تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آیا در تصمیم گیری دچار مشکل هستید؟

SensesCultural: در نوبت‌های قبل به وجوه مختلف خلاقیت پرداختیم و آوردیم که یک فرد خلاق چه می‌کندو روی چه مسائلی تاکید کرده و در چه مسیرهایی گام می‌زند. اکنون به مرحله تصمیم‌گیری در یک کار خلاقه می ‌رسیم که مرحله بسیار مهم و تاثیرگذاری است. تصمیم‌گیری البته در هر کار دیگری که گزینش بین دو چیز یا چند چیز است نیازمند به بسترهای روانشناسانه‌ای دارد که گذر از آنها فرد را در درازمدت به یک فرد مردد یا مصمم تبدیل می‌کند.

تصمیم‌گیری آگاهانه   

تصمیم‌گیری یکی از سخت‌ترین و سرنوشت سازترین  لحظات زندگی یک فرد است.چرا که انتخاب غلط و یا فشار غیرمنطقی می‌تواند آینده فرد را متزلزل کند.شاید این پرسش مطرح شود که چگونه می‌توان تصمیمی گرفت که به موفقیت شغلی نزدیک شویم، باید گفت :اولین قدم برای تصمیم‌گیری این است که بدانیم چه می‌خواهیم و برای چه می‌خواهیم  سپس توانایی‌ها و استعدادهای خود را فهرست کنید چرا که این کار منجر به شناخت دقیق نسبت به توانایی‌هایتان خواهد شد. پس از آن  با مروری بر توانایی‌ها، از خود بپرسید که از این توانایی‌ها  در چه زمینه‌ای یا چه مشاغلی می‌توان بهره گرفت . این عمل موجب می‌شود که از بین مشاغل متعدد، شغلی را که از نظر درونی ارتباط و علاقه  بیشتری دارید انتخاب کنید.

انتخاب شغل و تصمیمم‌گیری شما در این زمینه اهمیت بسزایی در موقعیت شما در کار دارد، اینکه تا چه حدی شغل مورد نظرتان را می‌شناسید؟ و چه میزان به شغل خود علاقمند هستید؟ از جمله نکاتی است که می‌تواند در بروز خلاقیت‌های شما تاثیری به سزا داشته باشد.

فرض کنید تمام معیارهای یک فرد را برای کارکردن دارید از قبیل: سرمایه کافی، ارتباط و امکانات،… باز هم در کارتان موفق نیستید، با خود می‌اندیشید که من راه را به خوبی طی کرده و به درستی سرمایه‌گذاری کرده‌ام اما چرا موفق نشده‌ام!؟ و عدم موفقیت خود را به بحران اقتصادی و یا میزان پایین قدرت خرید مشتریان بنا به دلایل اقتصادی  منتسب می‌کنید اما ! آیا واقعیت ماجرا این است؟آیا تا به حال فکر کرده‌اید که آیا تصمیم گیری اولیه شما درست بوده است یا خیر؟ آیا شرایط لازم را برای تصمیم گیری داشته اید؟ چه میزان از خلاقیت خود بهره مند شدید؟ تمام این سوالات موجب می‌شود که به خودتان رجوع کرده و علت را جستجو کنید و برای دومین بار تصمیم گیری کنید اما این بار آگاهانه و با تدبیر .

با کمی دقت به اطراف خود می بینید  هر کسی به کاری مشغول است اما ظاهرأ رضایت درونی از شغلشان ندارند بخشی از مشکلات چنین افرادی این است که  به هدف اصلی و خلاقیت خود برای رسیدن  به آن توجهی ندارند.  این  افراد هرگز به موفقیت دست نمی‌یابند. موفقیت و رضایت شغلی زمانی حاصل می‌شود که افراد به خودآگاهی بر نیازهای درونی‌شان دست یابند، بر اساس امکانات، قابلیت‌ها و علایقشان هدف خود را انتخاب و برای شکوفا کردن آن تلاش کنند. پس از شناخت توانایی‌ها. گام بعدی،که شما را به موفقیت شغلیتان بیشتر نزدیک می‌کند، انگیزه شما برای رسیدن به هدف است  که عامل بسیار مهمی است که منجر می‌شود  در رویارویی با مشکلات شغلی صبور باشید و تلاش بیشتری برای موفقیت شغلی انجام  دهید.

 متأسفانه بسیاری از افراد در مرحله اولیه از شغل خود احساس رضایت می‌کنند، ولی پس از مواجه شدن با مشکلات از شغلشان منصرف  می‌شوند و فکر جدیدی را در سرشان می‌پرورانند .عامل دیگری که چرخه خلاقیت را در انتخاب شغل تکمیل می‌کند اعتماد بنفس است  که نقش سازنده‌ای در خلاق شدن فرد دارد و حتی موجب پیشروی بدون وقفه فرد در مسیر هدفش  می شود.  بنابراین خود کم بینی و عدم اطمینان  مانعی بر سر راه موفقیت خواهد بود. فردی که قدرت خلاقهی درونی وتوانایی های خود را می شناسد هرگز در برابر مشکلات تسلیم نخواهد شد  چرا که  فراموش نکنید اعتماد به نفس به فرد کمک می کند تا در صورت مواجهه با مشکلات نقاط ضعف خود را بررسی و در جهت رفع آن تلاش کند.

بسیاری از افراد در انتخاب و تصمیم‌گیری خود دچار تضاد هستند و این مسئله نقش منفی در موقعیت شغلی دارد.این تضاد حتی در کارهای دیگر و زندگی آنها نیز بروز و ظهور دارد. برای نمونه در یک خانواده‌ دارای کودک اوتیسمی اگر اطلاعاتی که آن خانواده درباره فرزندشان به دست آورده‌اند آنها را به سمت یک تصمیم مناسب سوق داده است، آن تصمیم باید سریعتر اتخاذ شود تا بتوان بر اساس آن برای بعد برنامه ریزی مناسبی صورت داد.

تضاد افکار افراد را تحت فشار قرار می‌دهد؛  دو فکر متضاد یا دو هدف متفاوت، همانند طنابی هستند که مدام فرد به سوی خود می‌کشاند و باعث پریشانی ذهنی می‌شود،  بطوری که قدرت تصمیم‌گیری نهایی را از او سلب می‌کند.پریشانی ذهنی منجر به ایجاد استرس می‌شود، همان نکته‌ای که پیش از این درباره آن سخن گفتیم.

استرس و مدیریت آن در خانواده‌های دارای کودکان اوتیسم

حتی اگر فرد بر حسب اتفاق و یا تحت تاثیر فشار یکی از هدف‌های شغلی خود را انتخاب کند دچار استرس و در نهایت اضطراب می‌شود و تمامی این عوامل دست به دست هم می‌دهند که شما برای مدتی با استرس مشغول شغل یا کاری شوید. با این توضیحات به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری یکی از راهکارهای اصلی در رسیدن به خلاقیت باشد.

مریم جباری

روانشناس بالینی

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
كليد‌واژه‌ها: خلاقیت | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: