تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




دعوای ایران و دانشگاه شیکاگو بر سر آثار تاریخی

gil stineگیل استاین مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در دیدار با سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همکاری با ایران را مهم و با ارزش دانست.
به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهشتی در این دیدار که با هدف بررسی راه‌های اجرای طرح‌های پژوهشی میان پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و دانشگاه شیکاگو برگزار شد ابراز امیدواری کرد همکاری‌ها باموسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو عملیاتی شوند.

او با اشاره به اقدام های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در مورد الواح هخامنشی اقدامات این موسسه را در این زمینه بسیار پررنگ و موثر دانست.

بهشتی افزود:تا جایی که به یاد دارم در سال‌های گذشته توافق های زیادی درمورد کتیبه‌ها داشته‌ایم که علاقه داریم این تفاهم ها به روز و فعال شوند.

گیل استاین نیز با اشاره به زمینه های فراوان همکاری موسسه شرق شناسیدانشگاه شیکاگو با ایران گفت: این همکاری‌ها آنقدر برای ما مهم و با ارزشاست که صبر و شکیبایی می کنیم تا موضوع قضایی کتیبه‌ها به نتیجه برسد چوندر حال حاضر فضای سیاسی آماده است.

او تصریح کرد: هر تصمیمی که دادگاه بگیرد به نفع ایران خواهد بود زیرا که این اشیاء فرهنگی هستند و تجاری نیستند که کسی بخواهد در مورد مالکیت آنها نظر دهد.

استاین افزود: نمی‌توانم صد درصد اطمینان بدهم ولی خیلی امیدوارم که رأی دادگاه به نفع ایران باشد، در حقیقت متن آنقدر قوی نوشته شده است که دادگاه عالی نمی‌تواند رأیی به غیر از این بدهد.

مدیر موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در همین حال خاطر نشان ساخت که در چندماه آینده این رأی صادر خواهد شد و بعید می‌دانیم به سال آینده موکول شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این دیدار در نحوه همکاری‌های پژوهشیبین موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موثر و سازنده باشد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در حاضر سرگرم گفت و گو برای تنظیم تفاهم نامه‌ای در زمینه کارهای پژوهشی هستند.

gil stine2الواح هخامنشی آثار تاریخی ارزشمندی هستند که برای بررسی وتحقیق به عنوان امانت به دانشگاه شیکاگو آمریکا فرستاده شده بود ولی بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی همکاری سازمان میراث فرهنگی و مرکز شرق شناسی دانشگاه شیکاگو دچار وقفه طولانی شد. در دولت هشتم موضوع دوباره پیگیری و منجر به بازگرداندن تعدادی از الواح به ایران شد.

گیل استاین رییس موسسه شرق شناسی شیکاگو پیش تر در دفاع از پرونده الواح هخامنشی در دادگاه فدرال آمریکا این آثار تاریخی را متعلق به دولت ایراندانسته است.

این کتیبه‌ها از آن نظر ارزشمند هستند که نشان می دهند تخت جمشید ، پاسارگاد و موزه ملی ایران، برخلاف اماکنی مانند اهرام ثلاثه مصر، توسط بردگان و به زور شلاق بنا نشده‌اند بلکه توسط استادان و کارگران آزادی ساخته شده‌اند که در ازای کار خود دستمزد می‌گرفتند و از مزایایی مانند مرخصی و پاداش هم برخوردار بوده‌اند.

و حتی اتباع سرزمین‌های دیگر نیز که در تخت جمشید کار می‌کردند‌، از حقوق و مزایا برخوردار بودند.

این کتیبه‌ها که تعدادی از آنها پیش از این به ایران بازگشته و هم اکنون درموزه تخت جمشید و موزه ملی ایران نگهداری می شوند بیانگر این است که سیستم حسابداری دقیقی در دوران هخامنشی در 2500 سال پیش جاری بوده و همه پرداختها بر اساس اسناد مالی مکتوب صورت می گرفته و موضوع هایی مانند ضامن وضمانت نیز در این دوران متداول بوده است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
كليد‌واژه‌ها: آثار تاریخی ایران | دانشگاه شیکاگو
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: