابطه­ عاطفی بین یک انسان خیر­خواه و نوعدوست و کودکی نیازمند است که از طریق پرداخت مبلغ کفالت به طور ماهیانه از سوی کفیل برای حمایت ضروری و حیاتی به کودکان تحت پوشش ارائه می­‌شود.

هر فرد با­حداقل چه مبلغی می‌تواند حمایت کفالت یک کودک را به عهده بگیرد؟
هر فرد می­‌تواند با پرداخت ماهیانه حداقل فقط سی دلار بعنوان یک حامی، در ساخت آینده­­ یک کودک یا جوان نیازمند، نقش سازنده و موثری داشته باشد و او را برای رسیدن به فردایی روشن­تر یاری کند. اگر چه برآوردن حداقل نیازهای یک کودک در نقاط مختلف جهان متفاوت است، از این‌رو میزانی که توسط مددکاران محلی ما ارزیابی و پیشنهاد می­ک‌نند، ملاک ما برای کمک به مددجویان است. جهت اطلاع، نیاز هر مددجو در ایران به طور میانگین مبلغی در حدود یک صد دلار برآورد می­‌گردد.

چه مقدار از کمکهای من صرف پشتیبانی از کودک تحت حمایتم میگردد؟
در حال حاضر بیش از 89 درصد از کمک‌های دریافتی به مصرف برنامه‌های مربوط به کودکان و مددجویان می­‌رسد. این عدد با استفاده­ بهینه از تکنولوژی و همکاری بیدریغ داوطلبان بشدت رو به­ افزایش است ­و ­امیدواریم­ از ­سال­ آینده­ به­ بیش­ از­ 90 درصد افزایش یابد.

چگونه می­‌توان در جریان وضعیت زندگی و تحصیل کودک مورد حمایت خود قرار گرفت؟
بنیاد کودک هر شش ماه یکبار گزارشی که توسط مددکار تهیه شده به­ همراه عکس جدید از مددجو و نامه دستنوشته او را برای فرد حامی  ارسال می­‌کند.

آیا امکان دیدار من با کودک تحت حمایتم وجود دارد؟
بله، برای دیدار کودک تحت حمایت خود و خانواده او، کافی است با دفتر مرکزی بنیاد کودک در آمریکا تماس بگیرید و زمان حضور خود را در کشور محل اقامت مددجو اطلاع دهید تا همکاران ما هماهنگی لازم را برای ملاقات شما بعمل آورند.

آیا امکان مکاتبه با مددجو­(یان) تحت حمایت من وجود دارد؟
بله، شما می توانید به هر میزان که مایل باشید با کودکان یا جوانان تحت حمایت خود مکاتبه کنید. کافی است نامه­های خود را به آدرس بنیاد کودک ارسال یا ایمیل فرمائید تا در کمترین زمان به کشور مورد نظر ارسال و سپس توسط مددکار مربوطه به وی تحویل گردد.

چگونه کمک‌های من به دست کودکان نیازمند می­‌رسد ؟
نحوه ارائه­ حمایتها ، بستگی به کشور محل زندگیِ مددجویی مورد حمایت دارد و به همین علت، چگونگی کمک­‌رسانی­ها با­ هم متفاوت است. بنیاد کودک به عنوان یک موسسه خیریه­ آمریکائی با هدف پشتیبانی از کودکان محروم در جهان، از طرفی خود را موظف به اجرای قوانین جاری در آمریکا می­‌داند و از سوی دیگر ملزم به اجرای قوانین و دستور العملهای کشوری که فرزند تحت حمایت در آن زندگی می­کند، می­باشد.

بنیاد کودک برای ارسال کمکهای نقدی­‌اش به ایران از خزانه داری آمریکا (اداره کنترل اموال خارجی ملقب به اُوفَک) دارای مجوز شمارهIA-2014-311236-2  برای ارسال سالیانه دو میلیون دلار کمک نقدی برای کودکان نیازمند تحت حمایتش می­‌باشد. این بزرگترین مجوزی است که تا کنون خزانه داری آمریکا برای یک موسسه خیریه صادر کرده است.Screen Shot 2016-01-31 at 10.24.08 PM

آیا کمکهائی که از طریق بنیاد کودک ارسال می شود شامل معافیت مالیاتی هست؟
بله، این پرداختها شامل معافیتهای مالیاتی می­گردد. بنیاد کودک در ابتدای هر سال یک رسید رسمی شامل کلیه اطلاعاتی مربوط به کمکهای دریافتی  سال قبل را برای حامیان عزیز ارسال می­دارد تا آنها بتوانند برای اظهارنامه مالیاتی خود از آن استفاده کنند.

آیا از سیستم و روش کار بنیاد کودک بازرسی می شود؟
بله، از آنجائیکه بنیاد کودک همواره سعی در بهبود امور و روش جاری خود در کمک رسانی به نیازمندان دارد، هر سال از حسابرسان متخصص و مستقل دعوت می­کند که جزئیات عملیات اداری و مالی انجام شده را مورد مطالعه و بررسی دقیق خود قرار دهند. نتایج حاصله از این بازرسی های مالی (Audit) در وب سایت بنیاد کودک در دسترس عموم قرار دارد.

چند درصد از کودکان و نوجوانان تحت حمایت، دختر می­باشند؟

در حال حاضر بیش از 60 درصد کودکان و نوجوانان تحت پوشش را دختران تشکیل می‌دهند.
چه تعداد کودک و نوجوان تحت پوشش بنیاد کودک هستند؟

در حال حاضر بیش از 7800 کودک و نوجوان مستقیماً تحت حمایت بنیاد کودک هستند که با احتساب خانواده آنها که به نوعی از این کمکها نیز بهره­‌مند می­‌شوند، تعداد استفاده کننده­ گان از کمکهای افراد نیکوکار و خیر اندیش به مراتب بیش از این تعداد می­باشد.
ازچند سالگی یک کودک را برای کفالت می پذیرید؟

معمولاً و به طور کلی از اول دبستان تا پایان دوره دانشگاه؛ ولی در برخی از موارد خاص، کودکانی که هنوز به سن تحصیل هم نرسیده­ اند نیز تحت پوشش بنیاد قرار گرفته­‌اند.
آیا غیر از این موارد، از سایر کودکان نیازمند نیز حمایت می کنید؟

بله، بنیاد کودک برنامه های دیگری نیز برای یاری رسانی به کودکان نابینا، ناشنوا، مبتلا به سرطان و یا کودکان بی­سرپرست و آسیب دیده از بی­ خانمانی دارد.همچنین همواره در برنامه­ی کمک رسانی فوری در مواقع بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله  فعالانه مشارکت دارد. بنیاد کودک در حمایت از کودکانی که برای مخارج پزشکی گران و یا عملهای جراحی خاص نیاز به کمک دارند نیز فعالیت می­کند.

موفقیت‌های بنیاد کودک:

Screen Shot 2016-01-31 at 10.24.57 PM

– بنیاد کودک توانست پس از  زلزله آذربایجان بیش از 280 هزار دلار کمک جمع آوری نموده و با این کمک یک مدرسه و خوابگاه در ورزقان برای دانش آموزان روستاهای زلزله­ زده بسازد؟

فعالیتهای بنیاد کودک در زمینه کمک به دانش آموزان نیازمند مورد تائید سازمان ملل قرار گرفته و موفق به دریافت مقام مشاورتی ویژه از کمیسیون اجتماعی و اقتصادی این سازمان  ECOSOCگردیده و گواهی استاندارد جهانی موسسات غیر دولتی را از موسسه بین‌المللی SGS سوئیس نیز اخذ نموده است؟

بنیاد کودک در 24 شهر ایران، دانش آموزان مستعد و خانواده­‌های نیازمند آنان را در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدائی تا دانشگاه تحت پوشش کمک‌های مستمر خویش قرار داده است؟

– بنیاد کودک شمار قابل توجهی از دانش آموزان نابینا، ناشنوا و بیماران سرطانی و کلیوی را با ارائه کمک‌های مختلف حمایت می­‌کند و شما می­توانید کودکی که برای کفالت انتخاب می­‌کنید از بین این افراد باشد.

– بنیاد کودک در کشورهای افغانستان و اندونزی نیز به کودکان فقیر و مستعد کمک می کند و شما می­توانید از بین کودکان این کشورها نیز کودکانی را برای کفالت انتخاب کنید.

– بنیاد کودک قوانین تمام کشورهائی که در آنها فعالیت دارد را رعایت نموده و هر سال بر طبق قوانین هر کشور دقیقاً حسابرسی می گردد و مدارک آن در وب سایت بنیاد قابل دسترسی عموم است.

– بنیاد کودک به هیچ حزب، دسته ،گروه سیاسی یا مذهبی وابستگی ندارد.

تمامی اعضای هیئـت امنای بنیاد کودک، همه داوطلبانه فعالیت دارند و هیچکدام حقوق و مزایایی از این موسسه دریافت نمی­کنند.

بنیاد کودک بواسطه شفافیت در فعالیتهای مالی­‌اش به عضویت موسساتی همچون Council of Organizations of the United Nations Association   و  Charities Without Boarder  و Combined Federal Campaign پذیرفته شده است. موسسه چریتی نویگیتور  Charity Navigator نیز به بنیاد نشان چهارستاره که عالیترین نشان شفافیت در امورمالی و اداری است را اعطا کرده است؟ همچنین موسسه­ مجمع­خیریه­‌های­‌ مستقل آمریکا (Independent Charities of America) به بنیاد کودک عالی­ترین مهر تائید خود را که «بهترین Best»می­‌باشند را داده است­.

قابل توجه اینکه که از بین یک میلیون موسسه خیریه که در آمریکا فعالیت دارند، فقط پنجاه هزار خیریه به عضویت این موسسه پذیرفته شده‌­اند که از بین این پنجاه هزار، فقط 2000 موسسه تاکنون توانسته­‌اند این مهر تائیدِ «بهترین» را دریافت کنند که بنیاد کودک یکی از آنهاست.

فقط با صرف چند دقیقه می­‌توانید با مراجعه به وب سایت بنیاد کودک http://childfoundation.org/child-waiting-list یک کودک و یا نوجوان را انتخاب کرده و سرنوشت او را برای همیشه تغییر دهید.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
كليد‌واژه‌ها: پروژه آشنایی با بنیادهای خیریه
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: