تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درگذشت شهریار عدل چهره نامدار معماری

adl

شهريار عدل، چهره نام‌آشنای معماري، هنر و تاريخ، در ٧٢ سالگي در پاريس درگذشت.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی كامران عدل، عكاس، در مورد درگذشت برادرش گفت: «مدتي بود كه برادرم حال خوشي نداشت و در يك ماه اخير مريض‌احوال بود، به‌نوعي از همه‌چيز شكايت مي‌كرد. به گفته برادرزاده‌ام كه در كانادا زندگي مي‌كند، او قبل از فوت دچار دردي در سينه‌اش مي‌شود، اما وقتي همسرش به او مي‌گويد كه به پزشك مراجعه كند، به دليل دردهايي كه در يك‌ماه اخير داشت، درد سينه‌اش را جدي نمي‌گيرد و در نهايت صبح ديروز فوت كرد».

او با بيان اينكه شهريار عدل در پاريس درگذشته، در مورد دليل اصلي فوت اين پژوهشگر عنوان كرد:«هنوز جزئيات بيشتري در مورد دليل درگذشت او نمي‌دانم. مراسمي هم كه براي درگذشت او برگزار مي‌شود، هنوز مشخص نيست. البته خودش گفته بود دوست دارد در ايران دفن شود ولي به دليل اينكه هنوز در مورد اين مسائل تصميم‌گيري نشده است، زمان و مكان مراسم تشييع پيكر او بعدا اعلام مي‌شود».

شهریار عدل در ۱۴ بهمن ۱۳۲۲ در تهران متولد شد و ديپلم خود را از مدرسه عالی علوم تاریخی سوربن دريافت كرد. دوره تاریخ عمومی هنر، باستان‌شناسی مشرق‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی و دوره‌های متعددی را در مدرسه معماری پاریس گذراند و موفق به دريافت دكتراي تاريخ از فرانسه شد. عدل، پس از اخذ مدرك دكترا وارد مؤسسه ملی تحقیقات علمی یا همان (CNRS) شد. شرط اصلی پذیرش در این مؤسسه، ‌دانستن دو یا سه زبان و قوه تجزیه و تحلیل و البته بكربودن موضوع‌های تحقیق است. درواقع این مؤسسه یك دستگاه عظیم پژوهشی است كه ممکن است در آن از فیزیك اتمی تا عنكبوت‌شناسی مورد مطالعه قرار گیرد و شهریار عدل پس از فیروز باقرزاده، دومین ایرانی‌ای است كه وارد این مؤسسه شد. عدل درباره سمتش در این مؤسسه و پس از گذشت ۲۵ سال عضویت در آن گفته بود: ««ث.ان.آر.اس» مثل ارتش می‌ماند، اما ارتش نیست ولی سیستم درجاتش كمی به ارتش شبیه است. همان‌طور كه ممكن است شما در ارتش سرلشكر باشید كه سرلشكر یعنی فرمانده یك لشكر، اما لشكری زیردست شما نباشد، در «ث.ان.ار.اس» هم می‌توانید درجه مدیر تحقیقات داشته باشید بدون اینكه بر یك گروه یا بر یك ساختمان حاوی محققان حكومت كنید؛ درجه من در این مؤسسه مدیر تحقیقات است ولی نظر به نوع پژوهش‌هایم و محل‌های گوناگون كارم، بر گروهی معین فرماندهی نمی‌كنم». او در زمينه‌هاي مختلفي از جمله معماري، باستان‌شناسي، كارشناسي آثار هنري و… فعاليت و تحقيق كرده بود. عدل عضو مؤسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS)، یكی از همكاران مجله ایرانیكا، ریاست كمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه و مدیر تحقیقات مؤسسه علمی تحقیقات علمی فرانسه را برعهده داشت. از او آثاري در زمينه هنر و جامعه در جهان، تاریخ آغاز عكاسی در ایران، تاریخ آغاز سینما در ایران، تاریخ قوم و… تأليف و ترجمه شده است.  عدل در سال‌های پس از انقلاب از سوی دكتر پرویز ورجاوند به‌عنوان نماینده ایران به مجمع عمومی یونسكو فرستاده شد اگرچه در سال‌های پیش از انقلاب هم برای مطالعات و پژوهش روی آسیای میانه انتخاب شده بود و به‌عنوان عضو تمام‌عیار این طرح در آن فعالیت می‌كرد.

سایت احساسات فرهنگی درگذشت این هنرمند نامی را به جامعه فرهنگی و هنری تسلیت می گوید

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
كليد‌واژه‌ها: شهریار عدل | معماران ایرانی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: