تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




تصویب یک قانون؛ دلیل قهرمانی فوتبال زنان آمریکا

zanan

تیم فوتبال زنان آمریکا که از ان به عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال زنان جهان یاد می شود برای سومین بار پیاپی مقام قهرمانی جام جهانی زنان را از آن خود کرد. شاید بسیاری از خود بپرسندکه در کشوری که فوتبال در آن هنوز جدی نشده است ، و بیشتر نگاه ها به فوتبال امریکایی است ، چرا باید تیم فوتبال زنان آن چنین در دنیا بدرخشد که سه دوره پیاپی به هیچ حریفی مجال نفس کشیدن ندهد خود جام قهرمانی مهمترین بازی فوتبال را در آغوش بکشد؟

اما باید بدانید که قانون دوران ساز حقوق مدنی برای رفع تبعیض جنسیتی در مدارس ایالات متحده، “فصل نهم”Title IX مصوبه 1972 زمینه ساز این موفقیت بوده است. قانونی که اجازه داد دختران نیز همانند پسران بتوانند هر بازی راکه دوست دارند انجام دهند. این قانون درکنار سایر قوانینی که در کشور امریکا گذرانده می شوند فضایی برابر را میان دختر پسر قرار داده است تا بتوانند ظرفیت های خود را در هر عرصه و پهنه ای باز تعریف کرده و به منصه ظهور برسانند.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی  به نقل از share.america  این قانون که به عنوان “فصل نهم” Title IX شناخته می شود، مقرر می دارد که مدارسی که از دولت فدرال کمک مالی دریافت می کنند، باید برای دانش آموزان دختر و پسر جهت مشارکت در ورزش های مختلف فرصت های برابر فراهم کنند. مدارس همچنین موظف اند که با تیم های مردان و زنان از نظر دسترسی به مربی، تسهیلات و دیگر منابع، به طور برابر رفتار کنند.

تأثیرگذاری این قانون در فعالیت ورزشی زنان عظیم بوده است. هنگامی که “فصل نهم” در ۱٩٧٢ قوت قانونی یافت، از هر ٢٧ دختر در ایالات متحده تنها یک نفر در مدارس متوسطه در ورزش ها شرکت می کرد. رقم کنونی یک دختر برای هر سه نفر است. فرصت ها نیز به نسبت تصاعدی برای زنان در ورزش های دانشگاهی افزایش یافته است.

لوید که برای تیم دبیرستان خود و سپس برای تیم دانشگاه راتگرز فوتبال بازی کرده است در مصاحبه ای با گفت: “اگر قانون فصل نهم وجود نداشت، من بازیکن فوتبال نبودم.”

مشارکت در ورزش، از جمله به دست آوردن نمرات بهتر و افزایش اعتماد به نفس، در بر دارد. یک بررسی اخیر نشان داد که ٩۶ در صد از مدیران اجرایی زن در مدرسه در یک رشته ورزشی فعالیت داشته اند.

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
كليد‌واژه‌ها: فوتبال زنان | قانون ضد تبعیض جنسیتی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: