تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درگذشت عمر شریف بازیگر نامی مصر

Omar_Sharifعمر شریف، بازیگر سینما که ایرانیان خاطره بازی او در فیلم لورنس عربستان و دکتر ژیواگو و سریال جزیره اسراز آمیز را در خاطر دارند بعد از سال ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری آلزایمر روز جمعه ۱۹ تیرماه در پی یک حمله قلبی در بیمارستانی در قاهره درگذشت.

به گزارش  سایت احساسات فرهنگی به نقل از خبرگزاری فرانسه، استیو کنیس نماینده این بازیگر مصری الاصل در لندن گفت آقای شریف در سن ۸۳ سالگی و در حالی که در بخش بیماران مبتلا به آلزایمر بستری بود، در پی حمله قلبی درگذشت.

عمر شریف با نام اصلی «میشل دیمیتری شلهوب» در یک خانواده مسیحی لبنانی‌الاصل در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمد.

وی دانش‌آموخته آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن بود و در زمان تحصیل در کالج ویکتوریا با کسانی چون یوسف شاهین و ادوارد سعید، هم‌شاگردی بود.

وی پس از ورود به عالم سینما با یکی از ستارگان وقت سینمای مصر به نام «فاتن حمامه» آشنا شد و برای ازدواج با او که یک مسلمان بود، به اسلام گروید و نامش را به «عمر شریف» تغییر داد.

عمر شریف (نفر اول از چپ) همراه با ماریا کالاس، خواننده اپرا، و ژان پیر کسل، بازیگر فرانسویعمر شریف (نفر اول از چپ) همراه با ماریا کالاس، خواننده اپرا، و ژان پیر کسل، بازیگر فرانسوی

حاصل ازدواج فاتن حمامه و عمر شریف پسری است به نام طارق شریف که در سال ۱۹۵۷ به دنیا آمد.

زندگی مشترک عمر شریف و فاتن حمامه ۲۰ سال ادامه داشت تا اینکه آنها سرانجام در سال ۱۹۷۴ میلادی از هم جدا شدند. عمر شریف پس از جدایی از فاتن حمامه دیگر ازدواج نکرد.

پسر عمر شریف سال گذشته گفته بود که پدرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده ولی اخبار دقیق‌تری از حال و جزییات او منتشر نشده بود.

عمر شریف در سال ۱۹۶۳ برای بازی در فیلم «لورنس عربستان» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد و در سال ۱۹۶۵ برای بازی در فیلم «دکتر ژیواگو» برنده جایزه «گولدن گلوب» برای بهترین بازیگر نقش اول شد.

وی بازی در فیلم‌های «اسب کهر را بنگر»، «سقوط امپراتوری رم»، «شب ژنرال‌ها»، «بیش از یک معجزه»، «طلای مک‌کنا» و «چنگیزخان» را در کارنامه خود دارد.

عمر شریف در سریال جزیره «اسرارآمیز» که از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هم پخش شد، ایفای نقش کرده است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
كليد‌واژه‌ها: عمر شریف | هنرمندان خاورمیانه
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: