تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




سد گتوند و روزی هشت هزار تن نمک در حلق کارون

Screen Shot 2015-11-23 at 10.24.22 AM

Senses Cultural: روزنامه همشهری ویژه استان خوزستان در گزارشی که تصویر آن را می بینید نسبت به رهاسازی بیش از ۴۰ میلیون تن نمک در رود کارون خبر داده و البته هشدار استاندار نسبت به این فاجعه زیست‌محیطی. این اتفاق درحالی رخ‌ می‌دهدکه از چند روز قبل که بحث زمان آبگیری این سد در اواخر ابان اعلام شد، اعتراضات فعالان محلی و ملی و بین‌المللی محیط زیست را به دنبال داشت. آقای دکتر ناصر کرمی در یادداشت‌کوتاهی در فیس‌بوک خود با اشاره به این اتفاق و دستمایه‌قرار دادن خبر سد گتوند مطلبی نوشته است که در آن به مشمول مرور زمان کردن یک اتفاق بد برای جا انداختن و کم کردن حساسیت‌ها حکایت دارد. این نوشته را بخوانید:


آخرین خبر در باره ماجرای سد گتوند: تصمیم به تطویل ماجرا گرفتند. عملا طرح علاج بخشی به این سمت رفت که فعلا روال کار مدیریت مخزن باشد، یعنی رهاسازی تدریجی نمک توی رودخانه کارون. تا یک سال دیگر.
بعد هم قرار شد که یک مشاور خارجی به تیم مطالعاتی اضافه کنند. تا مشاور خارجی بفهمد خوزستان کجای ایران است یکی دو سال دیگر هم گذشته. این همه تطویل مطالعات برای کاری که همین الان همه صورت مسئلهژاش را میژدانند و هم پاسخش را چه معنایی دارد؟ یعنی کماکان روزی هشت هزار تن نمک تازه توی حلق کارون.
تطویل مطالعات سیاست خوبی است برای خواباندن التهاب عمومی خوزستانیان و طرفداران محیط زیست و البته رهاندن پیمانکاران از گرداب فضاحتی که ایجاد کرده‌اند. یک سال بعد نمک کاملا توی رگ و پی خوزستان رسوب کرده و مسئله نیز به همه دیگر زخم‌های مزمنی می‌پیوندد که اگر چه ناسور است، اما چندان واکنشی برنمی‌انگیزد.
این در ادامه روند حاکمیت تطویلی- تقویلی‌ها بر ساحت عمومی رسانه و سیاست در ایران است. نگران نباشید و اعتراض نکنید و امیدوار باشید چون بالاخره یک طوری می‌شود. اما چطور می‌شود واقعا؟ ما تسلیمیم. کاملا. دست بسته و یک لنگ پا ایستاده روبرویتان. لطفا کمی، ذره‌ای، از امیدتان را به ما هم بدهید. لطفا. نشان بدهید که چطور مطمئنید آن طور که تا حالا بوده نخواهد شد. چطور مطمئنید واقعا؟
تصویر ویژه‌نامه امروز همشهری خوزستان را نشان می‌دهد. باشد که سر چوب پاره سرخ شود از این نمکمالی عامدانه زخم‌های جنوب.
تاريخ: ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: