تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




درویشی در استنفورد از پروژه عبدالقادر مراغی‌ می‌گوید

0.686darvishiporمحمدرضا درویشی آهنگساز و قوم‌موسیقی‌شناس برجسته‌ ایرانی روز ۲۸و ۲۹ آگوست در مجموعه برنامه‌های مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد درباره پروژه موسیقی عبدالقادر مراغی سخنرانی می‌کند.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی پروژه عبدالقادر مراغی را درویشی از  بیش از ۱۲ سال قبل و به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و  با سفر به کتابخانه‌های ترکیه و گرد‌آوری نسخه خطی و منتشر شده برخی از قطعات منسوب به عبدالقادر مراغی کارش را آغاز کرد.

عبدالقادر مراغی دانشمند و موسیقی‌دان دوره میانه ایران است که حدود هفتصد سال قبل می زیست و برخی از ابداعات مهم درحوزه موسیقی ایران را به او نسبت می‌دهند که از جمله آنها اوزان ایقاعی و ترنمات را می‌توان نام برد.

درویشی در کنار کار تحقیقی گروهی را هم شکل داد و با ساخت و طراحی برخی از سازهای آن دوره تمرینات فشرده‌ای را برای بازنوازی و بازسازی این قطعات آغاز کرد که در نهایت بعد از گذشت چند سال توانست آلبوم شوق‌نامه را با آواز همایون شجریان و گروه عبدالقادر مراغی به بازار موسیقی عرضه کند. در این آلبوم که دفترچه مفصلی هم همراه آن است درباره ویژگی‌های موسیقایی آثار عبدالقادر مراغی و نیز سیری که گروه یاد شده و شخص آقای درویشی برای این کار طی کردند به همراه تصانیف و شرح آثار به تفضیل آمده است.

آقای درویشی قرار است ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه عصر روزهای جمعه ۲۸ و شنبه ۲۹ آگوست در این مکان سخنرانی کند.

از مجموعه سفر آقای درویشی و پشت صحنه فعالیت‌های او و گروه مجتبی میرطهماست فیلمی تهیه کرده است که احتمالا آن فیلم هم در این برنامه به تماشا نهاده خواهد شد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
كليد‌واژه‌ها: محمدرضا درویشی | مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: