تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




کاهش ساعت کار زنان در ایران

Women-Workers-in-IranSensesCultural: بعد از گذشت ده سال اندک اندک تلاش‌ها برای کاهش ساعت کار در ایران به ننیجه می‌رسد و قرار است این اتفاق بعد از سال نوی شمسی در ایران به وقوع پپیوندد که ساعت کار زنان در ایران کمتر از ساعت کار مردان شود.

ایرج عبدی روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ایرنا گفت این لایحه پس از انجام تغییرات و رفع ابهامات، دوباره به جلسه علنی مجلس خواهد رفت و احتمالاً تا پیش از پایان کار مجلس نهم در اردیبهشت‌ماه سال آینده، اجرایی می‌شود.

به‌گفته او کمیسیون اجتماعی تغییراتی را در این لایحه ایجاد کرده است، از جمله تدوین آیین‌نامه تعرفه‌های بیمه‌ای برای زنانی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند؛ محدود کردن این قانون به زنانی که فرزندانی با معلولیت شدید دارند؛ و تغییر حدود قانون از زنانی که فرزندان زیر هفت سال دارند به زنانی که فرزندان زیر شش سال دارند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «با اجرای این لایحه زنان شاغل با شرایط خاص می‌توانند هشت ساعت کمتر از دیگر بانوان در محیط کار خود فعالیت داشته باشند.»

نمایندگان مجلس ایران روز دوشنبه گذشته با لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل موافقت کردند. بر اساس این لایحه ساعت کاری شاغلان زن رسمی، پیمانی و قراردادی از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت در هفته تقلیل پیدا خواهد کرد. با تغییرات جدید زنانی می‌توانند از این مزیت استفاده کنند که فرزند یا همسر معلول داشته باشند، سرپرست خانوار باشند و فرزند زیر شش سال تمام داشته باشند.

این طرح ۱۰ سال پیش در دولت نهم مطرح شد اما کمیسیون اجتماعی هیأت دولت نهم به آن ایراداتی وارد کرد؛ از جمله این‌که این طرح بار مالی زیادی برای دولت دارد و همچنین بخش‌های دولتی و خصوصی راضی به استخدام زنان با این شرایط نمی‌شدند. طرح بار دیگر با تغییراتی در دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و در اواخر ماه‌های کاری دولت دهم تقدیم مجلس شد و سرانجام در بهمن‌ماه ۱۳۹۳، کلیات آن در مجلس تصویب شد

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
كليد‌واژه‌ها: کار زنان ایرانی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: