تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




۲۸۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر در سال ۲۰۱۵

pakSensescultural:یک مطالعه نشان می‌دهد که سرمایه گذاری جهانی در انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۵ به تقریبا ۲۸۶ میلیارد دلار رسید که یک رکورد تازه پس از سرمایه گذاری ۲۷۸.۵ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۱ به حساب می آید.

گزارش “دهمین روندهای جهانی سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر” همچنین نشان داد که سرمایه گذاری در کشورهای درحال توسعه از کشورهای توسعه یافته پیشی گرفت.

رکورد دیگری هم در سال ۲۰۱۵ ثبت شد: برای اولین بار در این سال میزان ظرفیت برق تولیدی از انرژی های نوین، از ظرفیت تولید آن از طریق سوخت های فسیلی بالاتر بود.

البته در مجموع بخش اعظم انرژی هنوز از طریق سوزاندن سوخت فسیلی حاصل می شود.

این گزارش هشدار می دهد که برای جلوگیری از تغییرات خطرناک آب و هوایی به تلاش خیلی بیشتری نیاز است.

این ارزیابی که با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل و نهادهای خصوصی تهیه شده نشان داد که جهان در حال توسعه در مجموع ۱۵۶ میلیارد دلار آمریکا در صنایع انرژی نوین سرمایه گذاری کرد (۱۹ درصد افزایش نسبت به ۲۰۱۴) درحالی که میزان سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته ۱۳۰ میلیارد دلار (۸ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۴) بود.

براساس این گزارش ‌”یک عنصر اساسی در این چرخش چین بود، که میزان سرمایه گذاری را ۱۷ درصد افزایش داد تا به ۱۰۲.۹ میلیارد دلار یا ۳۶ درصد کل جهانی برسد.”

با این حال سایر کشورهای درحال توسعه هم نقش مهمی داشتند چرا که از ۱۰ کشور اول در زمینه سرمایه گذاری در انرژی نوین، شش تا درحال توسعه بودند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در مقدمه این گزارش نوشت که یافته های مطالعه باعث اعتماد بیشتری نسبت به در دسترس بودن جهانی می شود که تولید گازهای کربنی در آن بسیار کمتر است.

او نوشت:‌ “ما وارد عصر تازه رشد انرژی های پاکیزه شده ایم که می تواند فرصت های تازه و رفاه بیشتر برای همه ساکنان سیاره را فراهم کند.”

با این حال او اخطار داد که برای پرهیز از تغییرات خطرناک جوی لازم است “به سرعت از سوخت های فسیلی دور شویم.”

منبع: بی‌بی سی

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
كليد‌واژه‌ها: انرژی پاک
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: