تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درگذشت بانوی معمار داستان نویس اقتصاد خوانده دانشگاه میشگان

Untitled-14_18سهیلا بسکی بانوی داستان نویس که تحصیلاتش را در دانشگاه میشیگان در رشته اقتصاد به پایان رسانده بود، در سن ۶۴ سالگی در استانبول درگذشت.

او زنی چند پیشه بود و در کنار داستان نویسی ترجمه‌های خوبی از برخی رمان‌ها انجام داده و علاوه بر آن در انتشار یکی از مهمترین نشریات معماری ایران دستی چیره داشت . نشریه ای با عنوان معمار که چه در کیفیت و چه در لباس ظاهری شکیل و چشم نواز بود.

رمان‌های “در محاق” (فروغ آلمان و نیلوفر)، “گذشته‌ای هست که نمی‌گذرد” (نشر باران سوئد و نیلوفر) و “در حکایت ساختن مبال در بم” و “ذره” (نشر فروغ آلمان) از آثار داستانی او بود.

سهیلا بسکی در سال ۱۳۸۱ نخستین مجموعه داستانش با نام “پاره کوچک” (انتشارات آگاه) را منتشر کرد که برنده جایزه گلشیری شد و دومین مجموعه داستان او به نام “بی بی پیک ” (انتشارات نیلوفر) نیز نامزد همین جایزه در سال ۱۳۸۵ شد.

او متولد ۱۳۳۲ و فارغ التحصیل مدرسه عالی مدیریت گیلان بود.

خانم بسکی در دانشگاه ایالتی میشیگان در رشتۀ اقتصاد تحصیل کرد و پیش از انقلاب به ایران بازگشت. او در دانشگاه بوعلی همدان به تدریس مشغول شد و پس از انقلاب مدتی در دانشگاه علوم تربیتی در رشته اقتصاد تدریس کرد.

او مدیر موسسه معمار نشر و برگزارکننده جایزه بزرگ معمار در ایران بود. آبادی و شهر از دیگر نشریه هایی بود که خانم بسکی در سال های گذشته مسئولیت انتشار آنها را بر عهده داشت.

او زندگی‌نامه ویرجینیا وولف و اما گلدمن (آن‌گونه که من زیستم) را نیز از انگلیسی به فارسی برگردانده بود. زندگی نامه اما گلدمن کتابی بسیار قطور بود که قالبی رمان گونه داشت و ترجمه روان خانم بسکی آن را خواندنی تر کرده بود.

سهیلا بسکی همچنین کتاب های ارزشمندی که حاوی تجارب گرانبهایی از زنان مبارز و برجسته جهان است برای جنبش زنان به یادگار گذاشته است که از جمله می توان به ترجمه کتاب های «زندگینامه ویرجینیا وولف» و نیز «خودزندگینامه اما گلدمن» اشاره کرد که هر دو توسط انتشارات نیلوفر منتشر شده است. افزون بر این، وی سالهای متمادی مجله وزین «معمار» را نیز مدیریت و منتشر می کرد. او برای ارتقای فرهنگ معماری سرزمین اش «جایزه بزرگ معمار» را نیز تأسیس کرد.
اکثر قریب به اتفاق فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد و مستقل ایران، کوشش های بی دریغ این زن فرهیخته را پس از زلزله بم و یاری رساندن به مردم آن دیار به خاطر دارند.

سهیلا بسکی پس از چند سال ابتلا به بیماری، هنگام دیدار اعضای خانواده اش در استانبول درگذشت.

احساسات فرهنگی درگذشت این بانوی فعال و تلاشگر را به جامعه قلم و فرهنگ تسلیت می گوید

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
كليد‌واژه‌ها: زنان رمان نویس ایرانی | زنان مترجم ایرانی | سهیلا بسکی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: