تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




در ایران ذخایر آب سدها نصف و وضعیت آب بحرانی‌است

oromiyeh

آمارها و وضعیت از بحرانی‌تر شدن آب در ایران خبر می‌دهد. روزی نیست که آماری نا امید کننده از وضعیت وخیم آب در ایران نشنویم و همین  ماجرا حساسیت ها را شدت بخشیده است. صرفه‌جویی‌ها نیز در سطح آب مصرفی نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که تنها ۱۰ درصد کل مصرف آب کشور از سوی شبکه‌های خانگی ومردم مصرف می شود و عمده این مصرف مربوط به کشاورزی است.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی بر اساس یک برآورد ۳۵ میلیارد مکعب آب کشاورزی هدر می‌رود  که عمده آنها در مسیر انتقال رخ می‌دهند.

از سوی دیگر ۶۰۰ میلیارد متر مکعب بودجه سالانه لازم است تا شبکه آب کشور بازسازی شود چرا که ۴۰ درصد این شبکه خود فرسوده است. که ۱۳ درصد از این هدررفت به دلیل فرسودگی شبکه‌ آبرسانی کشور است.

این ها آمارهایی است که مرکز و سازمان آب کشور داده است . در همین زمینه البته محمدتقی توکلی، نماینده مجلس، می‌گوید بیشترین مصرف آب ایران در بخش کشاورزی است و با توجه به سهم اندک مصرف آب خانگی، مردم ایران نقش قابل ملاحظه‌ای در بحران آب ندارند.

آقای توکلی، که عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس است، امروز (پنجشنبه ۱۹ شهریور) به خانه ملت گفته است: “مردم فقط ۷ درصد آب کشور را مصرف می‌کنند و اگر ۲۰ درصد در مصرف آب که توسط مردم مصرف می‌شود، صرفه جویی کنیم، فقط برابر ۱.۵ درصد آب کشور است.”

این نماینده مجلس هشدار داده است که ذخایر آب سدها نصف شده و وضعیت چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی نیز به طور فزاینده بحرانی شده است.

بحران آب یکی از مشکلات عمده جهان است و پژوهشگران هشدار می‌دهند که این مشکل احتمالا برای خاورمیانه و شمال آفریقا شدیدتر از دیگر نقاط جهان باشد. ایران نیز با بحران کم‌آبی مواجه است.

محمدتقی توکلی گفته است وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید برای مدیریت آب برنامه‌ای ارائه دهند. او گفته است که برنامه‌ریزی برای مصرف آب باید از بخش کشاورزی شروع شود، چرا که این بخش بیشترین مصرف آب را دارد.

او گفته ۹۰ درصد مصرف آب ایران در بخش کشاورزی انجام می‌شود که برای پایین آوردن آن وزارت نیرو باید برنامه‌ای برای محدود کردن آب ارائه دهد و وزارت کشاورزی هم باید الگوی کشت را تغییر دهد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
كليد‌واژه‌ها: بحران آب در ایران و خاورمیانه
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: