تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




نمایشگاه نقاش دارای اختلال اُتیسم

نقاشي كه دارای اختلال اُتيسم است، حاصل فعاليت يك‌سال گذشته خود را در گالري دستان به نمايش مي‌گذارد.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی محمد کاظم‎زاده، هنرمند جوانی است که آثار طراحی و نقاشی او از ۲۲ خرداد در گالری زیرزمین دستان به نمایش گذاشته می‏‌شود. او نقاشي است که با وجود ابتلا به بیماری اُتیسم، هنرهای مختلفی از جمله طراحی، نقاشی، مجسمه‎سازی و نوازندگی پیانو را آموخته و دنبال می‌کند.

علی کاظم‎زاده، پدر محمد، درباره پسرش و فعالیت‎های هنری او گفت: «محمد دی‌ماه سال ۱۳۷۰ به دنیا آمد و مدتی پس از تولد، ناتوانی‎های او خود را نشان داد. هنگام ورود به دبستان در آزمون ورودی این مقطع رد شد و به مدرسه کودکان استثنایی فرستاده شد، سپس او را به یک مدرسه مرزی ویژه کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص فرستادیم و تا سوم راهنمایی در این مدرسه درس خواند. در این دوران بود که تصمیم گرفتیم او را دیگر به مدرسه نفرستاده و تحت آموزش‎‏های هنری قرار دهیم».

او ادامه داد: «از سال ۸۸ خانم مریم طاهریان‎فر آموزش هنرهای تجسمی و به‌ویژه نقاشی به محمد را آغاز کرد. او که در کودکی به بیماری مننژیت مبتلا شده بود، در شش سالگی عمل قلب داشت و در ۱۴سالگی به دلیل چرخش ستون‌فقرات تحت دو عمل جراحی سنگین قرار گرفته بود، با نقاشی توانایی تازه‎ای پیدا و دنیای جدیدی را کشف کرد».

علی کاظم‎زاده با بیان اینکه نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‎های محمد در سال ۸۹ در گالری مهرین برگزار شد، افزود:« در اسفندماه سال ۹۰، آثار محمد برای نمایش به کپنهاگ دانمارک فرستاده شد و در همان سال او به‌عنوان یکی از ۱۰ برگزیده مسابقه «کنش فکری ۲» که از سوی مؤسسه ماه مهر برگزار شده بود، انتخاب شد که آثار این ۱۰ نفر در برلین نیز به نمایش گذاشته شد».
كاظم‌زاده در مورد روندي كه پسرش طي كرده است، گفت: «آشنایی با محمدحسین عماد، مجسمه‌ساز معاصر و همین‌طور علیرضا جدی، هنرمند نقاش، باعث شد که آموزش‌های هنری محمد جدی‎تر شود و آنچه از ۲۲ خردادماه در گالری زیرزمین دستان به نمایش گذاشته خواهد شد، حاصل فعالیت یک‌سال اخیر اوست».
او در مورد آثار اين نمايشگاه عنوان كرد: «محمد برای این نمایشگاه ۶۷ اثر آماده کرده بود که آقای عماد و آقای جدی، ۲۷ اثر را برای نمایش انتخاب کردند؛ سه اثر نیز به این ۲۷ کار اضافه شد تا در نهایت ۳۰ نقاشی و طراحی از محمد در گالری زیرزمین دستان به نمایش گذاشته شود. در این مجموعه او از پاستل، اکریلیک و مدادرنگی روی کاغذ و مقوا استفاده کرده است». کاظم‌زاده افزود:« نمایشگاه آثار محمد «دنیای من» نام دارد و او حقیقتا دنیای خاص خود را در کارهایش به تصویر می‏‌کشد. او تجسم خاص خودش را دارد و درخت یا آدمی که طراحی می‌کند از ذهن او عبور کرده و به این شکل درآمده است. به علاوه به گفته معلمانش او تناسبات و رنگ‏‌ها را نیز به شکل ناخودآگاه می‏‌شناسد که موجب بهترشدن کارهایش شده است».

نمایشگاه طراحی‎ها و نقاشی‎های محمد کاظم‎زاده با عنوان «دنیای من» از ۲۲ تا ۲۶ خردادماه در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برگزار مي‌شود.

منبع:هنر آنلاین

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
كليد‌واژه‌ها: اوتیسم
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: