تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




همسر جرج کلونی و وکالت یک زن بازمانده ایزدی

SensesCultural: امل کلونی وکیل حقوق بشر و همسر جرج کلونی، بازیگر مشهور سینمای آمریکا، قبول کرده است از یک بازمانده تجاوز جنسی پیکارجویان داعش و دیگر ایزدی‌هایی که قربانیان نسل کشی گروه افراطی در سال ۲۰۱۴ شده‌‌اند، دفاع کند.

وی در بیانیه‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده است، گفت “پارلمان اروپا، دولت آمریکا و مجلس عوام بریتانیا، همه تشحیص داده‌اند که داعش علیه ایزدی‌ها در عراق مرتکب نسل کشی می‌شود. چگونه است که جدی ترین جنایت‌ها در برابر چشمان ما صورت می‌گیرد، اما دادگاه بین المللی کیفری در لاهه آن را دنبال نمی‌کند؟”

بازمانده تجاوز جنسی داعش که امل کلونی دفاع از او را پذیرفته است “نادیا مراد” نام دارد. او از جمله هزاران زن ایزدی بود که توسط پیکارجویان داعش از شمال عراق ربوده شده، و پس از انتقال به اردوگاه‌های این گروه، بی رحمانه مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

نادیا مراد پس از سه ماه شکنجه در اردوگاه داعش، در نوامبر سال ۲۰۱۴ فرار کرد. وی که اینک یک فعال ۲۳ ساله است و ژانویه گذشته نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد، به گونه‌ای خستگی ناپذیر سعی کرده است توجه سیاسی بیشتری را به نسل کشی ایزدی‌ها جلب کند.

او امل کلونی را به عنوان “زنی پرشور” که امید تازه‌ای به نبرد او داده است ستود و گفت “مهم است عدالت اجرا شود، و امل مدافع عدالت است. طبیعی بود که چنین پیوندی بین من و او برقرار شود. ما هردو مدافع عدالت هستیم. هدف نهایی ما این است عاملان نسل کشی حساب پس بدهند و عدالت در مورد قربانیانی مانند خود من، اجرا شود.”

بنابر گزارش‌ها، پیکارچویان افراطی گروه موسوم به “دولت اسلامی” یا داعش، نزدیک به شش هزار نفر از اقلیت ایزدی در عراق را کشته‌اند. هزاران نفر از آنها نیز به همراه میلیون‌ها عراقی دیگر ناچار به ترک خانه‌های خود شدند.

امل کلونی در همین زمینه گفت “ما می‌دانیم هزاران ایزدی کشته شده‌اند و یک سازمان تروریستی هزاران زن ایزدی را به بردگی کشیده است. ما می‌دانیم که تجاوزهای جنسی منظم صورت گرفته است و هنوز ادامه دارد. و با این حال، کسی حساب پس نمی‌دهد.”

این وکیل مداع حقوق بشر در ادامه تاکید کرد که “وقت آن رسیده است که ما فرماندهان داعش را در جایگاه متهم در دادگاه لاهه ببینیم؛ و من افتخار می‌کنم که از من خواسته شده نماینده نادیا و جامعه ایزدی در تلاش آنها برای اجرای عدالت باشم.”

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: