تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آيا مغز كودكان اتيسم قادر به يادگيري براي غلبه برشرايط است؟

نتیجه پِژوهش‌ها درباره مغز كودكان اتيسمي نشان می‌دهد که مغز و ذهن آنها  نسبت به درك و يادگيري در مقايسه با  كودكان  عادی و نرمال متفاوت است.
از جمله این پژوهش‌ها، تحقیقی است که دانشگاه آبردین انجام داده است. این تحقيقات در زمينه اختلال ارتباطي انجام شده استُ، اما در این مسیر از کودکان و افراد دارای اختلال اوتیسم برای پیشبرد این پژوهش کمک گرفته شد. در این پژوهش دانشمندان و پژوهشگران معتقدند مغز افراد بيمار و  مبتلا به مشكلات ارتباطي قادر به بازآموزي و درك حركات و زبان بدن است در حالي كه در حالت معمول اين بيماران مشكلاتي را در تعاملات ارتباطي دارند.
دكتر كيوزك يكي از پژوهشگران علوم زیست پزشكي دانشگاه ابردين نيز معتقد است عمدتا افراد مبتلا به اختلال اتيسم كه در تعاملات اجتماعي و علايم فيزيكي دچار مشكلاتي هستند كه گاه اين مشكلات اغراق اميز بوده اما همین افراد مي توانند با توسعه توانايي‌های خود با توجه به سيگنال هاي مغز بر برخی از این مشکلات ارتباطی غلبه كنند.
دكتر كيوزك كه نتايج مطالعاتش در مجله معتبر علوم اعصاب منتشر شده است و بخش اعظم تحقيقاتش بر روي نوجوانان مبتلا به اختلال اتيسم متمرکز بود، در مطالعه اش  از نوجوانان مبتلا به اتيسم اين سوال را مطرح كردند تا نوجوانان اتيسمي تفاوت بين جنگ و رقص را مشخص كنند و تفاوت اعداد هم از نوجوانان پرسيده شود. برابر این آزمون ، اغلب نوجوانان  اتيسمي در پاسخ به اين سوال دچار مشكل بودند. اما اغلب نوجوانان اتيسم قادر به پاسخ به سوالات در مورد تفاوت هاي سطحي بودند. نتايج نشان داد كه توانايي افراد مبتلا به اختلال اتيسم براي شناسايي تفاوت هاي ظريف و نه چندان سخت به طور معني داري بالاتر از حد تصور بوده است. این آزمایش ار آن جهت حائز اهمیت است که  تشخيص شباهت ها و تفاوت ها از جمله مشكلات سيستم مغز افراد مبتلا به اختلال اتيسم مي باشد و انجام این ازمایش می تواند گامی رو به جلو در این زمینه به شمار آید.
ترجمه و تنظیم:مریم جباری دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در کالیفرنیا
تاريخ: ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
كليد‌واژه‌ها: اوتیسم | مریم جباری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: