تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درگذشت نقاش پیشکسوت ایرانی در کانادا

massumi-slider1-660x303sensesCultural:علی اصغر معصومی٬ نقاش و طراح گرافیک ایرانی مقیم کانادا در ۸۲ سالگی در بیمارستانی در شهر مونترال درگذشت.

دو سال پیش تشخیص داده شد که آقای معصومی به سرطان خون مبتلاست، با این حال به گفته خانواده‌اش، او تا چند روز پیش حال عمومی خوبی داشت و مشغول به کار بود.

اما به گفته خانواده‌اش حال او (شنبه شب) رو به وخامت می‌گذارد و دو -سه ساعت پس از انتقال به بیمارستان فوت می‌کند.

علی اصغر معصومی در سال ۱۳۱۲ در شهر کنگاور٬ استان کرمانشاه به دنیا آمد.

او در گفت‌وگویی از علاقه‌اش به هنرهای تجسمی و منشا این علاقه در شهری که به دنیا آمده بود٬ تعریف کرده است.

“پشت خانه ما، خانه‌ای متروکه، ولی با معماری بسیار زیبا قرار داشت که در، دیوار و سقف آن، پُر از نقش و نگار بود. نقش و نگارهایی بس زیبا، که هر بار، وقتی به اتفاق همبازی‌هایم به آن‌جا می‌رفتیم، در حالی‌که های و هوی شادمانه بچه‌های بازیگوش، درحیاط و ساختمان خانه، برای من احساس امنیت خاطر بود، مدت‌ها با لذت این نقوش را تماشا می‌کردم.”

“بعدها متوجه شدم که پتینه‌کاری و به‌کار بردن رنگ کهنگی در آثارم، تأثیری از آن دوران است، چرا که این ذهنیت را برای من به وجود آورده که در بسیاری اوقات هر چیز که قدمت دارد، دارای حرمت است.”

معصومی در نوجوانی به تهران رفت و در سال ۱۳۳۴ از هنرستان نقاشی کمال الملک فارغ التحصیل شد و سپس در هنرهای تزئینی ایرانی ادامه تحصیل داد.

“تحصیلاتم در هنرستان کمال‌الملک و هنرستان هنرهای تزیینی، به من این امکان را داد که هم از طبیعت‌سازی و هم از نظم متقارن و دقت‌های هندسی که در هنر ایرانی بود استفاده کنم”.

او مدتی نیز همراه مرتضی ممیز به پاریس رفت و پس از بازگشت در سال ۱۳۴۲ همراه با فرشید مثقالی٬ مرتضی ممیز و فرهاد بشارت شرکتی تبلیغاتی تاسیس کرد.

معصومی همچنین دستی هم در فیلمسازی داشت و شش فیلم انیمیشن برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، شرکت ملی گاز، شرکت خوراک، کفش ملی و سون‌آپ ساخت.

یک فیلم داستانی به‌نام “کفترباز” هم به سفارش مرکز تحقیق تلوزیون ساخت٬ در تصویر سازی کتاب‌های درسی همکاری کرد و در زمینه تصویرسازی و گرافیک با انتشارات فرانکلین هم کار کرد.

معصومی پس از انقلاب در سال ۱۳۶۲به اسپانیا رفت و بعد از پنج سال راهی کانادا شد و در مونترال اقامت گزید. او در سال ۱۳۸۳ پس از بیش از ۲۰ سال به ایران رفت و نمایشگاهی از آثار تازه‌اش در گالری‌های سیحون و دی برپا کرد.

به گفته عزیز معتضدی٬ نویسنده و منتقد هنری، “علی اصغر معصومی از نسل نقاش‌های نوگرای ایرانی بود که در دهه چهل شمسی به میدان آمدند و به جنبشی که برای به وجود آوردن هنری ملی با ویژگی‌های جهانی در هنرهای تجسمی همزمان با شعر و داستان و تئاتر و سینما پا گرفته بود پر و بال دادند”.

آقای معتضدی که سالهای مهاجرت در کانادا با معصومی در ارتباط بود می‌گوید: “تلاش غالب این هنرمندان بخشیدن هویتی ایرانی به آثار خود به نحوی بود که بتواند با مخاطب جهانی هم ارتباط برقرار کند. مکتب سقاخانه در همان سال‌ها از دل این جنبش بیرون آمد.”

منبع‌: بی‌بی‌سی

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
كليد‌واژه‌ها: علی اصغر معصومی | نقاشان ایران در آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: