تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درگذشت زاها حدید،معمار نامی در میامی آمریکا

zaha_hadid1SensesCultural: زاها حدید بانوی تاثیرگزاری که معمار عراقی‌-بریتانیایی که برخی از مدرن‌ترین ساختمان‌های جهان به نام او ثبت شده است، در ۶۵ سالگی درگذشت.

به گزارش بی‌ٰبی سی او در آخرین روز ماه مارس(پنج‌شنبه)در بیمارستانی در میامی، و در پی حمله قلبی درگذشت.

مرکز ورزش‌های آبی المپیک لندن از جمله آثاری است که معماری آن را زاها حدید بر عهده داشت. او در طول سال های فعالیت هنری اش، آثار گوناگونی خلق کرد که در کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، آلمان و هنگ کنگ ساخته شد.

زاها حدید برنده مدال ها و جوایز متعددی شده بود، از جمله “مدال سلطنتی معماری” در بریتانیا و جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرد.

طی ۱۶۷ سال، زاها حدید نخستین زنی بود که مفتخر به دریافت مدال سلطنتی بریتانیا شد.

او در سال ۲۰۱۲ لقب تشریفاتی “Dame” را از ملکه بریتانیا دریافت کرده بود.

خانم حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد. پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در “ای ای”، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد. پس از فارغ­ التحصیلی، زاها در شرکت معماری استاد سابق خود شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی کرد.

او همچنین در همان سال‌­ها، تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.

به گزارش SensesCultural بهار سال گذشته خبری از زاها حدید منتشر شد که یکی از بزرگترین هتل‌های تهران در خیابان فرشته را او طراحی کرده است.

زاها حدید و طراحی هتلی بزرگ در تهران

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
كليد‌واژه‌ها: زاها حدید
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: