تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




تاثیر آی پد بر بهبود تکلم کودکان اوتیسم

 

اختلال اتيسم مجموعه اي از معلوليت رشدي رواني در مشكلات اجتماعي، ارتباطي و جالش هاي رفتاري را در بر مي گيرد.افراد مبتلا به اتيسم از نظر پردازش اطلاعات در مغز از همديگر متفاوت هستند. كودكان مبتلا به اتيسم در رشد مهارت هاي كلامي و غير كلامي نيز از هم ديگر متفاوت هستند. برخي از كودكان مبتلا به اتيسم دایره و دامنه واژگانی محدود و برخي ديگر نيز دایره و دامنه واژگانی گسترده تري دارند و در مورد جزئيات يك موضوع مي توانند صحبت كنند. يك سوم كودكان مبتلا به اتيسم مشكلات تكلم دارند و اين مشكلات اغلب از سن ٥ سالگي بروز پیدا می کند؛ درست زماني كه كودك شيرين زباني ها و جملات كامل و مهارت ارتباطي و تكلم با ديگران را آموخته و به براحتي مي تواند با ديگران مكالمه برقرار كند، اما با ابتلا به اختلال اتيسم این کودک قادر به صحبت كردن نخواهد بود و يا جملات طوطي وار و الگو هاي تكراري را  در محاورات خود با دیگران به کار خواهد گرفت. اگرچه درصد كمي از این کودکان نيز قادر به تكلم هستند.

اخيرا محققين به دنبال راهكار هاي درماني براي رشد تكلم كودكان مبتلا به اتيسم متوجه تاثير استفاده اي پد در پيشرفت تكلم اين كودكان شده اند. شبکه معروف  CBS نيوز، در اين رابطه گزارشي را تهيه كرده است و در اين گزارش به استقبال والدين در ثبت نام در برنامه مطالعاتي استفاده از اي پد اشاره كرده و آورده است: والدين داراي كودكان اتيسمي كه کودکانشان اغلب قادر به كاربرد صرفا ١٠ كلمه در سن ٥ سالگي بوده اند، فرزندانشان را در برنامه اموزشي و درماني استفاده از اي پد شركت دادند. والدين يكي ار كودكان اتيسمي در گفتگو با CBS نيوز سهولت دسترسي به آي پد و استفاده آموزشي از آن و تاثيرش در رشد تكلم  را يكي از دلايل اصلي ثبت نام در اين برنامه مطالعاتي دانست.

در اين مطالعه محققين دانشگاه لوس آنجلس كاليفرنيا، توانايي ارتباطي ٦١ كودك مبتلا به اتيسم با ميانگين سني ٨-٦ سال  كه از اي پد استفاده مي كردند را با كودكان غير اتيسم كه به اي پد دسترسي نداشتند ،مقايسه كردند

در اين مطالعه كودكاني كه به آي پد دسترسي نداشتند رشد كلامي كمتري داشتند و واژگان لغات آنها كمتر از ٢٠ بوده است و همه ٦١ كودك در مطالعه وارد شده و به طور همزمان به مدت ٦ ماه از گفتار درماني نيز بهره بردند.

كارن اسنايدر دوك، دانشيار و متخصص در زمينه كودكان اتيسم در آمريكا نيز به سوالات والدين كودكان اتيسمي در اين مطالعه پاسخ داد. اين مطالعه و نتايج حاصل از آن در مجله روانپزشكي  علمي امريكايي كودك و نوجوان منتشر شد و نتايج نشان داد كه كودكاني كه از آي پد استفاده مي كنند ،نسبت به كودكاني كه از آي پد استفاده نمي كنند ،قادر خواهند بود واژگان لغات خود را دو برابر افزايش دهند.

با توجه با افزايش ميزان اتيسم در بين كودكان كه اخيرا اين ميزان در امريكا به ١ كودك از هر ٦٠ كودك گزارش شده است ،نتايج اين مطالعه قطعا تاثير بسزايي بر روي تكلم كودكان مبتلا به اتيسم خواهد داشت.

بر اساس گزارش  CBSنيوز ، در اين مطالعه  هر كودك دو جلسه در هفته به مدت سه ماه از آي پد استفاده كرده است و طول اين مدت حدود ٨٠ درصد كودكان اتيسمي از طريق استفاده از آي پد به همراه جلسات گفتار درماني به درمان پاسخ دادند و تكلم انها نيز بهبود يافت،اين در حالي است كه كودكاني كه به اي پد دسترسي نداشتند  حدود ٢٠ درصد كمتر يعني ٦٢درصد رشد تكلم داشتند.

دكتر كاني كاساري استاد توسعه انساني و روانپزشكي و روانشناسي دانشگاه لوس آنجلس كاليفرنيا در گفتگو با CBSنيوز گفت؛ در صورتي كه كودك اتيسمي با واژگان كمتر از ٢٠ لغت وارد اين مطالعه شود بعد از مدت ٦ ماه قادر خواهد بود اين واژگان را به ١٠٠ كلمه گسترش دهد.دكتر كاساري همچنين گفت ؛ كودك از طريق استفاده از آي پد از طريق تكرار عمل از طريق محرك هاي ديداري پاسخ هاي كلامي تشويق مي كندو اين روش به كودك كمك مي كند تا در ارتباط با ديكران استرس و فشار روحي كمتري تجربه كند و ياد بگيرد.

Research news vandebit university درباره تاثير اي پد  بر روي بهبود كلام كودكان اتيسمي گفت؛ زماني كه كلمه اي را در زمان هاي مختلف بيان مي كنيم و يا كلمات با يكديكر تلفيق مي شوند همراه با ويژگي هاي متفاوت اگوستيك شنيده مي شوند به ويژه كه اين كلمات از طريق اي پد شنيده شوند تاثير گذاري ان با خاصيت اگوستيك بيشتر خواهد شد درست مانند ان كه كلمه اي پشت تلفن و يا موبايل شنيده مي شود.

تا پيش از اين محققين درمان كودكان اتيسمي كه از نظر تكلم در سن ٦-٥ سالگي بسيار ضعيف هستند را امكان ناپذير مي دانستند. اما امروزه با پيشرفت مطالعات اين كار از طريق اي پد و گفتار درماني امكان پذير شده است. يكي از مراكزي كه به طور جدي در اين زمينه مطالعه كرده است موسسه كايزر است كه از ٥ سال گذشته تا كنون مطالعه و تحقيقاتش را با همكاري موسسه بهداشت مراكز اتيسم دانشكاه يو سي لوس انجلس كاليفرنيا ، دانشكاه روچستر و دانشكده پزشكي ويل كوزيل اغاز كرده است . در اين برنامه مطالعاتي محققان و درمانگران از اي پد به دو صورت مداخله متضاد ( اموزش مستقيم و اموزش طبيعي ) به منظور بررسي اثربخشي دو روش ارتباطي براي كودكان اتيسمي كه از حداقل تكلم برخوردار هستند ، استفاده كردند.

در اين تحقيق در روش آموزش مستقيم، كودكان مهارت هاي لازم (مانند تطبيق اشياء، تقليد حركتي و كلامي) و مهارتهاي اساسي ارتباطي (مانند درخواست كردن اشياء) را ياد مي گيرند. به عنوان مثال؛ اگر بزرگسالي با كودك صحبت كند و در طول صحبتش ١٠-٥ بار از اي پد استفاده كند، در اين مدت كودك سعي مي كند  براي بيان نياز و درخواستش از اي پد استفاده كند و يا اگر هم نتواند استفاده كند از فرد ديگري براي انجام آن كمك بگيرد.

در روش آموزش طبيعي همانطور كه از نامش مشخص است از طبيعي ترين بازي ها و فعاليت ها براي يادگيري استفاده مي شود. كودك در طول بازي ، حركاتي را براي برقراري ارتباط، و يا بازي با اشياء و توجه به هم بازي هايش استفاده مي كند.در هر دو روش،كودك نماد ها، را روي صفحه اي پد لمس مي كند، كلمات را با تكرار گوش مي دهدو حتي كاهي اوقات كلماتي كه مي شنوند به زبان مي آورند.

از آنجايي تكلم و برقراري ارتباط كودكان اتيسمي يكي از مشكلات شايع و جدي اين كودكان است در نوشته بعدي درباره راهمكاري هاي كمك به كودكان اتيسم بدون تكلم را خواهيم نوشت.

SENSES CULTURAL/ Senses Academy of Health

Maryam Jabbari, Health Director, PSYD

marypsyd@sensescultural.org

www.sensesculturalfarsi.org

www.sensescultural.org

M PO Box 660606, Sacramento, CA 95866

O 8880 Cal Center Drive, STE 400, Sacramento, CA 95826D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
كليد‌واژه‌ها: اوتیسم و آی پد | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: