تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آشنایی با مرکز مطالعات خاور نزدیک دانشگاه برکلی

campusمرکز مطالعات خاور نزدیک دانشگاه برکلی بیش از 120 سال قبل(1894) در این دانشگاه آغاز به کار کرد. از این مرکز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین مراکز مطالعات شرق در دنیا نام برده می‌شود.
از جمله رشته‌هایی که در این مرکز به‌صورت عمومی و تخصصی آموزش داده می‌شود می‌توان به باستان‌شناسی، تاریخ هنر، مصرشناسی، مطالعات ایرانی، یهودیت، مطالعات اسلامی، نژادشناسی و تاریخ اشاره کرد.

به باور کارشناسان و محققان نمی‌توان مرز مشخص و معینی بین دپارتمان‌های مطالعات اسلامی و خاور نزدیک قائل شد؛ چراکه تمامی هدف‌ها و برنامه‌ریزی‌های تحصیلی هر دوی این دپارتمان‌ها منطبق بر یکدیگر است. به همین منظور در بسیاری از دانشگاه‌ها این دو دپارتمان بخش‌های مجزایی نداشته و تنها در یک واحد یکسان به فعالیت‌های آموزشی می‌پردازند.
در مقطع لیسانس دپارتمان مطالعات خاور نزدیک این دانشگاه رشته‌های بسیار زیادی مانند زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ اسلام، تمدن شرقی، تمدن اسلامی و مطالعات دینی  آموزش داده ‌می‌‌شود.

همچنین در مقطع  فوق لیسانس(کارشناسی‌ارشد) نیز دانشجویانی که مدرک کارشناسی مرتبط را دارند می‌توانند در تمامی رشته‌های فوق ثبت‌نام کرده و با گذراندن دو سال تحصیلی مدرک آکادمیک دریافت کنند. همچنین علاقه‌مندانی که رشته‌های تحصیلی مرتبط با این زمینه را نگذرانند یا فرصت کافی برای مطالعه چند ساله کارشناسی را ندارند می‌توانند گزینه‌های کوتاه‌مدت را که با سرفصل‌هایی مثل زبان‌شناسی، تاریخ، علوم‌سیاسی، انسان‌شناسی، تاریخ هنر و اسلام‌شناسی ارائه می‌شود انتخاب کنند. متقاضیان این دوره‌‌ها هم بعد از تمام شدن تحصیلات خود مدرک معتبر دانشگاه کالیفرنیا برکلی را دریافت می‌کنند.

در کنار رشته‌های تحصیلی باید از فعالیت‌های فوق برنامه این مرکز هم یاد کرد که برگزاری کارگاه‌هایی در زمینه فرهنگ و هنر ایران و نیز نشست‌های سخنرانی در زمینه ادبیات و فرهنگ و تاریخ و هنر ایران  و خاورمیانه و خاور نزدیک از جمله آنهاست.
خانم دکتر ژاله پیرنظر، استاد ادبیات و زبان فارسی،در کنار دکتر ولی احمدی، استاد ادبیات فارسی کلاسیک و نظریه‌های ادبی درس می‌دهند که اهل افغانستان است بخش ادبیات فارسی مرکز مطالعات خاور نزدیک را بر عهده دارند.
در زمینه مطالعات ایرانی به خصوص تاریخ ایران نیز پروفسور مارتین شوارتز فعالیت می‌کند. او چهره‌ای نام‌آور در مطالعات اسلام و ایران و آسیای مرکزی است و تا کنون کتاب‌ها و مقاله‌های بسیار زیادی را در این زمینه به چاپ رسانده است. از جمله فعالیت‌های «شوارتز» علاوه‌ بر تدریس در دانشگاه برکلی می‌توان به چاپ کتاب‌هایی مثل «دین هخامنشی ایران»، معادشناسی در دین زرتشت» و «دین، زبان و فرهنگ عامه» اشاره کرد.

البته آقای شوارتز دو سالی است که بازنشسته شده‌اند و قسمت باستانشناسی ایران را هم تدریس می‌کردند.
یکی از معروفترین اساتید این بخش دکتر حامد الگار استاد نامدار مطالعات اسلامی است که در میان ایرانیان نامی شناخته شده دارد. آقای الگار تاریخ تشییع را نیز در این بخش تدریس می‌کند و از سال 1965 در این دانشگاه و بخش مطالعات خاور نزدیک آن سرگرم تدریس و تحقیق است.

اطلاعات بیشتر را می‌توانید در سایت این مرکز دنبال کنید.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
كليد‌واژه‌ها: مراکز مطالعات ایرانی در آمریکا | مرکز مطالعات خاور نزدیک دانشگاه برکلی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

ا - م
سلام اخیرا کتابی به نام (ایران شهر ) در زمینه شناخت شهرهای دوران باستان ایران مربوط به دوران هخامنشیان - اشکانیان و ساسانیان میباشد توسط نشر علم معمار توسط اقای مهندس حسین مجیدی به چاپ رسیده است . این کتاب 21 شهر باستانی ان دوران را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است . این کتاب در کتاب فروشی پرهام واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران قابل تهیه است . تهیه این تحقیق بیش از 10 سال زمان برده و اولین مورد در این زمینه در کشور میباشد .