تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




دو ایرانی برنده جایزه کمک هزینه تحقیقات ملی علم آمریکا

Screen Shot 2016-02-04 at 8.28.33 AMSensesCultural:  دو مهندس جوان ایرانی که هر دو تحصیلکرده دانشگاه برق دانشگاه شریف بودند توانستند جایزه کمک هزینه تحقیقاتی بنیاد ملی علم آمریکا به دست آورند.

نگار توسلیان و بابک حیدری، استادان جوان ایرانی موسسه فناوری stevens موفق به دریافت جایزه کمک هزینه تحقیقاتی بنیاد ملی علم آمریکا (NSF) شدند.

دکتر بابک حیدری که استاد دانشکده سیستم‌ها و برنامه ریزی این دانشگاه است و دکتر نگار توسلیان که در دانشکده الکترونیک و مهندسی کامپیوتر تدریس می‌کند هر دو از دانش آموختگان کارشناسی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف هستند که برای ادامه تحصیل و فعالیتهای علمی راهی آمریکا و کانادا شده اند.

دکتر حیدری که چهارده سال پیش دوره کارشناسی را در ایران به پایان برده، سال 1383 موفق به اخذ کارشناسی ارشد مهندسی برق و سه سال بعد موفق به کسب دکتری این رشته از دانشگاه برکلی آمریکا شده است.

جایزه پنج ساله بنیاد ملی علوم آمریکا برای کمک به توسعه یک چارچوب نظری جدید بر اساس نظریه بازی و روش‌های شبکه‌یی پیچیده برای مدل‌سازی تاثیر معماری محصولات و سیستم‌ها بر نوآوری تکنولوژیک و رقابت در بازار به دکتر حیدری اعطا شده است.

علاوه بر این حیدری به عنوان بخشی از پروژه خود موادی آموزشی را بر اساس علوم پیچیدگی (Complexity) برای برنامه‌های موزه علوم کودکان درنیویورک تهیه خواهد کرد.

وی می‌گوید: ما به طرز فزاینده ای به سیستم‌های پیچیده انسان محور و اجتماعی – فنی اتکا می‌کنیم که تحلیل، طراحی و اداره‌ آنها نیازمند زنجیره جدیدی از دیدگاه‌هاست. دوگانگی سنتی علوم نرم و سخت در حال نابودی است و ما نیازمند زنجیره‌ای از روش‌ها و دیدگاه‌ها برای مقابله با مسائل آینده از قبیل سیستم‌های پیچیده هستیم.

برخی پل‌ها با موفقیت بین جزیره‌های ایزوله نظام‌های سنتی ساخته شده اما حرکت از انگشت شماری پل به یک زنجیره از ابزارها و روش‌های سودمند در سیستم‌های اجتماعی – فنی (socio technical) مستلزم تلاشی هماهنگ از سوی جامعه دانشگاهی است.

زمینه دیگر تحقیقات دکتر حیدری، تحقیق در مدل‌سازی شبکه‌های هیبرید انسانی – خودمختار، پخش فضایی خطر و سیستم‌ها و مدارات ارتباطی سیلیکون پایه است.

دکتر توسلیان هم جایزه NSF را به منظور آغاز یک پروژه فوری در زمینه طراحی سیستمی از فناوری امواج میلی‌متر برای تصویربرداری‌های پزشکی و تشخیص سریع‌تر و موثرتر تومورهای سرطان پوست دریافت کرده است. با تقسیم پهنای باند به کانال‌هایی که هر یک به واحدهای آنتی کوچک مجهزند، وضوح بیشتر، عمق تصویری بهتر، در بیمارستان عمومی ماساچوست محقق خواهد شد .

توسلیان به عنوان بخشی از پروژه خود برنامه‌هایی آموزشی را با همکاری مرکز علوم لیبرتی در شهر جرسی و یک دوره جدید در سطح کارشناسی ارشد در زمینه کاربردهای پزشکی الکترو مغناطیسی در دانشکده خود ایجاد خواهد کرد.

به گفته توسلیان سرطان پوست با 3.5 میلیون مورد شناسایی شده جدید و میلیاردها دلار بار درمانی شایع‌ترین و رو به گسترش‌ترین نوع سرطان تنها در سال گذشته در آمریکاست.

وی خاطرنشان کرد: سرطان پوست عموما از طریق معاینه چشمی متخصصان پوست که در موارد مشکوک اقدام به بیوپسی نیز می‌کنند صورت می‌گیرد که احتمال خطای انسانی در چنین معاینات چشمی وجود دارد؛ لذا وجود یک سیستم تصویربرداری بدیع، کم هزینه و قابل حمل ضروری است که ما در این زمینه کار می‌کنیم.

زمینه کاری دیگر توسلیان در دانشکده وی فناوری‌های فرکانس رادیویی و ماکروویو، الکترو مغناطیسی زیستی و سیستم‌های میکرو الکترومکانیک (MEMS) با کاربردهای پزشکی است و در زمینه سیستم‌های تشخیص سرطان با موسسه دیوید کخ MIT همکاری مداوم دارد.

دکتر توسلیان 13 سال پیش دوره کارشناسی مهندسی برق را در دانشگاه صنعتی شریف و سه سال بعد دوره کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه مک گیل کانادا به پایان برده است. موضوع پایان نامه وی تشخیص سرطان پستان با امواج ماکروویو با استفاده از تکنولوژی آنتن های باندپهن بوده است.

وی دوره دکتری خود را نیز در سال 2011 در رشته مهندسی الکترونیک در موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا به پایان رسانده است.

منبع: ایسنا

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
كليد‌واژه‌ها: بابک حیدری | دانشمندان ایرانی مقیم آمریکا | نگار توسلیان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: