تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




خیمه سلطنتی ایران در موزه کلیولند آمریکا

klivland-1چند روز پس از اعلام توافق جامع هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، موزه کلیلوند آمریکا یک خیمه سلطنتی قیمتی و منحصر به فرد را برای نمایش در موزه در معرض دید عموم قرار داده است.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از سایت موزه کلیولند این خیمه سلطنتی به دوره محمدشاه قاجار مربوط است که سال های 1834 میلادی( 1213 شمسی) تا 14 سال بعد از آن 1848 را شامل می شود  که او بر ایران سلطنت می کرد

بر اساس آنچه در تشریح این خیمه نوشته شده است ، ارتفاع این خیمه که موزه کلیولند آن را در اوائل سال جاری میلادی به قیمتی اعلام نشده خریداری کرد، حدود ۱۲ پا (۳۶۵ سانتی‌متر) و عرض آن نیز حدود ۱۳ پا (۳۹۶ سانتی‌متر) است.

این خیمه از پشم و ابریشم ساخته شده و تصویرهای گل و پرندگان کمیاب سرتاسر آن را پوشانده است.

در گفت وگویی که مدیر بخش نساجی موزه با نشریه پلین دیلر داشته است گفته است «دیدن پدیده‌ای مثبت از ایران غیرمنتظره است. به گمان من، آگاه کننده خواهد بود.»

موزه کلیولند معتقد است این خیمه قدیمی، که در شهر رشت در شمال ایران ساخته شد، تنها خیمه سلطنتی ایران در یک موزه آمریکایی است.

دوران ۱۴ ساله سلطنت محمدشاه مملو از شورش‌ها و فتنه‌ها بود، چنان که روزگار سلطنت محمدشاه را پرتشنج‌ترین ایام سلسلهٔ قاجاریه به شمار می آورند. قیام‌ها و شورش‌های بزرگی ازجمله جنبش باب و قیام حسن خان سالارالدوله در خراسان در دوران سلطنت وی بروز کرد و تا روزگار سلطنت جانشین او ناصرالدین شاه ادامه یافت. اما حضور ابوالقاسم قائم مقام فراهانی از جمله نکات مثبت این دوره بود که در مقام صدر اعظمی سعی داشت تحولاتی جدی در اوضاع اداری و سیاسی واجتماعی کشور به وجود آورد که در نهایت با تردید ها و توهمات محمدشاه و به دستور او خفه شد.

تصویر کاملتر این خیمه را در زیر می توانید ببینید که چگونه و چه ارتفاعی داشته است و نقش آفرینی های رویش را هم ملاحظه کنید که با چه ظرافتی طراحی و بافته شده است.

klivland-1.jpg1

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
كليد‌واژه‌ها: خیمه سلطنتی ایران | موزه کلیولند
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: