تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




ایران به قطب درمان آلزایمر تبدیل می‌شود

sensesCultural: با تلاش‌های متمرکزی که مرکز رویان در ایران انجام داده و بودجه و امکاناتی که برای تحقیق درباره بیماری آلزایمر اختصاص داده‌است، امکان این که در آینده نزدیک این مرکز و ایران به قطبی در درمان بیماری آلزایمر تبدیل شوند بسیار زیاد است.

بيماري الزايمر يكي از شايع‌ترين بيماري‌ها در بين افراد سالمند است كه امروزه سن شيوع آن به افراد  چهل ساله هم رسيده ت.  يكي از علايم و تظاهرات باليني رايج آن، زوال عقل و اختلال حافظه است كه به صورت فراموشي بروز و ظهور پیدا مي‌كند. اين اختلال به  دو صورت خفيف و شديد خود را نشان می‌دهد و معمولا به تدريج  و از فراموشی‌های اندک و کوچک شروع مي‌شود و پيشرفت مي‌كند.

در حدود ٢تا ٥ درصد افراد سالمند دچار بيماري آلزايمر هستند و دانشمدان و متخصصين علت آن را فاسدشدن سلولهای منطقه هیپو کامپ ‌می‌دانند که معمولا مقدار زیادی استیل کولین تولید می‌کند. سلول‌های مغزی یا نرون‌هایی که آسیب دیده‌اند، پلاکهایی جمع می‌کنند و به تعداد زیادی می‌میرند. بخش آسیب دیده مغز و استیل کولین براي شكل‌دادن خاطرات جدید وارد عمل می‌شوند و فعاليت مي‌كنند به همين دليل فرد مبتلا به بيماري آلزايمر در بسياري از موارد قادر به يادآوري آدرس‌هاي جديد نيست و معمولا در جهت‌يابي دچار مشكل می‌شود.  معمولا خاطرات گذشته فرد کمتر آسیب می‌بینند.

پژوهشگران و دانشمندان تلاش‌هاي بسيار زيادي براي درمان اين بيماري انجام داده‌اند. خوشبختانه اخيرا از بين پژوهشگران، دكتر كوروش شاه‌پسند، پژوهشگر ايراني موفق به دريافت جایزه علمی شده است براي تحقیق و پژوهشی درباره درمان آلزايمر. به گفته اين  پژوهشگر ايراني،  ايران طي شش سال آينده به قطبی در درمان آلزايمر تبديل خواهد شد.

كوروش شاه‌پسند، محقق فوق دكترا از دانشكده پزشكي هاروارد و برنده جايزه تحقيقات علمي آلزايمر در آمريكا است كه اخيرا عضو هيئت علمي موسسه رويان تهران شده است.  وي اشاره می‌کند كه در حال حاضر دارويي براي درمان قطعي اآلزايمر وجود ندارد، اگرچه داروهايي براي كاهش علايم آلزايمر ساخته و توزیع شده‌اند. دكتر شاه پسند درباره نتايج تحقيقات باليني اش درباره آلزايمر در آينده ابراز اميدواري كرد.

بيماري آلزايمر به صورت برخي از علايم زير بروز پیدا می‌کند:

1- اختلال حافظه

2- اختلال در انجام وظایف روزمره

3- گم کردن زمان و مكان

4- اختلال در گفتار

5- اختلال در قضاوت

6- اختلال در تفكر

7- تغییر در خلق و خو

8- جابه‌جا گذاشتن وسایل

9- از دست دادن یا كاهش انگیزه زندگی

10- تغییرات شخصیتی

در حدود ١٠ درصد افراد سالمند بالاي سن 60 سال، دچار مشكلات حافظه و به بيماري آلزايمر مبتلا هستند.  آلزايمر از جمله بيماري‌های ناهمگن از نظر ژنتیکی است که در تمام نژادها ديده مي‌شود.
اسbrain-tree-dementia-624x295
دوره بیماری آلزایمر چقدر است؟
روند پیشرفت بیماری آلزایمر در افراد مختلف با توجه به شرایط و پیشینه زندگی، زمان تشخیص، نوع اقدام‌های مراقبتی و درمانی متفاوت است و گاهی به 10 سال هم می‌رسد. به طور كلی این بیماری 3 مرحله دارد؛ در مرحله اول یا خفیف، علایم به‌تدریج ظاهر می‌شوند و مشكلاتی را برای فرد به وجود می‌آورند. در مرحله میانی، تمام علایم بروز می‌کنند و بیمار قادر نیست تنها زندگی كند و حتما به همراهی نیاز دارد. در مرحله نهایی هم به دلیل درگیرشدن بخش‌های زیادی از مغز، علاوه بر مشكلات ذهنی، مشكلات جسمی متعددی نیز در فرد به وجود می‌آید و بیمار برای زندگی، كاملا به دیگران وابسته است.

راهكارهاي درمان بيماري آلزايمر:

افراد مبتلا به اختلال آلزايمر نياز به مراقبت‌هاي ويژه‌اي دارند و معمولا خود افراد از شرايط بيماري‌شان  احساس نارضایتی‌ دارند. مصرف برخي از مواد غذايي حاوي اسيد فوليك مشكلاتي را در توانايي و قدرت درك انسان‌ها ايجاد مي‌كند.

از طرفي مصرف برخي از مواد غذايي سرشار از ویتامین‌های C مثل توت‌فرنگی و بادام، منابع غذایی امگا 3 مانند: ماهی‌های چرب، گردو و روغن زیتون به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

از جمله مواد غذايي ديگري چون  مواد غذایی یا نوشیدنی‌های سرشار از فلاوونوئیدها، سیب، گندم، زغال اخته و گریپ‌فروت سرشار از فلاوونوئیدها هستند.

سبزیجاتی از قبیل مارچوبه، پیاز، کلم بروکسل، سیر، لوبیا، پیاز، نخودفرنگی و اسفناج نیز منبع فلاوونوئیدها محسوب می‌شوند كه براي كاهش علايم آلزايمر موثرند.

در کشور پرجمعیت هند میزان ابتلا به بیماری آلزایمر بسیار کمتر از کشورهای غربی است. احتمال می‌رود زردچوبه که در ترکیبات پودر کاری وجود دارد سهمی مهم در کاهش آلزایمر در این منطقه ایفا‌ کند. این ادویه سرشار از ماده‌ای به نام curcuma است و رنگ زرد آن نیز مدیون وجود همین ماده است.
آلزايمر متاسفانه قابل پيشگيري نيست و تاکنون هیچ راه و درمان تضمین شده‌ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر نشان داده است كه برخي از فعاليت‌هاي فكري منجر به پيشگيري از آلزايمر مي‌شود از جمله:
تمرینات فکری مانند بازي‌هاي فكري، حل جدول، تمرينات بدني مانند 30دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب، ماهیچه‌ها و مغز دارد. پیاده‌روی، باغبانی، تمیز کردن منزل و….می‌تواند نوعی ورزش و برای پیشگیری از آلزایمر زودرس یا کاستن از شدت رشد آن موثر افتد.

مصرف آب کم مهم‌ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است، نوشيدن مايعات به مقدار كافي مي‌تواند تاثير بسزايي در كاهش علايم آلزايمر داشته باشد.

مریم جباری

روانشناس بالینی

تذکر: هر گونه برداشت و نقل از این مطلب باید با اجازه مکتوب از بنیاد SensesCultural باشد و نقل بخش یا متن کامل این مطلب در هر شکل آن(‌اینترنتی، چاپی و …) ممنوع و حق پی‌گرد قانونی برای بنیاد محفوظ است.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
كليد‌واژه‌ها: آلزایمر | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

دانشجو
با سلام و احترام در سایت های مختلف ایشون خود را فوق تخصص مغز و اعصاب معرفی کرده اند در حالی که چنین نیست و ایشان اصلا پزشک نیستند و فقط phd عصب شناسی هستند. گرنت انجمن الزایمر را هم با لابی با استادشان که امریکایی هستند برده اند. کارشان هم کشف نبوده است به دلیل اینکه دلیل ابتلا به الزایمر از سال 1907 کشف شده است. در صورت شک به این موضوع از وزارت بهداشت سوال بفرمایید.