تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




رای‌نیاوردن نخستین زن افغانستان که نامزد دادگاه عالی شده بود

RASOLI در حالی که 180 قاضی زن در افغانستان سرگرم کارند و به رغم پی گیری های نهادها مدنی زنان اما انیسه رسولی، نخستین زنی که در تاریخ افغانستان برای اولین بار به عضویت دادگاه عالی افغانستان از سوی رئیس جمهوری معرفی شده بود، از سوی مجلس نمایندگان افغانستان رای تایید نگرفت.

 به گزارش سایت احساسات فرهنگی خانم رسولی که پیش از این سمت ریاست مجمع قضات زنان افغانستان را به عهده داشته اند. از مجلس ۸۳ رای منفی، ۸۸ رای تایید، ۱۴ سفید و ۷ رای باطل گرفت که مانع ورود خانم رسولی به عضویت دادگاه عالی افغانستان شد.

شکریه بارکزی، نماینده کابل در مجلس گفت که زنان ۱۰ سال برای معرفی یک زن برای عضویت دادگاه عالی تلاش کرده‌اند و از رئیس جمهوری افغانستان خواست که دوباره یک خانم را برای عضویت در دادگاه عالی معرفی کند.

او رای‌گیری امروز را جفا به حق زنان دانست و گفت که این جفا نباید تکرار شود و در ادامه خطاب به مردان گفت:” ما هم همکارتان هستیم و هم توانمندی لازم را داریم.”

ولی هیات مدیره مجلس نمایندگان اعلام کرد که در این روز ۲۱ نماینده زن در مجلس حضور نداشته و زنان خود به حق خود جفا کرده‌اند.

خانم رسولی برای برنده شدن به ۹ رای دیگر نیاز داشت.

دادگاه عالی مرکب از نه عضو است که از طرف رئیس جمهور با تایید مجلس نمایندگان تعیین می‌ شوند. مدت زمان کاری اعضا دادگاه عالی سه نفر برای مدت چهارسال، سه نفر برای مدت هفت سال و سه نفر برای مدت ده سال است.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی پیش از این یک نهاد دفاع از حقوق زنان موسوم به شبکه زنان افغان،خواستار حضور زنان در سطح رهبری دستگاه عدلی و قضایی این کشور شده بود.

اعضای این نهاد معتقدند با حضور زنان در رهبری دستگاه عدلی و قضایی به پرونده‌های مربوط به زنان بهتر رسیدگی خواهد شد.

مسئولان شبکه زنان افغان می‌گویند رئیس جمهوری افغانستان تعهد کرده است که حضور زنان در دستگاه عدلی و قضایی این کشور بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر بیش از صد و هشتاد زن به عنوان قاضی در افغانستان مشغول کار هستند.

اعضای شبکه زنان افغان می گویند صدها مورد خشونت علیه زنان در افغانستان ثبت شده اما بسیاری از پرونده های مربوط به خشونت علیه زنان، مسکوت مانده و کسی به آنها رسیدگی نکرده است.

فرخنده زهرا نادری عضو مجلس نمایندگان و یکی از اعضای شبکه زنان افغان معتقد است که حضور زنان در رهبری دستگاه عدلی و قضایی، از تعبیر و تفسیر قوانین به نفع مردان جلو گیری خواهد کرد.

او افزود: قانون را همیشه برخلاف زن تفسیر می‌کنند. امروز قانون به اوراق شاعرانه ای تبدیل شده. حتی از اسلام سوء استفاده می‌شود. شما ببینید که امروز زن افغان حتی حق بلند کردن صدای خود را ندارد اما به مرد اجازه داده می‌شود که به زن تجاوز کند و همه در مقابلش سکوت کنند.

محبوبه سراج، رئیس شبکه زنان افغان می گوید در سال‌های گذشته برای جلوگیری از خشونت در برابر زنان کار عملی چندانی انجام نشده است، از این رو آنها خواهان حضور زنان در رده رهبری دادگاه عالی هستند.

خانم سراج گفت: از زنان کسی عضو دادگاه عالی نیست. رئیس جمهور با آنکه وعده کرده بود اما به وعده خود عمل نکرد. حالا سه تن از اعضای دادگاه عالی دوره کاری شان به پایان می‌رسد. ما امیدوار هستیم که یک زن به عنوان عضو دادگاه عالی برگزیده شود. در همین حال معاونت دادستانی کل همین حالا به یک زن وعده داده شده است. اگر موفق شویم این کار می‌تواند وضعیت را در دادستانی کل نیز بهتر کند.

انسیه رسولی، رئیس مجمع قضات زنان افغانستان به بی بی سی گفت: وقتی ۱۸۶ زن در سراسر افغانستان مسند قضایی دارند، پس موجودیت یک زن در شورای عالی قضا، منع شرعی و قانونی ندارد و باید حداقل یک زن به این شورا راه پیدا کند. اگر حداقل یک زن عضو دادگاه عالی شود، فکر می‌کنم این پیشنهاد را خواهد کرد که محکمه اختصاصی محو خشونت در افغانستان ایجاد شود و اگر این محکمه ایجاد شود مطمنا اجراآت در مورد این قضایا(پرونده های مربوط به خشونت علیه زنان) سریعتر خواهد شد.

نهاد دفاع از حقوق زنان در حالی خواستار نقش بیشتر زنان در دستگاه عدلی و قضایی شده اند که پیشتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی از افزایش روز افزون انواع خشونت علیه زنان در این کشور خبر داده بود.

بر اساس آمار ارائه شده در گزارش این کمیسیون، تنها در هشت ماه اول سال جاری خورشیدی چهل مورد تجاوز جسنی، ۵۷ مورد قتل های ناموسی و ۴۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده.

نهاد های دفاع از حقوق زنان در افغانستان، فقر، نا امنی، بی سوادی و فرهنگ عدم برخورد جدی با متخلفان قانون را از عوامل عمده افزایش خشونت در برابر زنان می دانند.

افغانستان در سالهای اخیر قانونی تصویب کرد که بر اساس آن خشونت علیه زنان و کودکان جرم پنداشته می شود. اما این قانون هنوز در بسیاری از مناطق افغانستان عملی نمی شود.

در حال حاضر زنان افغانستان در عرصه مختلف سیاسی و اجتماعی حضور دارند، اما شماری از زنان این حضور را ناکافی می دانند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
كليد‌واژه‌ها: انسیه رسولی | زنان افغانستان | زنان قاضی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: