تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




دادگاه فرخنده و آگاهی بخشی به حقوق زنان و کودکان

Farhkondeh-برگزاری نخستین جلسه دادگاه فرخنده در افغانستان در روز شنبه و پخش مستقیم آن از سوی چند شبکه محلی و نیز شبکه سراسری افعانستان و موجی که در فضای مجازی درباره این اقدام وحشیانه صورت گرفت، می‌تواند درس‌های بسیاری برای مردم و به خصوص زنان افغانستان داشته باشد.

تصاویر نشان داده شده از این دادگاه از حضور پرشور شهروندان افغانستانی حکایت می‌کرد و بسیاری سرپا این دادگاه را در فضایی نسبتا بزرگ پی می گرفتند.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی مهمترین نکته این دادگاه آشنا ساختن مردم و شهروندان افغانستانی با حقوق شهروندی آنها و پیراستن و زدودن برخی خرافات و اوهام از ذهنیت جامعه افغانستان است.

بر اساس گزارش‌هایی که خبرگزاری‌ها از نشست امروز منتشر کردند در این دادگاه بیش از 49 متهم، از جمله 9 مامور پلیس حاضر بودند.قاتلان فرخنده، اواخر اسفند ماه گذشته او را  به اتهام سوزاندن قرآن با کتک و ضربات چوب و سنگ کشته و به آتش کشیدند.

در این دادگاه ۴۹ متهم این پرونده، از سوی دادستان به ضرب و شتم جنون آمیز و منجر به قتل این زن ۲۷ ساله متهم شدند. در میان متهمان ردیف اول، خادم مسجد شاه دو شمشیره و یک فرمانده پلیس وجود دارد. اتهام خادم مسجد، تحریک مردم به کشتار بی‌رحمانه فرخنده و اتهام فرمانده پلیس و ۱۸ مامور تحت نظارت او، غفلت از انجام وظیفه عنوان شده است. آنها مدعی بودند که فرخنده قرآن را آتش زده است، اما دادستان و تحقیقات ابتدایی این ادعا را رد کرد.

تصاویر خشن حمله مردان مهاجم به فرخنده ۲۷ ساله که توسط تلفن همراه یکی از شاهدان عینی گرفته شده بود به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و موجب انزجار و واکنش جمعی مردم شد.

به دنبال پخش این تصاویر، مردم و گروه‌های مدنی خواستار مجازات سریع عاملان جنایت، محدود کردن قدرت روحانیون و بهبود شرایط زنان از طریق تصویب قوانین حمایتی شدند.

از همین رو صفی الله مجددی، رئیس دادگاه بدوی، از ژنرال محمد ظاهر رئیس اداره تحقیقات جنایی وزارت کشور و ژنرال عبدالرحمان رحیمی فرمانده پلیس کابل خواست که یکشنبه در جلسه دادگاه حضور یابند. 

ضرب المثلی است که خون بیگناه همه گاه گریبانگیری بسیاری از افراد می‌شود و به نظر می‌رسد خون فرخنده نیز چنین خاصیتی پیدا کرده است که بتواند در نهایت اسباب رشد آگاهی شود تا زین پس شاهد چنین جنایت‌های وحشیانه‌ای نباشیم.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
كليد‌واژه‌ها: زنان افغانستان | فرخنده
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Prashant
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469737067
This artlcie went ahead and made my day.