تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




 زیست‌نامه:عباس میلانی( ۱۳۲۸-) 

milaniabas011

sensesCultural:عباس ملک‌زاده میلانی مورخ، ایرانشناس، و مدیر برنامه مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد، سال ۱۳۲۸ در خانواده‌ای دیوانسالار در تهران متولد شد.

تحصیلات ابتدایی را در تهران گذراند و سپس برای ادامه تحصیل و در سن ۱۶ سالگی به آمریکا آمد.

میلانی در ۱۹۶۶ از دبیرستان فنی اوکلند فارغ‌التحصیل شد و مدرک لیسانس خود را در علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاه برکلی، کالیفرنیا دریافت نمود و در ۱۹۷۴ دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه هاوایی گرفت.

پس از اخذ مدرک دکتری، به ایران بازگشت و در سالهای ۱۳۵۴–۱۳۵۶ استاد دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) بود تا این که در ۱۳۵۶ به اتهام عضویت در سازمان مائوئیستی، به یک سال حبس محکوم شد و به زندان افتاد.

او از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۶ استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود. پس از آن نیز مدتی استاد تاریخ و علوم سیاسی و رئیس دانشکده در دانشگاه نوتردام دو نامور در کالیفرنیا بود. تا این که در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از پژوهشگران مؤسسه هوور انتخاب شد و بدین ترتیب نتردام را به مقصد استنفورد ترک کرد.

از کارهای نخست او، کتاب «ریگان و پایه‌های قدرت او»است که در سال ۱۳۶۰ از سوی انتشارات کاسیا به بازار کتاب راه یافت. چند سال بعد ترجمه کتاب«مرشد و مارگاریتا» اثر میخاییل بولگاکف را انتشارات نشر نو به بازار کتاب عرضه کرد. مدتی بعد کتاب  «تجدد و تجدد ستیزی در ایران» او از سوی نشر آتیه واختران به بازار کتاب آمد.

شهرت اصلی عباس میلانی به عنوان مورخ، با کتاب معمای هویدا آغاز شد. این کتاب که از سوی نشر ‌آتیه و اختران( بعدها اختران) منتشر شد، بیش از ۲۵ بار تجدید چاپ شد و خود موجد نگاهی تازه به تاریخ‌نگاری در فضای تاریخ نگاری و زندگینامه‌نویسی در ایران شد.

کتاب سه جلدی «جریان های اصلی در مارکسیسم، برآمدن، گسترش و فروپاشی» اثر فیلسوف و متفکر لهستانی، لشک کولاکوفسکی از دیگر کتاب‌هایی است که میلانی برگردان فارسی کرد. این کتاب را انتشارات آگاه به بازار کتاب عرضه کرد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، عباس میلانی کتاب ایرانیان نامدار را از سوی دانشگاه سیراکیوز منتشر کرد. این کتاب به شرح زندگینامه و نقش افراد فراوان تاثیر در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی می‌پردازد.

چند سال بعد میلانی حاصل پژوهش یکدهه‌ای خود روی زندگی محمدرضا پهلوی را به زبان انگلیسی منتشر کشد.

این کتاب در ژانویهٔ سال ۲۰۱۱ میلادی، به نام شاه محمدرضا پهلوی  و دربارهٔ زندگی محمدرضا پهلوی در آمریکا به زبان انگلیسی منتشر شد. نسخه فارسی و تکمیل‌تر و اصلی این کتاب با جلد اعلا (و به رنگ کِرِم) در سال ۲۰۱۳ میلادی با نام نگاهی به شاه (کتاب) در کانادا، اروپا و آمریکا چاپ شد. این کتاب مستند سعی دارد نگاهی بی‌طرفانه به زندگی آخرین پادشاه ایران بیفکند و در ضمن آن مروری داشته باشد بر تاریخ معاصر ایران از بدو تولد محمدرضا شاه تا زمان سقوط و مرگ او.

این کتاب اجازه انتشار رسمی در ایران نیافت اما برآوردها از دانلود تا ۲۰۰ هزار نسخه‌ از این کتاب در ایران خبر می‌دهد و برخی از اهل فرهنگ و قلم همانند عباس عبدی از فروش نسخه‌های زیرزمینی و قاچاق آن تا بالای ۱۰هزار نسخه در ایران خبر داده‌اند.

milani

همزمان با این نسخه، چاپ مخدوشی از ترجمه‌ی انگلیسی کتاب در ایران بطور غیر قانونی انتشار یافت که آقای میلانی آن را مخدوش و مردود اعلام کرد.

ایران در گذر روزگاران در گفت‌وگو با مسعود لقمان نیز از دیگر کتاب‌هایی است که منتشر شده است.

عباس میلانی از سال ۲۰۰۸ به عنوان مدیر برنامه مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد   مسئولیت گرفت و توانست در این مدت این مجموعه را به نهادی پویا برای معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر ایران تبدیل کند. نگاهی به برنامه‌های متعدد این مرکز نشان می‌دهد که برخی از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگ و هنر ایران در این مجموعه به ایراد سخنرانی و یا ارايه برنامه پرداختند. حضور بهرام بیضایی و اجرای چند نمایش و نیز تدریس درباره سینما و تاتر ایران و نیز مجموعه سخنرانی‌های محمدرضا شجریان در این مرکز از جمله شاخص‌ترین پروژه‌های برنامه مطالعات ایرانی است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
كليد‌واژه‌ها: عباس میلانی | مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: