تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




زنان مدیر کمپانی‌های بزرگ آمریکا

Senses Cultural:در چند سال گذشته حضور و مشارکت جدی‌تر زنان در عرصه‌های مختلف نمود و بروزی متفاوت یافته است. روزی نیست که نشنویم زنی در کشوری سمتی مهم گرفته است. از ریاست‌جمهوری در کشوری همانند نپال که این هفته اتفاق افتاد تا ریاست حزبی مهم در آلمان که چندی قبل و البته مهمتر از همه حضور جدی‌تر و فاصله فراوان هیلاری کلینکتون با سایر رقباست که احتمال پیروزی او در انتخابات آتی آمریکا را بیش از قبل کرده است.
در این میانه روزنامه شرق گزارشی داده است از تعداد زنانی که مدیریت کمپانی‌های بزرگ و قدرتمند را برعهده دارند. این فهرست را در کنار سایر فهرست‌های زنان تاثیرگزار دنیا قرار دهید قطعا به نتایج خوبی خواهید رسید.
 

در این گزارش به تعدادی از مدیران زن قدرتمند دنیا اشاره شده است که به‌طور معمول در فهرست قدرتمندترین زنان جهان دیده می‌شوند.

جینی رامتی، مدیرعامل آی‌بی‌ام

جینی رامتی، متولد جولای سال ١٩٥٧، در سال ١٩٧٩ از مدرسه مهندسی و علوم کاربردی رابرت آر.مک‌کورمک در دانشگاه نورث‌وسترن با مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر و مهندسی برق فارغ‌التحصیل شد.

رامتی پس از فارغ‌التحصیلی برای کار به مؤسسه جنرال‌موتورز رفت و در سال ١٩٨١، به‌عنوان مهندس سیستم‌ها، به دفتر دیترویت شرکت آی‌بی‌ام و در سال ١٩٩١ به گروه مشاور آی‌بی‌ام پیوست. رامتی در سال ٢٠٠٩ معاون اشد و مجری گروه فروش، بازاریابی و استراتژی شد. رامتی با واردکردن شرکت در پردازش ابری و کسب‌وکار‌های تحلیل‌محور، سهمی اساسی در استراتژی رشد و پیشروی آی‌بی‌ام داشت.

مری بارا، مدیراجرائی جنرال‌موتورز

«مری بارا»، کارآفرین و مدیر ارشد اجرائی آمریکایی است که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل اجرائی شرکت جنرال‌موتورز فعالیت می‌کند. او در ٢٤ دسامبر ١٩٦١ در ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. بارا نخستین زنی است که تاکنون به ریاست یکی از خودروسازان اصلی منصوب شده ‌است. او مدرک کارشناسی‌اش را از انستیتوی جنرال‌موتورز دریافت کرد.

سپس در سال ۱۹۸۸ با بورسیه کمپانی جنرال‌موتورز، وارد دانشگاه استنفورد و در ۱۹۹۰ در رشته ام‌بی‌ای فارغ‌التحصیل شد. مری بارا در ماه ژانویه ۲۰۱۴ از سوی هیأت‌مدیره جنرال‌موتورز، به ریاست این شرکت انتخاب و جانشین دنیل آکرسون شد. او در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربس در فهرست قدرتمندترین زنان جهان، در رتبه ۳۵ قرار گرفت.

ایندیرا نویی، مدیرعامل اجرائی پپسی

«ایندیرا نویی»، کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرائی آمریکایی- هندی‌تبار است که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل اجرائی و رئیس هیأت‌مدیره شرکت پپسی‌کو فعالیت می‌کند. او در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۶ به دنیا آمده است.

نویی در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۱۳ از فهرست قدرتمندترین زنان جهان نشریه فوربس قرار گرفت. او سابقه مدیریت در شرکت‌های معتبری مانند جانسون و جانسون، بوز آلن همیلتون، گروه مشاوره بوستون، موتورولا و گروه آب‌ب را در کارنامه خود دارد.

ماریسا مایر، مدیرعامل یاهو

ماریسا مایر متولد ٣٠ می ‌١٩٧٥، مدیرعامل یاهو است. او فارغ‌التحصیل رشته هوش مصنوعی از دانشگاه استنفورد آمریکاست. مایر در سال ١٩٩٩ به‌عنوان بیستمین کارمند گوگل، جذب این شرکت شد.

او در سال‌های همکاری با گوگل، در سمت‌های مختلفی از قبیل مهندس، طراح، مدیر تولید و مدیر اجرائی کار کرد و سپس نقش‌های کلیدی‌تر از قبیل مسئول موتور جست‌وجوی گوگل، گوگل‌مپ، گوگل‌بوک و جی‌میل به او داده شد. مایر این سال‌ها را صرف هدایت گروهی کرد که مسئول تنظیم فعالیت‌های موتور جست‌وجوی گوگل بودند و حتی در بخش طراحی آیکون‌های موتور جست‌وجوی گوگل و صفحات وابسته به این شرکت نقش‌آفرینی کرده بود.

مایر کنترل یاهو را در شرایطی در دست گرفت که این شرکت اوضاع خوبی نداشت و به‌عنوان گران‌ترین مدیرعامل در صنعت آ‌ی‌تی دنیا معرفی شد. او از جولای سال ٢٠١٢ میلادی كار خود را در یاهو آغاز کرد و حقوق پایه سالانه‌اش برابر با یک‌میلیون دلار اعلام شد که تا سقف ٢٠٠ درصدی هم می‌تواند کارانه بگیرد.

مگ ویتمن، مدیرعامل اچ‌پی

مگ ویتمن را می‌توان یک فعال اقتصادی و همچنین سیاست‌مداری موفق دانست. او در سال ۱۹۵۶ در نیویورک متولد شد. مگ با یک عارضه به نام دیسپلازیا متولد شد. مفصل ران پایش دچار مشکل بود و بنابراین به‌اجبار تا سه‌سالگی یک لباس آهنی بر تن می‌کرد.

ابتدا تصمیم گرفت به پرینستون رفته تا پزشکی را بیاموزد، اما پس از مدتی تغییر عقیده داد و اقتصاد خواند. بعدها در هاروارد نیز به تحصیل MBA پرداخت. ویتمن در سال ۱۹۷۹، کار خود را در شرکت پی‌اندجی آغاز کرد. این شرکت قوانینی داشت که به کارآموزان زن خود اجازه مسافرت به‌صورت تنها نمی‌داد.

وی به مبارزه پرداخت و کار به جایی رسید که قانون شرکت به‌طور کل در این زمینه تغییر کرد. او مدتی در شرکت تبلیغاتی و رسانه‌ای به نام هاسبرو کار کرد تا اینکه به مدیرعاملی شرکت معروف ای‌بی رسید. در سال ۱۹۹۸ وی به eBay پیوست.

در آن دوران، این شرکت ۳۰ کارمند و درآمدی معادل چهار ‌میلیون دلار داشت. اما وقتی که در سال ۲۰۰۸ از کمپانی جدا شد، تعداد کارمندان به ۱۵‌ هزار نفر و درآمد به هشت ‌میلیارد دلار رسیده بود. او از اوایل سال ٢٠١١ نیز به‌عنوان مدیرعامل شرکت اچ‌پی مشغول به کار است.

منبع: شرق

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
كليد‌واژه‌ها: زنان مدیر آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: