تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




هدف نمایشگاه هنر برای اوتیسم؛توسعه تحقیق و پژوهش

Screen Shot 2016-06-23 at 6.37.52 PM SensesCultural : نمایشگاه « هنر برای اوتیسم» نخستین نمایشگاه هنری در ایران است که بنیاد SensesCultural با همکاری موسسه رعد الغدیر و موسسه شکرانه مودت جهانی از یک تا ۵ ماه جولای(۱۱ تا ۱۵ تیرماه) در سالن شماره یک فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌کند. در این نمایشگاه نزدیک به ۵۰ تابلو از هنرمندان نسل گذشته و امروزین سینه‌آویز دیوار می‌شود. علاوه بر آن موسساتی چون شهر کتاب و موسسه کار  خانه نیز از این نمایشگاه حمایتکرده‌اند.

مهمترین ویژگی این نمایشگاه در این است که درآمدهای حاصل از‌ آن به امور مرتبط با پژوهش و تحقیق در زمینه اختلال اوتیسم  اختصاص خواهد یافت. نکته‌ای که بنیاد SensesCultural در سایر فعالیت‌ها واهدافی که برای کار خود در نظر گرفته است به آن توجه دارد.

با خانم عطیه رضوی که مدیریت هنری این نمایشگاه را عهده‌دارند گفت وگویی انجام داده‌ایم و از او خواستیم درباره ویژگی‌های این نمایشگاه سخن بگویند.

خانم رضوی لیسانس عکاسی از دانشگاه هنر و معماری دانشگاه تهران است و در ده سال گذشته تجربه همکاری با گالری‌های مختلف تهران و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را در کارنامه کاری خود دارند.

از چه زمانی به همکاری با نمایشگاه هنر برای اوتیسم دعوت شدید؟

ابتدا خانم بتسابه عراقي در اسفند ١٣٩٤ با من تماس گرفتند، و بعد از صحبت‌های اولیه با خانم طاهره منفرد به عنوان بنیانگذار وحامی اصلی این نمایشگاه فعالیت‌مان را اوایل فروردین امسال به شکلی جدی شروع کردیم.

آیا پیش از این در دیگر نمایشگاه‌ها‌ی نقاشی مشارکت داشتید که عمده درآمدهای آن به امور خیّریه اختصاص پیدا کند؟

به صورت خيريه خير! اما در نمایشگاهی به نام جایزه سالانه ورسوس که با هدف كمك به هنرمندان جوان برگزار مي‌شود شرکت و همکاری می‌کردم.

از مقدمات کار نمایشگاه هنر برای اوتیسم بگویید و این که چرا این نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود؟

متاسفانه در تهران براي برگزاري نمايشگاه‌هاي بزرگ دچار محدوديت فضا هستيم. موزه هنرهاي معاصر، خانه هنرمندان و فرهنگسراي نياوران جزو معدود فضاهاي موجود هستند كه با توجه به محدوديت زماني امكان همكاري را فراهم كردند.

فرهنگسراي نياوران به لحاظ مجموعه بودن، وجود سالن كنفرانس، سالن مناسب نمايش آثار هنري و همكاري خوب ریاست این مجموعه(آقای سید عباس سجادی) که خود اهل ذوق و هنرند و نیز آقای امید خاکباز و سایر  پرسنل جزو اولويت‌هاي ما براي برگزاري اين نمايشگاه بود.

 برای نمایشگاههایی با چنین ویژگی‌هایی اصولا چه بسترهای کاری باید فراهم شود؟

نمايشگاه‌هايي از اين دست احتياج به تيم اجرايي كارآمد و پيگيري و هماهنگي مداوم دارد. آموزش نهادهاي اطلاع‌رساني براي همكاري از جمله نكته هاي مهمی است که باید در برگزاری نمایشگاه مد نظر قرار گیرد.

 نحوه استقبال هنرمندان و نقاشان از این گونه نمایشگاه‌ها چگونه است و اصولا چه مسیرهایی باید طی شود تا هنرمند راغب به شرکت در این گونه نمایشگاه‌ها شود؟

استقبال هنرمندان و نقاشان از اين اتفاق بسيار خوب بوده و اطلاع رساني  و البته توجیه هنرمندان برای هدفی که این نمایشگاه به آن دلیل برگزار می‌شود نقش مهمي را ايفا مي‌كند. همین که هنرمندان بدانند یک فردی و سازمانی از آمریکا که در زمینه اوتیسم تقریبا بیشترین تحقیقات و دانش‌ها را دارد، پشتیبان و بانی این کار است خود در جلب اعتماد و به میدان کشاندن آنها نقشی تعیین کننده دارد. ضمن آنکه یکی از هدف‌های مهم این نمایشگاه همچنانکه خانم طاهره منفرد عنوان کردند، تزریق درآمدهای حاصل از این نشست به بخش پژوهش و تحقیق در زمینه اوتیسم است که تا آنجایی که من در خاطر دارم کمتر نمایشگاه خیریه‌ای با چنین هدف مشخصی برگزار شده است.

Atiye Razaviاین روزها که جدول نمایشگاه تقریبا بسته شده و احتمالا تعداد آثار ارسالی هم مشخص، لطف کنید  تعداد هنرمندان شرکت کننده و تابلوهایی که شرکت داده شده‌اند چند تن هستند؟

تا به حال ٥٠ نفر از هنرمندان نقاش براي شركت در اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده‌اند

برای مضامین تابلوها هم خط مشی یا فراخوان خاصی تدارک دیده شده بود؟

خير، تنها درخواستي كه از هنرمندان داشتيم محدوديت ابعاد بوده است كه به آنها توصیه کردیم ابعاد تابلوها تاحد امکان از ١٠٠ در ١٠٠ بزرگ تر نباشد.

از ویژگی‌های این نمایشگاه بگویید که چه میزان آثار و با چه کیفیتی در نمایشگاه حضور دارند؟

كيفيت آثار باتوجه به هنرمندان شركت كننده بسيار بالا و متنوع است که دلیل آن هم این بود که ما محدودیت مضمونی نداشتیم و                                                                                              

هنرمندان را به ارسال آثاری خاص با موضوعی ویژه محدود نکردیم و دست آنها را باز گذاشتیم که هر اثری را که دلخواهشان است برای این نمایشگاه ارسال کنند. این کار این فرصت را به ما داد که در كنار آثار اساتيد نقاشي ايران به هنرمندان جوان فرصت نمايش آثار داده شود تا تماشاگران و مخاطبان بتوانند ترکیبی متفاوت و چندگانه از هنر نقاشی ایران را مشاهده کنند.

در کشورهای غربی سنتی بر قرار است که از هنرمند تصویرگر یا نقاش می‌خواهند متنی کوتاه درباره اثر خود بنویسد، آیا چنین سنتی در ایران هم وجود دارد؟

براي نمايشگاه انفرادي این کار صورت می‌گیرد اما برای نمایشگاه‌های گروهی نه و شاید پیشنهاد مناسبی باشد که هنرمند احساس خود را در قالب کلمات هم جاری کند و این گونه می‌توان دریچه تازه‌ای هم به تابلوهای عرضه شده گشود.

 اصولا تا کنون کمتر اتفاق افتاده که یک نمایشگاهی برگزار شود  درآمدهای آن به بخش پژوهش و تحقیقی در یک امر پزشکی یا روانشناسانه اختصاص یابد. در این زمینه توضیح دهید؟

اصولا هنرمندان هميشه در كارهاي خيريه فعال بوده‌اند ولي ارگان‌هاي خيريه در سال‌هاي اخير از اين ظرفیت استفاده کردند که بتوانند بخشی از امکانات و ظرفیت‌های هنرمندان را به سمت کارهای مرتبط با بهداشت و سلامت شهروندان اختصاص دهند. که از جمله معروفترین آنها نهادهاي خيريه مثل محك و بنياد دهش‌پور و خيريه رعد هستند که تجربه‌های مثبتی در این زمینه دارند.

 ارزیابی شما از نمایشگاه چگونه است و فکر می‌کنید چه استقبالی از‌ آن به عمل آید؟

كيفيت نمايشگاه بالاست،  هدف اصلي اطلاع‌رساني راجع به بيماري اوتيسم، اهميت آموزش مربي براي برخورد مناسب با اين بيماران و تجهيز مدارس تخصصي است، طبق تجربه با توجه به روحيه خيرخواهانه ايرانيان اميدواريم استقبال خوبي در پي داشته باشد.

و سخن آخر؟

ما هدفی مشخص و دقیق را برای این نمایشگاه تعریف کرده‌ایم و سعی کردیم شعارهای کلی ندهیم و در عصری که همه چیز تخصصی است به سوق‌دادن کمک‌ها به سمت یک جریان تخصصی فکر کنیم. امید که این رویکرد بتواند اذهان برخی مخاطبان و یا خیّرانی که علاقه‌مندند پول یا امکان مالی که در خرید این گونه آثار صرف می‌کنند، دقیقا در همان راهی صرف شود که مد نظر آنهاست، در این نمایشگاه تحقق یابد.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
كليد‌واژه‌ها: بنیاد احساسات فرهنگی ۲۰۱۶ | طاهره شفیعی منفرد | نمایشگاه هنر و اوتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: