تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گزارش نیویورک تایمز از رستوران مش دونالد در تهران

Screen Shot 2015-08-04 at 8.28.05 AM سفر گردشگران و توریست‌ها  و یا روزنامه‌نگاران آمریکایی  به ایران این ویژگی را دارد که با نگاهی متفاوت به ایران نگاه می‌کنند و گاه چیزهایی از صندوقچه خاطرات و سفرشان بیرون می‌آورندکه ما ایرانیان از‌ آن بی ‌خبریم. نمونه اخیر آن گزارشگر روزنامه نیویورک تایمز است که دریافت رستورانی به نام مش دونالد در تهران وجود دارد که بر وزن مک دونالد و با تغییر دو کلمه تلفظی شبیه رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی را در خاطر خریداران غذاهایش زنده می‌کند.

 در سایت روزنامه نيويورک تايمز توماس اردبرينک در مورد رستوران مش دونالد در ايران و شباهت ها و تفاوت هاي آن با رستوران زنجيره اي مک دونالد مطلبی مفصل منتشر کرده است.
با وجود تصوير دلقک خندان که نماد عشق شيطان بزرگ به گوشت، نان و سيب زميني است، در اين رستوران هيچ نشاني از مردم خشمگين با مشت هاي گره کرده و فرياد «مرگ بر آمريکا» وجود ندارد. عطر همبرگر آبداري که نوجوان شاد ايراني به نام جهان آن را پشت و رو مي کند در فضا پيچيده است.

به گزارش آريا به نقل از پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي، در آشپزخانه وي علامتي به چشم مي خورد که شباهت زيادي به علامت رستوران هاي زنجيره اي مک دونالد دارد و احتمالا شناخته شده ترين نماد امپرياليسم فست فود آمريکايي است. نماد تجاري ديگر رستوران زنجيره اي مک دونالد يعني دلقک هميشه خندان با کت قرمز، شلوار زرد و کفش هاي بزرگ قرمز نيز در اين رستوران ايراني ديده مي شود. در هفته هاي پس از دستيابي به توافق هسته اي که تحريم هاي بين المللي برضد ايران را لغو خواهد کرد و از تغيير احتمالي ديدگاه هاي انقلابي ايران در برابر شرکت هاي آمريکايي حکايت دارد، هنوز هيچ شعبه اي از مک دونالد در تهران باز نشده است.

حسن، صاحب رستوران مش دونالد که از ترس تندروهاي ايراني و وکلاي تجاري آمريکايي نخواست نام خانوادگي اش فاش شود، گفت: ما تلاش مي کنيم تا حد امکان به تجارب مک دونالد نزديک شويم. مش دونالد و ديگر نمونه هاي تقليدي از فرهنگ غذايي آمريکا به طور روز افزون در خيابان هاي شهرهاي مهم ايران درحال رشد هستند که همگي از دورشدن مردم از آرمان انقلابي ضد آمريکايي در اين کشور خبر مي دهند، آرماني که بيش و کم از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در سال 1979 که به سرنگوني شاه و تسخير سفارت آمريکا منجر شد، برکشور تسلط داشته است. اگر توافق هسته اي با موفقيت اجرا شود و شرکت هاي غربي به ايران بازگردند، اين آرمان بيش از پيش تحت فشار قرار خواهد گرفت. سران ايران اميدوارند شرکت هاي نفتي بزرگ در اين کشور سرمايه گذاري کنند. ايرانيان همچنين به صدها هواپيما نياز دارند و به دنبال همکاري در صنايع فني خود هستند. اما تندروها هشدار مي دهند که ورود خارجيان با پول و تفکرات مختلف به ايران احتمالا ارزش هاي تبليغي اين کشور را تضعيف خواهد کرد. آنها مي گويند خارجيان مي توانند بيايند اما نمي توانند نمادهاي سرمايه گذاري را با خود به ايران بياورند.
از اين رو است که برخي سياستمداران درمورد ورود مک دونالد به ايران هشدار مي هند و مي گويند هيچ شعبه اي از اين رستوران در ايران باز نخواهد شد. مک دونالد در بيانيه اي که در پايگاه اينترنتي خود منتشر کرد، نوشته است: «ما تاريخ دقيقي براي افتتاح رستوران هاي مک دونالد در ايران تعيين نکرده ايم.» اما در عين حال از ايرانيان علاقمند به همکاري دعوت مي کند برگه درخواست را تکميل کنند.

Screen Shot 2015-08-04 at 8.28.43 AM

غلامعلي حداد عادل، نماينده بانفوذ ايران درمورد اشتياق نشان دادن برخي از روزنامه هاي ايراني به حضور شرکت هاي خارجي در اين کشور ابراز نگراني کرد و در مصاحبه با پايگاه اينترنتي خبرآنلاين گفت: اخبار مردم ستمديده يمن کجاست؟ آنها از بازگشت مک دونالد حرف مي زنند. اينجاست که خطر احساس مي شود. آنها آغوش خود را به روي آمريکا باز کرده اند و با اشتياق از بازگشت شرکت هاي آمريکايي به ايران حرف مي زنند. در سال 1994 يک سرمايه گذار شجاع ايراني درصدد برآمد يک شعبه رسمي از مک دونالد را در تهران باز کند که باعث هيجان خيلي از مردم شد اما توجه تندروها را نيز به خود جلب کرد. پس از دو روز محل رستوران به آتش کشيده شد و قوه قضاييه نيز تصميم وزارت بهداشت مبني بر صدور مجوز براي افتتاح رستوران را باطل اعلام کرد. صاحب رستوران مش دونالد گفت اگر نام رستورانش را مک دونالد مي گذاشت با مخالفت تندروها مواجه مي شد از اين رو به توصيه پسرش نام مش دونالد را انتخاب کرد.

هرچند که مقامات دولتي و مدافعان ارزش هاي انقلابي معتقد بودند اين نام هم خيلي غربي است اما بعد از مدتي به آن عادت کردند. غير از مش دونالد رستوران هاي ديگري هم در ايران وجود دارند که با تغيير کوچکي در نام خود فعاليت مي کنند. به عنوان مثال K.F.C. (کابوکي فرايد چيکن)، پيتزا هات (پيتزا هت) و برگر کينگ (برگر هوس). البته انزجار رسمي درمورد محصولات آمريکايي مطلق نيست. کوکا کولا و پپسي دو نمونه از محصولاتي هستند که در کمال ناباوري بسياري از بازديدکنندگان از ايران در اين کشور مشاهده مي کنند. علاوه بر آن که استفاده از گوشي هاي آيفون، پوشيدن کفش هاي نايک يا مسواک زدن با خميردندان کرست جرم محسوب نمي شود. زماني که محمود احمدي نژاد، سلف محافظه کار حسن روحاني، رئيس جمهور ايران در سال 2010 پس از تشديد تحريم هاي آمريکا بر ضد ايران تهديد کرد محصولات آمريکايي را تحريم مي کند، بسياري از ايرانيان اين تفکر را مورد تمسخر قرار دادند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
كليد‌واژه‌ها: آشپزی ایرانی | غذاهای ایرانی در آمریکا | مش دونالد | مک دونالد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: