تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




روز پدر گرامی باد

sensesCultural: اگر چه یکی از هدف‌های جدی سایت sensesCultural توجه ویژه به زنان موفق و تاثیرگذار است اما در یک دنیای بی دغدغه نقش مردان و به خصوص آنهایی که خانواده‌ای تشکیل می‌دهند را نباید نادیده انگاشت. پدران قوت قلب مادران و فرزندانندو صبورانه و بی منت بارهای بسیاری را بر دوش می‌کشند. به همین دلیل است که در کنار روز مادر  روز پدری هم در آمریکا در نظر گرفته شده است که هر ساله در سومین یکشنبه ماه ژوئن از آن یاد می‌شود.

روز پدر در ایران همزمان با تولد امام اول شیعیان امام علی(ع) است اما در سایر مذاهب و فرق‌ها و به خصوص در کشورهایی چون امریکا و به شکل امروزی آن از سوی سونورا اسمارت داد (Sonora Smart Dodd) زادهٔ آرکانزاس ایجاد شد. پدر او ویلیام جکسون اسمارت، یکی از کهنه سربازان دوران جنگ داخلی آمریکا بود، او به تنها شش فرزندش را در اسپوکین بزرگ کرده بود. دختر او سونورا، بسیار تحت تاثیر تلاش‌های آنا جارویز برای جا انداختن روز مادر قرار گرفته بود، برای همین او روز ۵ ژوئن زادروز پدرش را به عنوان روز پدر معرفی کرد اما آمادگی لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت را نداشت درنتیجه مراسم به سومین یکشنبهٔ ژوئن منتقل شد.

خیلی زود ویلیام جنینگ برایان به صورت غیر رسمی از این مراسم حمایت کرد. در ۱۹۱۶ خانوادهٔ وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت نیز برای او مراسم بزرگداشت روز پدر را برگزار کردند. در ۱۹۲۴ کالوین کولیج رئیس جمهور آن دوران پیشنهاد کرد که روز پدر به عنوان یک روز ملی شناخته شود. در ۱۹۶۶ رئیس جمهور لیندون بینز جانسون روز پدر را روز تعطیل اعلام کرد که باید در سومین یکشنبهٔ ژوئن جشن گرفته شود، اما تا سال ۱۹۷۲ این روز به عنوان روز تعطیل به رسمیت شناخته نشده بود تا اینکه در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون پذیرفته شد.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
كليد‌واژه‌ها: روز پدر
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: