تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




محاکمه یک روزنامه‌نگار و یک زن عربستانی به جرم رانندگی

فعالیت‌های زنان در برخی از کشورهای اسلامی همچنان با موانع اساسی روبروست. نداشتن مجوز رانندگی برای زنان در کشور عربستان از جمله این موانع است که هز از گاه خبرساز می‌شود. اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به دستگیری و بازداشت دو تن از زنان عربستانی به نام‌های لوجین الحذلول و میسا العمودی که دومی خبرنگاری یک روزنامه متعلق به امارات هم هست، پرداخت که یک ماهی در بازداشت به سر برده بودند و روز گذشته(پنج‌شنبه،25 دسامبر) محاکمه شدند. نکته جالب توجه در این گزارش محاکمه این دو زن در دادگاهی است  در شهر ریاض که به نوشته این خبرگزاری در آن تروریست‌ها محاکمه می‌شوند.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از آسیوشیتدپرس چهار تن از خویشان این دوزن به آسوشیتدپرس گفته‌اند که پرونده لوجین الحذلول و میسا العمودی به دلیل نظرهایی که در توییتر و شبکه های اجتماعی ابراز کرده اند به دادگاه ضد تروریسم فرستاده شده است.
این بستگان درمورد جزئیات اتهام این دوزن و این که در توییتر چه نوشته‌اند، توضیح ندادند. هر دوزن در اینترنت مطالبی علیه ممنوعیت زنان از رانندگی گذاشته‌اند. فعالان بیم دارند که منظور از این اقدام هشداردادن به کسانی باشد که در زمینه کسب حقوق بیشتر  برای زنان فعالیت می‌کنند. چهار تن خویشاوند این دو زن نیز به شرط پنهان ماندن هویت شان حاضر به سخن گفتن شده اند زیرا از تلافی حکومت هراس دارند.
دادگاه جنایی ویژه عربستان که پرونده این دوزن به آن ارجاع شده، در شهر ریاض، پایتخت عربستان، و به منظور رسیدگی به جرائم تروریستی تاسیس شده است. اما عده زیادی از فعالان حقوق بشری، معترضان مسالمت جو، و فعالان و منتقدان حکومت را محاکمه کرده و به آنان حبس های طولانی داده است. چنان که همین امسال شیخ نمر النمر، روحانی بلند مرتبه و مورد احترام شیعی را که از منتقدان حکومت بود، به اتهام فتنه به مرگ محکوم کرد، و ولید عبدالخیر، وکیل برجسته مدافع حقوق بشر را با اتهام تحریک افکار عمومی به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.
سازمان دیدبان حقوق بشر اخیرا هشدار داده است که «مقام های سعودی سرکوب کسانی را که به طرزی صلح آمیز در شبکه های اجتماعی و اینترنت از حکومت عربستان سعودی انتقاد می کنند، تشدید کرده است.» این هشدار می گوید قاضیان و دادستانان با استفاده از «مفاد مبهم قانون ضدسایبری سال ۲۰۰۷ ، شهروندان سعودی را به دلیل توییت ها و کامنت های مسالمت آمیزشان متهم و محاکمه می کنند.»
فعالان سعودی می گویند این نخستین بار است که زنان حامی حق رانندگی به دادگاه ارجاع می شوند.
بازداشت لوجین الحظلول ۲۵ ساله و میسا العمودی ۳۳ ساله که هردو در اول دسامبر دستگیر و زندانی شده اند، در نوع خود طولانی ترین مدت بازداشت زنان برای مخالفت با ممنوعیت رانندگی زنان است. الحظلول که در کانادا تحصیل می کرد، از سال گذشته کارزاری برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان به راه انداخت. او روی صفحه وب سایتش درباره علت راه انداختن کمپین توضیح داد و یک روز قبل از بازداشت ویدیویی روی یوتیوب گذاشت که او را در حال رانندگی به سمت مرز عربستان نشان می‌داد.
هردوی آن ها از حامیان کمپین مردمی سال گذشته در مخالفت با این ممنوعیت بوده اند و در مدت بازداشت در توییترشان بیش از ۳۵۵ هزار دنبال کننده داشته اند.
با آن که در عربستان سعودی قانونی در منع رانندگی زنان وجود ندارد اما روحانیان فوق محافظه کارسعودی فتواهایی علیه رانندگی زنان صادر کرده اند و مقام های سعودی از صدور گواهی نامه رانندگی برای زنان خودداری می کنند.
چنین ممنوعیتی در هیچ جای جهان و حتی در دیگر کشورهای محافظه کار خلیج فارس وجود ندارد.
چهار خویشاوند این زنان گفته اند وکیلان آن ها درمورد تصمیم قاضی به انتقال پرونده ها به دادگاه ضد تروریسم درخواست تجدید نظرکرده اند. قرار است همین روزها یک دادگاه تجدید نظر در شهر دمام درباره این تصمیم حکم خود را صادر کند.
مقام های سعودی همواره تلاش زنان این کشور را برای رانندگی سرکوب کرده اند. در سال ۱۹۹۰ ، ۵۰ زن به اتهام رانندگی بازداشت شدند. گذرنامه های آنان ضبط شد و از کار اخراج شدند.پس از گذشت بیش از ۲۰ سال در سال ۲۰۱۱ یک زن به دلیل رانندگی به ده ضربه شلاق محکوم شد اما ملک عبدالله این مجازات را لغو کرد.
در برگردان فارسی این متن که صدای آمریکا آن را گذشته آمده است:حامیان کمپین رانندگی زنان در ماه جاری با ارسال درخواست نامه ای به دربار سعودی از ملک عبدالله خواستار عفو این دو زن شده اند.
سازمان‌دهندگان این کمپین که از اکتبر ۲۰۱۳ راه اندازی شده، می‌گویند ممنوعیت رانندگی برای زنان به موضوع‌های گسترده‌تری چون قوانین قیمومت درعربستان سعودی بر می‌گردد که به مردان قدرت حکومت بر زندگی و سرنوشت زنان می‌دهد. یکی از این فعالان می‌گوید این ممنوعیت همچنین بخشی از «تلاش گسترده‌تر برای فرونشاندن هرگونه فرصت بالابردن سقف آزادی‌های مدنی» در عربستان سعودی است.
دو زن روز پنجشنبه برای دومین بار در دادگاه منطقه الاحصای شرقی حضور یافتند. آن دو که از امارات متحد عربی به سوی عربستان رانندگی کرده بودند، در این محل بازداشت شدند.
الحذلول را گاردهای مرزی متوقف و گذرنامه اماراتی او را به مدت ۲۴ ساعت ضبط کردند. العمودی، که روزنامه‌نگار سعودی ساکن امارات است نیز هنگامی که برای دادن غذا و پتو به الحذلول به مرز سعودی رفته بود، دستگیر شد. حکم بازداشت هردوی آنان به طور رسمی روز اول دسامبر صادر شد.
مقام‌های سعودی هنوز هیچ نظری درباره دستگیری آن دو ابراز نکرده‌اند.
الحذلول در ندامتگاه نوجوانان به سر می‌برد و العمودی در زندان است. نزدیکان این دو زن گفته‌اند تحت نظر مقام‌های زندان با آن‌ها ملاقاتی کوتاه داشته‌اند.

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
كليد‌واژه‌ها: تبعیض حقوق زنان خاورمیانه | زنان عربستان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Raquel
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469741941
If your aritlces are always this helpful, "I'll be back."