تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گزارش سایت گلدن گیت اکسپرس از نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه

Screen Shot 2015-09-27 at 11.50.36 AMسایت گلدن گیت اکسپرس که از جمله سایت‌های فعال در انعکاس فعالیت‌های خبری و هنری سانفرانسیسکوست در گزارشی از افتتاحیه نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه؛ قدرت پایدار با چند تن از دست‌اندرکاران این نمایشگاه گفت وگو کرده است.

به گزارش Senses Cultural در گزارش این سایت  که اشلی باون(Ashly Bowen) آن را  نوشته به پوستر اصلی نمایشگاه که عکسی هم از آن در ورودی نمایشگاه قرار دارد اشاره کرده که زنی ایرانی با چادر را نشان می‌دهد که دستانش را تتو کرده است.

گزارشگر با اشاره به حضور آثار هفت زن عکاس از کشورهای ایران و کویت و یمن و بحرین و… ، تصویر‌های انتخاب شده برای نمایشگاه را نمایشگر گوشه‌ای از تلاش‌ها و کوشش‌های زنان این منطقه می‌داند که در قالب یک تور نمایشگاهی از دانشگاه دیویس در سال گذشته آغاز شده و اکنون در مرکز ریچارد اوک دانشگاه سانفرانسیسکو دومین نمایشگاه خود را برگزار می‌کند.

خانم طاهره شفیعی منفرد به عنوان بنیانگذار و مدیر Senses Cultural در گفت وگویی با این سایت می‌گوید که این نمایشگاه به پاس ۳۰ سال تلاش‌های انساندوستانه و فعالیت‌های مختلف خانم کارن کانینگ ابوزید در سازمان ملل و فعالیت‌هایش در زمینه کمک به کودکان  و زنان جنگ در مناطق مختلف، به خصوص خاورمیانه به او اهداء شده است.

در گزارش با اشاره به مراسم افتتاحیه توضیحاتی درباره جایگاه سخنران اصلی این مراسم خانم کارن کانینگ ابوزید  آورده و از قول او آورد که این نمایشگاه نشان می‌دهد که می‌توان نگاهی دیگر به زنان خاورمیانه داشت. زنانی که وقتی همسرانشان به جنگ می‌روند آنها ثابت قدم و استوار از فرزندانشان مراقبت می‌کنند و همزمان بار مسئولیت خانواده را بر دوش دارند. این نمایشگاه نشان می‌دهد که زنان منطقه قدرتمندند و قادرند سدهای بسیاری را بشکنندو از موانع عبور کنند.

در این گزارش همچنین در گفت وگویی با خانم طاهره شفیعی منفرد دیدگاه او درباره پیشینه این تور نمایشگاهی و چگونگی انتخاب آثار آورده شده است که خانم منفرد گفت: سعی ما در انتخاب آثار این بوده که گزارشی بی‌طرفانه و منصفانه از وضعیت زنان منطقه خاورمیانه ارائه کنیم که این گزارش بی‌واسطه حرف و صوت و تنها از طریق تصویر منتقل می‌شود.

به گفته خانم منفرد  واقعیت موجود این است که خانواده‌ها و به خصوص زنان با تلخی جنگ و مصایبی که بر خانواده‌ها و زنان وارد می‌شود روبرو هستند و این مسئله متاسفانه با سکوت می گذرد و هدف ما از برپایی این نمایشگاه رساندن این پیام به جامعه جهانی و به خصوص جامعه دانشگاهی در آمریکا است.

وی دلیل برگزاری این تور نمایشگاهی در دانشگاه‌ها را این گونه توضیح می‌دهد: جامعه دانشگاهی و دانشجویی ستون‌های اصلی کنونی و آینده هر جامعه‌ای هستند. از یک سو استادان و دانشمندان برجسته و از دیگر سو دانشجویان که به نوعی شکل‌دهنده جامعه نخبه و الیت آینده هر کشوری به شمار می‌روند. اگر ما بتوانیم با این گونه نمایشگاه‌های تاثیری بر این قشر بگذاریم و  آنها را نسبت به این گونه امور حساس کنیم طبیعی است که به بخشی از هدفمان که آگاهی بخشی نسبت به وضعیت زنان در منطقه خاورمیانه است رسیده‌ایم.

او همچنین گفت که هدف ما محدود به این تعداد عکاسان نیست و در آینده قطعا از عکاسان بیشتری که با نگاه‌های انسانی به زنان منطقه خاورمیانه نظر دارند دعوت خواهیم کرد که در نمایشگاه‌های ما حضور داشته باشند.

آغاز به کار نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه

توضیحات حمیده ذوالفقاری عکاس برجسته ایرانی که ۵ اثرش در این نمایشگاه در معرض فروش گذاشته شده است از دیگر بخش‌های این گزارش به شمار می‌رود.

خانم ذوالفقاری که در تردد بین تهران و کالیفرنیاست درباره عکس‌هایش می‌گوید: من به تضاد‌های بین زندگی مدرن و زندگی قبیله‌ای در ایران نظر داشتم و نیز زنانی که عملا در فضای کنونی ایران  و جهان فراموش شده‌اند.

فروش تابلوهای حمیده ذوالفقاری در نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه

دیوید دی روزا مدیر هنری نمایشگاه سانفرانسیسکو نیز درباره این تابلوها و نمایشگاه عکس می‌گوید: برخی کارهای خلاقه از نقاط مختلف جهان را در این نمایشگاه عرضه می‌کنیم و باور داریم که این کار می‌تواند بدون واسطه با دانشجویان و محیط دانشگاهی ارتباط برقرار کرده و پیام خود را انتقال دهد و امیدواریم که جامعه دانشجویی با نگاه به این عکس‌ها پیام‌های پیدا و پنهان آن را دریافت کنند.

سارا پیش‌نی که مدیریت  مالی و بودجه این گونه برنامه‌‌ها در دانشگاه سانفرانسیسکو را بر عهده دارد معتقد است که این نمایشگاه به خوبی قدرت و مقاومت زنان منطقه خاورمیانه را در مواجهه با مشکلات نشان می‌دهد و بیان می‌کند که آنها چگونه در برابر فشارها مقاومت می‌کنند. او به دانشجویان و بینندگان توصیه می‌کند که از این نمایشگاه دیدن کنند، چرا که این عکس‌ها بی‌هیچ نیازی به هر زبان و صدایی و تنها با تصویر و بیان تصویری منظور و هدف خود را بیان می‌کنند. تصاویری که بی‌واسطه با مخاطبان سخن می‌گویندو بیان می‌کنند که زنان خاورمیانه در چه وضعیتی زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش این سایت نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه از روز ۲۲ اکتبر آغاز شده است و تا ۱۵ اکتبر ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه هر روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ و ۳۰ عصر باز و در انتظار علاقه‌مندان به هنر عکاسی و به خصوص زنان عکاس در خاورمیانه است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
كليد‌واژه‌ها: طاهره شفیعی منفرد | نمایشگاه عکس زنان خاورمیانه سانفرانسیسکو
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: