تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




نمایش فرش‌های ایرانی در موزه سانفرانسیسکو

GBBt3L7

برای نخستین بار فرصتی فراهم شده است تا  ساکنان کالیفرنیای شمالی به گذشته سفر کنند و دستبافتهای ابریشمی اصیلِ پارسیان قرون گذشته را ببینند. این فرصت با برگزاری نمایشگاهی از فرش های دستباف ایران و چند کشور دیگر آسیایی از قرن های 16 تا 18 میلادی در گالری تاتیوچی هنر آسیا در شهر سانفرانسیکسو فراهم شده است.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی مخمل ابریشمین، فراتر از یک پوشش روزمره یا وسیله ای در منزل، نماد سلیقه ی والا و قدرت فرهنگ در جامعه مسلمانان، بخصوص در طول قرون شانزدهم تا هجدهم میلادی بوده است. نمایشگاه مجموعه کمیاب دستبافتهای مخملی نفیس در گالری تاتیوچی در موزه هنر آسیا در سان فرانسیسکو نگاهی اجمالی از شکوه و جلال و تنوع این نوع مخمل را در معرض دید قرار می دهد. با توجه به محدودیت زمانی ، یازده نوع پارچه از یک مجموعه خصوصی در نیویورک گزیده شده است تا نگاهی اجمالی به غنا و تنوع مخمل ابریشمین ایران، هند و ترک را در این نمایشگاه به دیدگان عموم ارائه کنند. این دسته از پارچه های مخمل هر یک با تکنیک مخصوص تولید، سه حوزه ی متمایز فرهنگی با ظرافت های طراحی و سلیقه منحصر به خود را ارائه کرده و استفاده های متنوع این سه دوره از مخمل را به نمایش می گذارند

در گذشته پارچه مخمل با توجه به ظرافت و جذابیت خاص آن، نیاز آن به مواد اولیه با کیفیت بالا و همینطور متخصصان خبره، در مقایسه با سایز پارچه ها در مقادیر محدودتری تولید می شد. مخمل با به دست آوردن محبوبیت در سراسر جهان از قرن پانزدهم میلادی به بعد، با کیفیت‌ترین البسه و پارچه موجود در دربار مغول هند، صفویه ایران و عثمانی ترکیه، سه ابرقدرت آغازِ جهانِ اسلامِ مدرن بوده است. این نوع پارچه نه تنها در مهد خود محبوبیت داشت، بلکه در اروپا، جایی که مخمل بر طراحی و مد تاثیر زیادی گذاشت نیز رواج یافت. در حالی که مخمل برای لباس های تشریفاتی و عبای افتخار در تبادل هدیه های دیپلماتیک استفاده می شد، استفاده اصلی این پارچه در اثاثیه منزل مانند فرش، روتختی، مبلمان و قاب آویز روی دیوار و تابلو فرش بود.

این نمایشگاه شامل دو مخمل کامل قرن هفدهم میلادی از هند و ایران است که هرکدام در اندازه ی ۱۸۰ در ۱۲۰ سانت نه تنها نمایانگر عناصر طراحی خود بلکه ارائه دهنده تنوع و جنب و جوش رنگ در خود هستند. همچنین در این نمایشگاه می توان تکه ای از حاشیه یک فرشِ مغول را مشاهده کرد که کیفیت بالای هنر و عناصر در این مخمل می تواند نشانگر ساخته شدن آن برای یک مقام سلطنتی باشد. همچنین پارچه ای مخمل و بزرگ از دوره عثمانی برای اولین بار به دیدگان عموم به نمایش گذاشته خواهد شد که نقشی از سعادت را برجسته می کند‬.

برگزاری این رویداد در موزه هنر آسیا، فرصتی را فراهم می کند تا آثار به جای مانده از چهل قومیت آسیایی، از جمله ایران با شش هزار سال تمدن را سیاحت کنیم. ساختمان با شکوه هنرهای زیبا که سابقا کتابخانه اصلی شهر بود در سال ۱۹۱۷ بازسازی شد و مشرف به پلازای مرکز مدنی در سان فرانسیسکو می‌باشد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
كليد‌واژه‌ها: موزه سانفرانسیسکو | نمایشگاه فرش قدیم ایران در سانفرانسیسکو
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Vania
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469741531
Thanks for being on point and on taretg!