تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




جایزه 25 هزار دلاری سونی برای عکاس آمریکایی و آبولا

john-moores-ebola01جسارت و شجاعت یک عکاس آمریکایی در نزدیک شدن به بیماران دارای آبولا آفریقا و عکس‌های منحصر به فردش کمپانی سونی را به این جمع‌بندی رساند که جایزه 25 هزار دلاری امسالش را به او به خاظر مجموعه عکس‌هایش درباره آبولا اهداء کند.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی سایت ورد فتو در گزارشی از این مراسم به خطرات ناشی از بیماری ابولا و شجاعت جان مور برای رفتن به قلب خطر اشاره کرده است.

سایت زمانه نیز در گزارشی از مراسم پایانی این جایزه اشاره کرده است که این مراسم عصر روز شنبه در لندن برگزار شد و از میان عکس‌های ۱۸۷ هزار و ۷۳۷ عکاس از ۱۷۱ کشور جهان، عکس‌هایی که جان مور، عکاس آمریکایی از بحران ابولا در شهر «مونروویا»ی لیبریا تهیه کرده بود، مهم‌ترین جایزه عکاسی جهان را به خود اختصاص داد.
جان مور درباره انگیزه‌اش از سفر به لیبریا گفت: « جایی خواندم که پزشکان بدون مرز اعلام کرده بودند که وضعیت در لیبریا به خاطر شیوع ابولا بحرانی و فاجعه‌آمیز است. با خودم گفتم، هر طور شده خودم را باید به لیبریا برسانم.»

هیأت داوران مسابقه جهانی سونی درباره عکس‌های جان مور از بحران ابولا در لیبریا می‌گوید: «این عکس‌ها نمایانگر همه خشونت ابولا هستند، به عنوان یک دشمن نامرئی که زندگی روزانه انسان‌ها را مختل کرده است.»

ابتدا در ماه مارس سال گذشته در گینه ویروس ابولا شیوع پیدا کرد. در این کشور فقط در ۲۱ روز ۱۰۰ نفر در اثر ابتلا به ابولا جان خود را از دست دادند. سپس ویروس ابولا از گینه به سیرالئون و به لیبریا منتقل شد، تا اینکه سرانجام سازمان بهداشت جهانی در تابستان گذشته نسبت به گسترش اپیدمی ابولا در سراسر جهان هشدار داد و اعلام وضعیت اضطراری کرد. در اثر شیوع این ویروس بیش از ۱۰ هزار نفر در غرب آفریقا جان خود را از دست دادند.

پیش از این، دنیل برهولاک، عکاس آزاد برای مجموعه عکس‌هایی از شیوع ابولا در غرب قاره آفریقا، پولیتزر بهترین عکاسی خبری را دریافت کرد. داوران پولیتزر، جسارت و شجاعت دنیل برهولاک در عکاسی را ستوده بودند.

جان مور که از اعضای هیأت تحریریه یک نشریه عکاسی‌ست، درباره ابولا می‌گوید: «مشکل بزرگ ابولا این است که از انسان‌ها این امکان را سلب می‌کند که از عزیزانشان مراقبت و پرستاری کنند تا اینکه حال آن‌ها رو به بهبود بگذارد.»

نشریه تایمز پیش از این از مجموعه جان مور درباره شیوع ابولا و پیامدهای آن در لیبریا تقدیر کرده بود. هیأت داوران مسابقه جهانی عکاسی سونی جوایز دیگری هم به عکاسان جهان در بخش‌های مختلف اهدا کرده است.

مسابقه جهانی عکاسی سونی نخستین بار در سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرد. سال گذشته مجموعه «شین و مگی» درباره خشونت خانگی مهم‌ترین جایزه عکاسی جهان را به دست آورد. که در آن یک عکاس زن آمریکایی با عکاسی کردن از یک زوج که شوهر در جلوی بچه خردسالشان به کتک کاری همسرش می پردازد خبر ساز و جایزه نخست را سارا نائومی لوکویچ، عکاس ۳۱ ساله آمریکایی از آن  خود کرد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
كليد‌واژه‌ها: آبولا | عکس سونی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Cul
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469725295
Could you write about Phcsiys so I can pass Science class?