تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




گرمترین سال در تاریخ آمریکا

hotگرمی هوا در آمریکا این روزها خیلی ادارات و نهادهای مرتبط با وضعیت جوی و آب و هوایی این کشور را به تکاپو انداخته تا به تحقیقات بیشتری دست  بزنند.

به گزارش احساسات فرهنگی از جمله این ادارات اداره ملی امور جوی و اقیانوسی آمریکا  است که در تازه‌ترین گزارش خود ماه ژوئیه را گرمترین ماه و سال ۲۰۱۵ را گرمترین سال به ثبت رسیده در تاریخ آمریکا توصیف کرده است.

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۴ اوت در اجلاس انرژی پاک ملی در لاس وگاس سخنرانی کرد و نسبت به وضعیت هوا و گازهای گلخانه‌ای هشدارهایی دادو سیاست تازه خود در این زمینه را اعلام کرد.

هدف این کنفرانس بررسی راه‌های همکاری دولت‌های فدرال و محلی با بخش خصوصی برای تولید انرژی پاک در ایالات متحده آمریکا عنوان شده بود.

باراک اوباما پیشتر طرحی را برای کاهش بیش از ۳۰ درصدی میزان آلاینده دی اکسید کربن در آمریکا تا سال ۲۰۳۰ میلادی پیشنهاد کرده بود. کشورهای جهان تلاش می‌کنند تا پایان سال جاری میلادی بر سر ضرورت کاهش آلودگی هوا به توافقی لازم‌الاجرا برسند.

کارشناسان دی اکسید کربن را مهمترین عامل تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین برشمرده‌اند. در کنار چنین تحولاتی از ایران خبر می‌رسد که تا ده سال دیگر حجم گازهای گلخانه‌ای به سالی دو میلیارد تن خواهد رسید.

ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ دو رکورد گرمای بی‌سابقه از خود به جای گذاشت. به گفته کارشناسان اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا ماه ژوئن سال جاری میلادی گرم‌ترین ژوئن تاریخ هواشناسی از سال ۱۸۸۰ تا کنون بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که متوسط دمای هوا در سطح اقیانوس و خشکی در این ماه ۰/۸۸ درجه سانتی‌‌گراد بیشتر از ۱۵/۵ درجه سانتی‌گراد، متوسط دمای ثبت شده در قرن بیستم میلادی بوده است.

تا بدین‌جا ژوئن سال ۲۰۱۴ رکورد گرمترین ماه ژوئن در ۱۳۴ سال گذشته را از آن خود کرده بود اما ارزیابی جدید نشان می‌دهد که این رکورد اکنون در اختیار ژوئن ۲۰۱۵ است.

کارشناسان آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند که نیمه نخست سال ۲۰۱۵ با افزایش ۰/۸۵ درجه سانتی‌گراد بیش از متوسط دمای ثبت‌شده تا کنون، گرم‌ترین شش‌ماه نخست سال در ۱۳۴ سال گذشته بوده است. تا کنون این رکورد در اختیار سال ۲۰۱۰ بود.

تقریبا تمامی کشورهای جهان گرمای شدید در ماه ژوئن را تجربه کردند. اسپانیا، اتریش، بخش‌هایی از قاره آسیا، استرالیا و آمریکای جنوبی در ماه یاد شده با موجی‌از گرمای بی‌‌سابقه روبرو شدند که تلفاتی نیز به ویژه در آسیا بر جای گذاشت. که از جمله آنها در جنوب پاکستان بود که  بیش از ۱۲۰۰ تن جان خود را از دست دادند.

در ماه مه هندوستان با موج گرمای شدید دست و پنجه نرم کرد که بیش از ۲ هزار قربانی گرفت. طبق داده‌های جهانی این موج گرما، پنجمین موج گرمای کشنده در تاریخ هواشناسی بود.hot

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
كليد‌واژه‌ها: انرژی پاک | باراک اوباما۲۰۱۵
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: