تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گسترش همکاری پژوهشی ایران و آمریکا

U.S.-Iran

یکی از نتایج توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 از سرگیری روابط علمی و پژوهشی میان دانشگاه‌های ایران و آمریکاست؛ مسئله‌ای که در سال‌های اخیر تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته بود.
به گزارش سایت احساسات فرهنگی سایت«ورد یونیور سیتی نیوز» با انتشار مقاله‌ای به بررسی فرصت‌های پژوهشی و آکادمیکی که احتمال دارد بعد از توافق ایران و گروه 1+5 بین دو کشور ایران و آمریکا پیش بیاید، پرداخته است.

ایان ویل‌هلم، نویسنده این مقاله با تاکید بر نتایج مثبتی که این توافق می‌تواند در پی داشته باشد معتقد است، از آنجایی که بسیاری از مدیران ارشد ایرانی در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی تحصیل کرده‌اند، امکان آغاز مجدد همکاری‌های آکادمیک بسیار زیاد است. به عنوان مثال دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در دانشگاه گلاسکو اسکاتلند تحصیل کرده است، همچنین 6 عضو کابینه وی مدرک دکتری خود را از دانشگاه‌های آمریکا دریافت کرده‌اند.

وی معتقد است دانشگاه‌های ایران و آمریکا می‌توانند به طرق زیر از نتایج بعد از توافق بهره‌مند شوند.

با توجه به اینکه محققان ایرانی نیز هم‌چون محققان ایالات‌متحده تمایل دارند در مورد مسائلی نظیر حفاظت از منابع آبی، محیط‌ زیست، سلامت و… تحقیق کنند، امکان انجام تحقیقات مشترک بین این دو کشور وجود دارد.
در ماه ژوئن تعدادی از دانشگاه‌های آمریکایی از جمله دانشگاه ایالتی بال، کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه وِین (Wayne) نشستی داشتند که در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره امکان همکاری‌های علمی و غیره با ایران پرداختند.
همچنین انستیتوی بین‌المللی آموزش نشستی با نمایندگان دانشگاه تهران و 12 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی ایرانی داشت.
تحصیل دانشجویان آمریکایی در ایران

درصد دانشجویان آمریکایی که در ایران مشغول به تحصیل هستند از سال 2013 دو برابر شده است. بدیهی است که بیشتر شدن این میزان زمان‌بر است، چون هنوز نیز تعدادی از آمریکایی‌ها در مورد امکانات زندگی و استانداردهای دانشگاه‌های ایران تردید دارند.
به نظر می‌رسد اولین گام برای حل این مشکل با قانونی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در کنترل دارایی‌های خارجی تصویب کرد، حل شد. این قانون به دانشجویان دوره لیسانس و فوق لیسانس آمریکایی اجازه می‌دهد تعدادی از سرفصل‌های دانشگاهی را در ایران بگذرانند. همچنین دولت آمریکا به دانشجویان ایرانی اجازه داده است که در دوره‌های آنلاین برخی از کالج‌های آمریکایی شرکت کنند. بنابراین شاید این طرح امیدوار‌کننده‌ترین طرح برای تبادل دانشجویان آمریکایی و ایرانی باشد.

آمارها نشان می‌دهند که در سال 2014-2013 بیش از 10000 دانشجو ایرانی برای تحصیل راهی آمریکا شدند، که این میزان در مقایسه با سال‌های قبل افزایش زیادی پیدا کرده است. اما این بدان معنی نیست که سیل عظیمی از دانشجویان ایرانی راهی آمریکا شده‌ باشند. این نقل و انتقال دانشجو همواره با محدودیت‌هایی همراه بود، مانند محدودیت‌هایی که دپارتمان امنیت ملی آمریکا ایجاد کرد و در پی آن تعدادی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه ام‌آی‌تی از پذیرش دانشجویان ایران در بعضی از رشته‌ها خودداری کردند. یا مشکلاتی که برای صدور ویزا به به‌وجود آمده بود. اما انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک روابط آکادمیک بین این دو کشور روز به روز بهبود پیدا کند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
كليد‌واژه‌ها: ارتباط فرهنگی ایران و آمریکا | پژوهش
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: