تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




حضور گروه تئاتر عروسکی از آمریکا در ایران

arousak

حضور یک‌گروه تئاتر عروسکی آمریکایی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران، نقطه عطفی در برگزاری جشنواره و اجرای سیاست «دیپلماسی فرهنگی بود» که به نظر می‌رسد ایران و به خصوص پیشانی فرهنگی دولت در ایران، یعنی وزارت ارشاد به دنبال آن هستند.نوعی ایجاد گفت‌وگو میان کشورهای جهان از طریق برنامه‌های مشترک و بازشدن درهای هنر به‌سمت کشورهای دیگر ا.

معاونت هنری وزارت ارشاد قرار بود از ارکستر سمفونیک آمریکایی پیتسبورگ دعوت کند که به ایران بیاید برای اجرا؛ اما آن وعده میسر نشد و در نهایت یک گروه عروسکی از آمریکا به ایران رفتند. گروهی که حضورشان بی‌تردید با تلاش مرضیه برومند و ستاد جشنواره عروسکی با حمایت معاونت هنری صورت گرفت. حضوری که با استقبال مخاطبان ایرانی همراه بود و بازتاب خوبی هم در میان رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و قدمی مثبت در ادامه سیاست دیپلماسی فرهنگی بود. این  همان نکته‌ای بود که علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد در حاشیه اجرای آخر این گروه به روزنامه شرق گفت. مرادخانی که با هیات همراه خود بعد از بازدید از چند اجرا به روابط عمومی تئاتر شهر آمده بود، ضمن ابراز خرسندی از حضور این گروه در تهران گفت: «ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی اصل برنامه‌گذاریمان، دعوت از گروه‌های هنری از سراسر جهان است. این موضوع هم از موضع مباحث اجتماعی و انسانی اهمیت دارد. به نظرم باید تفاوتی ایجاد کنیم.»

برنامه حضور ارکستر پیتسبورگ در تهران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هنری بود که به‌دلیل فراهم‌نشدن شرایط، لغو شد؛ هرچند معاون هنری آن را لغو شده نمی‌داند و ابراز امیدواری می‌کند این گروه در تهران به اجرای برنامه بپردازند؛ او دعوت از گروه‌های معتبر هنری از سراسر جهان و به‌خصوص آمریکا را از برنامه اصلی معاونت هنری دانست و گفت: «دیپلماسی فرهنگی در حوزه‌های فرهنگی یک‌نوع برخورد نزدیک برای ایجاد تفاهم و آگاهی از نوع افکار و نوعی از نگاه جامعه‌شناسی است. این خودش کار مفیدی است که هیچ چیز ایجاد نکند، شناخت ایجاد می‌کند.»

تاريخ: ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
كليد‌واژه‌ها: تئاتر،آمریکا و ایران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: