تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




کارگردان زن ایرانی با تنها فیلم در جشنواره کن

nahid and can“ناهید” ساخته آیدا پناهنده، تنها فیلم بلند ایران در جشنواره کن امسال، روز جمعه شانزدهم مه برای اولین بار در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد و مورد استقبال گرم تماشاگران قرار گرفت.

گروه بزرگی از عوامل فیلم شامل کارگردان به همراه بازیگران اصلی فیلم( از جمله پژمان بازغی، نوید محمدزاده و ساره بیات)، تهیه کننده( بیژن امکانیان) و همین طور فیلمبردار و فیلمنامه نویس آن در این جلسه بر روی صحنه حاضر شدند.

این فیلم که در داخل ایران مورد بی مهری منتقدان قرار گرفت، به عنوان اولین فیلم سازنده اش، فیلم قرص و محکمی است که در پرورش دنیای یک زن و جبر حاکم بر روابط در یک شهر کوچک موفق است.

فیلم در شمال ایران فیلملبرداری شده و فضا و محیط این شهر کوچک خود به شخصیت مهمی در فیلم بدل می شود که روابط و اخلاقیات حاکم بر آن- به عنوان نمادی از کل ایران- عامل مهمی در پیشبرد قصه است. از سویی دریا و رودخانه شهر و ارتباط دو سوی آن- نه از طریق پل، بلکه با یک قایق کوچک که تنها راه ارتباط دو طرف شهر است؛ خود نمادی از محدود بودن فضا- نقش مهمی در ترکیب بندی برخی صحنه ها ایجاد می کند و نماهای زیبایی را شکل می دهد.

فیلم مدیون فیلمبرداری طراز اولی است که با تونالیته تیره و خاکستری فضای دردناک حاکم بر قصه را تصویر می کند. از سویی اما در روایت قصه- زنی که با پسرش که در آستانه نوجوانی است زندگی می کند از شوهر معتادش طلاق گرفته و عاشق مردی هتلدار است، اما ازدواج با این مرد به قیمت از دست دادن فرزندش تمام خواهد شد- فیلم بر یک مرز بسیار باریک حرکت می کند که در نهایت خوشبختانه می تواند به سلامت از مرز باریک شعاری شدن عبور کند.

نام شخصیت اصلی فیلم، نام فیلم را رقم می زند و با کارگردانی یک زن، طبیعتاً تماشاگر در انتظار یک فضای زنانه است. هر چند این اتفاق می افتد و فیلم در پرورش دنیای یک زن موفق است، اما در عین حال شخصیت های مرد فیلم هم دقیق به تصویر کشیده شده اند و شعاری نیستند.

مسعود- هتلدار- مردی است معقول و میانه رو که سعی دارد با منطق همه چیز را پیش ببرد در حالی که بر مشکلات واقف است و شرایط زن را درک می کند. از سویی شوهر سابق ناهید- با بازی خوب نوید محمدزاده- در عین مشکلاتش، شخصیت تنهایی است که حالا- حتی به ضرب و زور دزدی و کتک خوردن؛ که فیلم به خوبی بر هدف او از این کار تاکید چندانی نمی کند- سعی دارد پولی مهیا کند تا بتواند همسر سابقش را دوباره در کنار خودش ببیند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
كليد‌واژه‌ها: آیدا پناهنده | جشنواره کن | فیلم سینمایی ناهید
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: