تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




وسواس فکری و کودکان اوتیسم

SensesCultural:در اين بخش روي وسواس فكري كه يكي از مشكلات رايج در افراد به ويژه كودكان تيسم است، متمرکز می‌شویم.

در قاعده رفتار تكراري روزمره در كودكان اتيسم مي‌تواند به عنوان منبعي براي كاهش و يا كنترل اضطراب و خشم باشد. رفتار وسواسي همان اختلال وسواس- اجباري است كه  به صورت اختلال اضطرابي بروز مي‌كند و منجر مي‌شود كه فرد مبتلا، افكار و رفتارهايي كه از آن احساس ناراحتي مي‌كند را تكرار كند. در واقع فرد با تكرار افكار و رفتارها سعي در كنترل و كاهش اضطراب و رسيدن به ارامش مي‌كند.
وسواس فكري در افراد مبتلا به اختلال اسپرگر:
فرد مبتلا به سندرم اسپرگر نيز مانند فرد مبتلا به اتيسم از وسواس فكري رنج مي‌برد. برخي از رايج‌ترين وسواس‌ها شامل؛كامپيوتر، قطار، تاريخ‌ها، حوادث، برنامه‌هاي خاص تلويزيون است.  وسواس فكري در افراد مبتلا به اسپرگر و اتيسم به صورت علاقه‌مندي به اشياء خاص نيز ظاهر مي‌شود. مانند علاقمندي به اشياء غيرمعمول‌تري مانند بطري شير، سنگ، كفش، اجزاي اشياء مانند اسباب بازي، مجسمه و يا ماشين. نمونه ديگر از علاقمندي‌ها شامل علاقه به جمع آوري دي وي دي، روزنامه‌ها، حشرات، برگ‌ها، و يا بليط اتوبوس. اغلب افراد مبتلا به وسواس براي مدت طولاني علاقمندي خود را به اشياء مورد علاقه‌شان حفظ مي‌كنند.

علت وسواس فكري در مبتلايان به اتيسم:

-وسواس ممكن است ساختار، نظم و  رفتار پيش‌بيني شده‌اي را براي فرد ايجاد كند. اين نظم مي‌تواند به فرد براي مقابله با برخي مشكلات و اضطراب‌هاي روزانه كمك كند.
– افرادي كه مشكلاتي در تعامل اجتماعي دارند و معمولا در گفتگو و ارتباط با ديگران سعي مي‌كنند بيشتر به منافع خاص خود توجه كنند و سعي بر پافشاري بر روي نظرات خود دارند.
– وسواس ضمن اينكه فرد را با فكر و رفتارهاي ناراحت كننده‌اش درگير مي‌كند، به صورت موقت منجر به آرامش كاذب در فرد مي‌شود.
– به همين علت اغلب افراد مبتلا به وسواس فكري سعي مي‌كنند مدت‌هاي زيادي را صرف جمع‌آوري اشياء مورد علاقه‌شان كنند.
رفتار هاي تكراري در كودكان اتيسم:
كودك اتيسم در مواجهه با موقعيت‌هاي اجتماعي به سرعت دچار دست پاچگي و تغيير رفتار مي‌شود. اين تغيير منجر می‌شود تا کودک به صحبت با خود بپردازد و يا كلمات تكراري را بيان كند. در كنار تغييرات رفتاري، رفتارهايي مانند دست زدن، تكان‌دادن، پريدن، چرخش و تكان دادن سر و حركات پيچيده بدن مي‌كند.
مواجه شدن با موقعيت‌هايي كه چندان براي كودك اتيسم مناسب نيست مي‌تواند برخي از حساسيت‌ها را در او بيشتر تحريك كند. بنابر اين شناخت موقعيت‌ها و شرايطي كه چندان براي كودك اتيسم مناسب نیست مي‌تواند منجر به كاهش تغييرات رفتاري تكراري او شود. مانند حساسيت زياد به بو، طعم، صدا، لمس. نكته بسيار حائز اهميت اين است كه اين عوامل مي‌تواند روي تعادل دهليزي و سيستم عصبي كودك اتيسم تاثير بگذارد.
گاهي تغييرات جزيي در زندگي روزمره مي‌تواند براي فرد مبتلا به اتيسم استرس زا باشد و منجر به ايجاد اضطراب و در نهايت رفتارهاي وسواسي او شود. بنابر اين هر نوع تغييرات فيزيكي مانند تغيير مبلمان در يك اتاق يا حضور افراد جديد يا عدم حضور افراد آشنا مي‌تواند براي فرد استرس زا باشد.
اغلب افراد مبتلا به اتيسم تنظيمات سفت و سخت در مورد غذا خوردن، لباس پوشيدن و يا اشياء خاصي را دارند و يا شستن مداوم دست و يا چك كردن قفل به دفعات مي‌تواند نشانه‌هاي اختلال وسواس فکري در آنها را بروز و ظهور دهد که باید والدین و به خصوص مشاوران و روانپزشکان در این گونه مواقع با دقت و ظرافت رفتارهای کودک را رصد کرده و حتی تکرار آنها در یک ساعت و یک روز را ثبت و ضبط کنند که بعدها بتوان با استفاده از این اطلاعات به فکر درمان این گونه رفتارها بود.
مریم جباری

روانشناس بالینیتذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
كليد‌واژه‌ها: مریم جباری | وسواس و اتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

احمد داودی
http://davoodiahmad6@gmail.com
تئوریها خوب است اما خانم دکتر عزیز راه کارهای اموزشی و اصولی را بفرمایید الان همه تئوریها را اگاهی دارند نیاز امروزه والدین عزیز راه و روشهای اصولی بهبود نشانه های بالینی کودکان مبتلا به اتیسم است نه تئوریهای فراوان سپاس