تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




حافظ‌‌خوانی اوباما در تبریک نوروز94 به ایرانیان

OBAMA94یک هفته بعد از مراسم تبریک میشل اوباما ،‌‌ آقای اوباما گامی بیشتر از نوروز مبارک همسرش برداشت و شعری از حافظ را نقش‌بند پیام ویدئویی‌اش کرد.  شعری که البته کنایه‌هایی دارد به هر کسی که سال نو را بدون تغییری در خود و افکارش آغاز می‌کند.  مهمترین نکته در پیام نوروزی اوباما لحن مثبت اوست و این که در هیچ جای از سخنانش صحبتی از تمامی گزینه‌ها روی میز نبوده است.

آقای اوباما گفت هفته پیش همسر من میشل کمک کرد تا در اینجا نوروز را جشن بگیریم.  این جشن ، بزرگداشتی بود برای فرهنگهای گوناگون، غذا، موسیقی و دوستی جوامع مهاجری که هر روزه خدمات فوق العاده ای در ایالات متحده ارائه می کنند. مایلم از این فرصت استفاده کنم تا بار دیگر مستقیما با مردم و رهبران ایران سخن بگویم.

در حالی که دور سفره هفت سین جمع می شوید، از تهران تا شیراز تا تبریز، از سواحل دریای خزر تا کرانه های خلیج فارس، شما برای موهبتهایتان شکرگزاری می کنید و به آینده نگاه می کنید. امسال ما بهترین فرصت را در چندین دهه برای دنبال کردن آینده ای متفاوت میان دو کشورمان داریم. کمی بیش از یک سال پیش، ما به تفاهمی ابتدایی در مورد برنامه اتمی ایران رسیدیم. و هر دو طرف به تعهداتشان پایبند بوده اند. ایران پیشروی در برنامه اتمی اش را متوقف کرده است و حتی در برخی بخشها به عقب بازگردانده است.

جامعه جهانی، از جمله ایالات متحده، برخی تسهیلات از تحریمها را برای ایران فراهم کرده است. اکنون دیپلماتها و دانشمندهایمان درحال گفتگو هستند با امید به یافتن راه حلی جامع که نگرانیهای دنیا را از برنامه اتمی ایران برطرف کند. روزها و هفته های پیش رو حیاتی خواهند بود. گفتگوهای ما پیشرفت داشته اند، اما فاصله ها باقی هستند. و افرادی هستند، در هردوکشور ما و فراتر از آنها، که مخالف راه حل دیپلماتیک هستند. پیام من به شما، مردم ایران، این است که ما باید با هم برای آینده ای که در پی آن هستیم پافشاری کنیم.

همانطور که بارها گفته ام، باور دارم که کشورهای ما باید بتوانند این موضوع را با دیپلماسی و به طور صلح آمیز حل کنند. من معتقدم کشورهای ما فرصتی تاریخی دارند تا این موضوع را به طور مسالمت آمیز حل کنند – فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم.

به قول حافظ:
” نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی،
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی “.
برای دهه ها کشورهای ما با سوء تفاهم و ترس از هم جدا بوده اند. اکنون نوبهار است. ما فرصتی داریم، فرصتی تا پیشرفتی کنیم که به هر دو کشور و به دنیا برای سالیان متمادی در پیش سود برساند. اکنون این بر عهده همه ماست، ایرانیان و آمریکاییان، که این زمان و فرصتهایی را که می توانند شکوفا شوند در این فصل نو دریابیم.

ویدئوی این پیام را در یوتیوب ببینید. و البته ما هم برای سهولت کار شما کل غزلی را که آقای اوباما بیت اولش را خوانده است را برایتان در اینجا می‌آوریم تا نکته‌ها از آن برای زندگی کاری و شخصی خودتان برگیرید.

 

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی

من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش
که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی

چنگ در پرده همین می‌دهدت پند ولی
وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی

در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است
حیف باشد که ز کار همه غافل باشی

نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف
گر شب و روز در این قصه مشکل باشی

گر چه راهیست پر از بیم ز ما تا بر دوست
رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی

حافظا گر مدد از بخت بلندت باشد
صید آن شاهد مطبوع شمایل باشی

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
كليد‌واژه‌ها: اوباما | پیام نوروز 94 اوباما | حافظ | نوروز در آمریکا
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Meet
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469773661
You have more useful info than the British had colonies prW-eWII.