تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




باگرداندن تابلوهای خریداری شده از آمریکا به ایران

 

SensesCultural: برخی خبرها می‌تواند نویدبخش تحرکات تازه‌ای از رابطه میان بخش‌های فرهنگی و هنری ایران و آمریکا باشند. در همان روزی که خبر امضای محدودیت‌های ویزایی کام بسیاری از ایرانیان را تلخ کرد، شنیدن خبر بازگشت برخی از تابلوهای خریداری شده از سوی ایران که نزدیک به ۴ دهه در بن بست و توقف گیر کرده بود، مرهمی بود بر زخم کهنه رابطه میان نخبگان دو کشور.

کمیته حل و فصل اختلافات حقوقی ایران و آمریکا، چند اثر هنری متعلق به ایران که بعد از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران در ایالات متحده ضبط شده بود، بازگردانده شد.
این آثار هنری که تعدادشان ۱۴ قلم عنوان شده حدود ۴۰ سال پیش توسط دولت ایران خریداری شده بوده است اما پس از وقوع انقلاب ۵۷ و واقعه اشغال سفارت و به گروگان‌ گرفتن دیپلمات‌های آمریکایی در تهران، واشنگتن به عنوان بخشی از تحریم‌های خود علیه ایران، جلوی انتقال این آثار را گرفت.
بنا بر گفته مقام‌های آمریکایی، این آثار در سال ۱۹۷۸ (یک سال پیش از پیروزی انقلاب ۵۷) توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شده بوده است.
ایران می‌گوید بازگرداندن این اشیاء پس از رای کمیته حل اختلافات ایران و آمریکا در لاهه صورت گرفته است و یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی ضمن تایید بازگردانده شدن این آثار آن را نتیجه تصمیم این دادگاه تریبونال در لاهه اعلام کرده است.

estern

یکی از آثار رابرت ای.ام استرن، معمار برجسته آمریکایی در میان آثار هنری بازگردانده شده است
یک مقام آمریکایی هم به نیویورک تایمز گفته این اقدام پس از صدور حکم این کمیته در مورد شکایتی بوده که ایران دو سال پیش به لاهه برده بوده است.
هیچ کدام از مقامات دو طرف آزاد سازی و ارجاع این آثار هنری را مرتبط با توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی ندانسته‌اند. با وجود این، چنین اقدامی می‌تواند نشانه مثبتی در کاهش تنش‌های کهنه میان تهران و واشنگتن قلمداد شود. دو کشور در ۳۵ سال گذاشته روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند.
لادن حیدری، مدیرکل حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز شنبه (۱۹ دسامبر) به خبرگزاری مهر گفته اشیاء بازگردانده شده شامل آثار هنرمندانی چون پیتر آیزنمان، مایکل گریوز و رابرت استرن، هر سه از معماران برجسته آمریکایی بوده است.
خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا اعلام کرده در پی رای تریبونال لاهه که بر اساس معاهده الجزایر میان دو کشور قضاوت می‌کند، این آثار ابتدا به آمستردام هلند برده شده و پس از تایید اصالت آنها توسط کارشناسان ایرانی، به تهران منتقل شده است.
جزئیات بیشتری از این آثار هنری هنوز منتشر نشده است.
وزارت خارجه آمریکا هم تایید کرده فرآیند بازگرداندن این آثار به ایران از دو ماه پیش آغاز شده بوده و اکنون تمامی آنها در تملک ایران است.

منبع:خبرگزاری مهر و بی‌بی‌سی‌فارسی

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
كليد‌واژه‌ها: ارتباط هنری ایران و آمریکا | موزه هنرهای معاصر تهران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: