تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




چه کسی نخسیتن بارماجرای فولکس را کشف کرد

 وقتی سرنخ‌های یک کار ضد محیط زیستی به اطلاع اداره محیط زیست آمریکا برسد ، بعد از‌ آن باید به حال آن شرکت و موسسه گریست اگر ریگی در کفش داشته باشد. پیتر موک، رئیس بخش اروپایی مؤسسه پژوهشی “شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک” (ICCT) که اردیبهشت گذشته تحقیق خود درباره میزان آلاینده‌های زیست محیطی شرکت فولکس را بررسی کرده بود اعلام کرده که مدل خودروهایش را اعلام نکرده بود اما به رغم آنکه در تحقیق یک موک می‌گوید که در گزارش نتایج تحقیقات مؤسسه‌اش، مدل خودروهای مشکل‌دار ذکر نشده و این آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا بوده که با کمک دانشگاه ویرجینای جنوبی تقلب فولکس واگن را برملا ساخته است.پیتر موک، رئیس بخش اروپایی یک مؤسسه پژوهشی در برلین توضیح می‌دهد که چگونه تحقیقات او و همکارانش در سال گذشته باعث شد که اداره محیط زیست آمریکا به تفلب خودروسازی فولکس واگن پی ببرد.

لوگوی فولکس واگن در بارانلوگوی فولکس واگن در باران

اشپیگل آنلان روز پنجشنبه (۲۴ سپتامبر / ۲ مهر) مصاحبه‌ای با پیتر موک، رئیس بخش اروپایی مؤسسه پژوهشی “شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک” (ICCT) منتشر کرد.

او می‌گوید می‌خواسته در یک پژوهش ثابت کند که خودروهای صادراتی آلمانی به آمریکا از ویژگی‌های محیط‌زیستی بهتری برخوردارند، زیرا قوانین آمریکا سخت‌گیرانه است. ولی نتیجه عکس آن درآمد.

پیتر موک که یک پژوهشگر آلمانی است، در این مصاحبه می‌گوید که رسوایی “فولکس واگن” و بحرانی که این کنسرن غول‌‌‌آسا با آن مواجه شده، برای او غیرمنتظره نبوده زیرا نتایج تحقیقات مؤسسه او که بیانگر کمبودهای خوردوهای فولکس واگن بوده، در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته منتشر شده است.

پتر موک، کارشناس شورای بین‌المللی حمل و نقل پاکپتر موک، کارشناس “شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک”

موک می‌گوید که در گزارش نتایج تحقیقات مؤسسه‌اش، مدل خودروهای مشکل‌دار ذکر نشده و این آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا بوده که با کمک دانشگاه ویرجینای جنوبی تقلب فولکس واگن را برملا ساخته است.

فولکس‌واگن که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان است، روز یکشنبه (۲۰ سپتامبر) تایید کرد که در دستگاه سنجش آلایند‌های خروجی از اگزوز چند مدل خودروی دیزلی این کارخانه تقلب صورت گرفته و میزان این آلاینده‌ها کمتر از آنچه که هست نشان داده شده است.

فولکس‌واگن گفته است که به احتمال زیاد نرم‌افزاری که برای این منظور به‌کار رفته، دست‌کم در ۱۱ میلیون خودرو نصب شده است.

بیشتر بخوانید: احتمال پیگرد قضایی فولکس‌واگن در آمریکا

اشپیگل آنلاین ضمن بیان اینکه موک و همکارانش توصیه کرده‌اند، خودروهای دیزلی آلمانی تحت کنترل بیشتری قرار گیرند، از این کارشناس می‌پرسد که آیا تصور می‌کرده، با آزمایش‌ها و توصیه‌هایش یکی از کنسرن‌های جهانی را به لرزه اندازد؟

پاسخ پتر موک منفی است. به گفته او، ریشه اصلی پیشنهاد کنترل بیشتر خودروهای دیزلی فولکس واگن این نبوده که کمبودها یا تقلب در خودروهای آلمانی را برملا کنند بلکه برعکس، آنها قصد داشته‌اند ثابت کنند که خودروهای آلمانی که برای صدور به ایالات متحده تولید می‌شوند، از نظر میزان آلایند‌ه‌های هوا “پاک‌تر” از خودروهای آلمانی در آلمان هستند، زیرا آمریکایی‌ها در این زمینه قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارند.

دو سیستم فیلترینگ در “ب ام و”

موک و همکارانش برای این منظور فولکس‌واگن مدل “جتا” و “پاسات” و همچنین “ب ام و” مدل „X5“ را آزمایش کرده‌اند.
کارخانه مرسدس بنز حاضر نشده برای کنترل میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهایش با مؤسسه ICCT همکاری کند.

در آزمایش‌هایی که این مؤسسه انجام داده، “جتا۲ و “پاسات۲ مردود شده‌اند ولی “ب ام و” موفق بیرون آمده است. علت این امر، نصب دو سیستم گوناگون فیلترینگ آلاینده‌ها در”ب ام و” است. فولکس واگن در خودروهای خود تنها یک سیستم فیلترینگ کار گذاشته است.

رسوایی موتورهای دیزلی فولکس واگن باعث کناره‌.گیر مارتین وینترکورن از ریاست هیات مدیره این کنسرن شد رسوایی موتورهای دیزلی فولکس واگن باعث کناره‌.گیر مارتین وینترکورن از ریاست هیات مدیره این کنسرن شد

پیامدهای رسوایی فولکس‌واگن برای آلمان و اروپا

موک در مصاحبه با اشپیگل آنلاین می‌گوید که مؤسسه او اخیرا با همکاری “باشگاه خودرورانی آلمان” (ADAC) خودروهای گوناگون را از نظر میزان تولید اکسید نیتریک در اروپا آزمایش کرده است. به گفته او، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که شماری از خودروهای دیگر اروپایی از نظر میزان تولید اکسید نیتریک وضعیت بدتری از “فولکس واگن” دارند.

این کارشناس می‌گوید که در آلمان برای این گونه خودروها جریمه‌ای تعیین نشده، اما نصب نرم‌افزار برای کمتر نشان‌دادن میزان واقعی آلاینده‌های خروجی از اگزوز ممنوع است.

موک در پاسخ به این پرسش که این گونه نرم‌افزار در چه تعداد از خودروهایی که در آلمان موجود هستند نصب شده می‌گوید، هنوز برای اظهار نظر در این مورد زود است . به اعتقاد کارشناس محیط زیست، پاسخ این پرسش را نتایج تحقیقات گسترده‌ای که در حال حاضر انجام می‌شوند، در آغاز سال ۲۰۱۶ خواهند داد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
كليد‌واژه‌ها: اقتصاد محیط زیست | رسوایی فولکس در‌آمریکا | فولکس
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: