تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




تبعات روانی یک خشونت سازمان یافته

گزارشی که خبرنگار بخش جهانی بی بی سی از میزان و نوع خشونت به کار رفته بر علیه زنان و دختران جوان و نوجوان ایزدی در کشور عراق به دست داده است،تکان دهنده و به قول پاول وود تباه کننده است.نوعی بازگشت به دوران بدوی و اولیه که بردگی و خرید و فروش کنیزان رواج و رونق داشت با سبوعیت و خشونتی چند برابر. در برابر چنین خشونت و بدویتی چه بایدکرد؟ باید به خشونتی متقابل دست یازید؟ کاری فرهنگی کرد؟ کار فرهنگی و گفت وگو با این گونه طرز فکر که حتی برای خودشان آیین نامه ای در نحوه استفاده وحشیانه و متجاوزانه از زنان و دختران جوان و نوجوان و حتی زیر سن شرعی نوشته اند چه خاصیتی دارد؟ گوش شنوایی می توان پیدا کرد؟ همه اینها سوالاتی است که جامعه بشری در برابر آنها پاسخی نمی یابد. احساسات فرهنگی پیش از این در کنفرانسی تبعات ناشی از جنگ در عراق را بر خانواده ها و کودکان بررسی کرده بود که عمده آن به مسائلی چون تاثیرات شیمیایی آن جنگ بازمی گشت که عوارض  ژنتیکی و پزشکی بر افراد بر جای می نهاد.

برگزاری میزگرد تاثیر جنگ بر کودکان و زنان عراق در سانفرانسیسکو

اما اکنون و با اتفاقاتی که در نتیجه حمله گروه دولت اسلامی داعش رخ داده و می دهد و اخبار و گزارشاتی که از رفتار و سلوک آنها با زنان و کودکان( به خصوص دختران جوان و نوجوان) مذاهب اسلامی و غیر اسلامی به گوش می رسد و روایت می شود ، ما با سطحی دیگر از خشونت روبروییم که سازمان یافته است و برای خود آیین نامه و دستورالعمل هایی دارد که اتفاقا بخش هایی از آن ناشی از قرائتی خاص از اسلام است. قرائتی که تنها وجه خشن و غیر منعطف و بدوی را انتخاب کرده و بر همان اساس در حال تبلیغ آن گونه مسلمانی است. نکته مهم و قابل اعتنا برای چنین رفتاری مخالفت شاید 95 درصد دنیای اسلام با این گونه مسلمانی است. یاد این شعر سعدی می افتیم که:

گر تو قرآن بر این نمط خوانی
ببری رونق مسلمانی

ترجمه گزارش پاول وود را در ادامه این متن بخوانید و البته فیلم کوتاهی که در آن خبرنگار یاد شده با چند نفر مصاحبه کرده و روایت آنها از خشونت و تجاوزات جنسی داعشیان را بشنوید.

فیلم به زبان انگلیسی در بی بی سی نیوز

متن برگردان فارسی فیلم را در زیر به نقل از بی بی سی بخوانید:

پیروان آیین ایزدی در عراق می‌گویند ۳۵۰۰ نفر از زنان و دختران آنها هنوز در اسارت شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) هستند و با بسیاری از آنها همچون برده‌های جنسی رفتار می‌شود.

تعداد کمی از آنها که موفق به فرار شده‌اند، روایت‌های تکان‌دهنده‌ای از دوران اسارتشان دارند. پل وود خبرنگار بی‌بی‌سی پای صحبت آنها نشسته است:

یک روز گرم نیمه تابستان خانواده حنان مثل بسیاری از خانواده‌های ساکن شهر سنجار (شنگال) از حمله نیروهای داعش غافلگیر شدند.

حنان می‌گوید که آن روز همه تا آنجا که دستشان می‌رسید بار و بنه‌شان را بستند تا فرار کنند. همه در خیابان می‌دویدند و فریاد می‌زدند و صفیر گلوله‌ها از هر طرف شنیده می‌شد.

‘حنان’ نام واقعی او نیست. هیچ یک از زنان و دختران ایزدی که قبلا اسیر داعش بودند و حاضر شدند با بی‌بی‌سی صحبت کنند، نخواستند که نام واقعی‌شان فاش شود.

او می‌گوید آن روز شبه‌نظامیان، جاده‌های اطراف سنجار را بسته بودند. همه را به داخل شهر بازگرداندند و آنجا زنان و دختران را از بقیه جدا کردند.

“بیست تا بودند با ریش‌ بلند و تفنگ. گفتند که ما را به موصل می‌برند. اعتراض کردیم. ما را زدند و به زور سوار ماشین کردند.”

در موصل او را به همراه زنان دیگر به یک سالن ورزشی و بعد از چند هفته به یک تالار عروسی بردند. ۲۰۰ زن و دختر را یک جا جمع کرده بودند. آنجا در واقع بازار فروش برده بود. اعضای داعش می‌آمدند و انتخاب می‌کردند.

“جرات نمی‌کردیم به صورتشان نگاه کنیم. وحشت کرده بودیم… برای این که ما را بترسانند، شلیک می‌کردند. می‌خواستیم خودمان را بکشیم اما راهی پیدا نمی‌کردیم.”

حنان می‌گوید یکی از دخترها بالاخره خودش را کشت.

“رگش را زد. نگذاشتند کمکش کنیم. همه‌ را به اتاقی بردند و در را قفل کردند. گفتند ‘مهم نیست، جنازه‌اش را یک جایی پرت می‌کنیم’.”

______________________________________________________________________

دستورالعمل داعش برای اسیری و بردگی زنان

بخشی از سوال و جواب‌ها:

سوال: آیا همخوابه شدن با اسیر زن بلافاصله بعد از تملک او مجاز است؟ پاسخ: اگر باکره باشد، صاحبش می‌تواند بلافاصله بعد از تملک، با او همخوابگی کند. وگرنه باید اول مطمئن شود که زن حامله نیست.

سوال: آیا همخوابگی با دختر اسیر نابالغ مجاز است؟ پاسخ: در صورتی مجاز است که از نظر بدنی شرایط همخوابگی را داشته باشد. اگر هم این شرایط را نداشت می‌توانید بدون همخوابگی از او لذت ببرید.

_____________________________________________________________________

پنجره فرار

بین داعشی‌ها خارجی هم بوده، اما بیشترشان از سنی‌های اهالی منطقه بوده‌اند. حنان یکی از آنها را که در سنجار موبایل‌فروشی داشته، شناخته. می‌گوید او بیش از همه برای توهین و تمسخر ایزدی‌ها از خود مایه می‌گذاشت.

“به ما می‌گفتند ‘یزیدی‌ها کافرند. حالا شما قرار است مسلمان شوید’. خیلی از دخترها را برای همخوابگی با خودشان می‌بردند.”

داعش مرتب زنان ایزدی را جابجا می‌کرد. یک جا آنها مردانشان را از دور دیدند که همگی سبیل‌هایشان را تراشیده بودند، چون داعش سبیل گذاشتن را غیراسلامی می‌داند.

حنان می‌گوید دختران جوان‌تر را زودتر می‌بردند، بیشترشان را به رقه “پایتخت” دولت اسلامی در سوریه می‌فرستادند. بالاخره نوبت خود او هم رسید.

هفت نفرشان را به اتاقی بردند که ظاهرا قرار بود از آنجا به رقه بفرستند. از میان آنها بعضی را برای تجاوز و آزار جنسی می‌بردند و برمی‌گرداندند.

اتاق محافظ داشت، اما پنجره اتاق را با پلاستیک پوشانده بودند. یک شب آنها پلاستیک را پاره کردند.

“یکی یکی از پنجره بیرون پریدیم. من نفر پنجم بودم. بیرون منتظر دخترعمویم شدم، اما دیدم چراغی روشن شد. نمی‌توانستم بیشتر از آن منتظر شوم. از روی دیوار پریدم. دویدم و پشت سرم را هم نگاه نکردم… نتوانستیم به داد بقیه که جا مانده بودند برسیم.”

حنان هجده ساله می‌گوید می‌خواسته پرستار شود، آرزویی که با هجوم داعش تا حد زیادی بر باد رفته است.

بسیاری از یزیدی‌هایی که از داعش گریخته‌اند در اردوگاه‌های پناهجویان زندگی می‌کنند

‘هر خانه، یکی’

‘خما’ که در چادری در اردوگاه‌های پناه‌جویان زندگی می‌کند، یکی از زنان ایزدی است که بعد از ربودن او را به شهر رقه فرستادند. خما فرار نکرد ولی در نهایت خانواده‌اش با پرداخت باجی معادل ۳ هزار دلار به داعش آزادی‌اش را خریدند.

او سی ساله است و شرم و وحشتی را که در روز فروختنش به عنوان برده بر او غالب شده بود فراموش نکرده است. قیمتی را هم که برای فروشش توافق شد به یاد دارد.

“دسته دسته برای خرید زن‌ها می‌آمدند. نمی‌توانستیم درست بخوابیم، چون هر وقتی از روز و شب ممکن بود بیایند… گاهی دخترها را کتک‌خورده و زخمی بر می‌گرداندند. بهتر که می‌شدند دوباره آنها را می فروختند.”

“گریه و زاری و التماس اثری نداشت. پول‌ها را یکی از شیخ‌های داعش می‌گرفت. یکی از آنها ۱۵ هزار دینار عراقی (۱۳ دلار) نشانمان داد و گفت: همین قدر می‌ارزید.”

خما و دخترخاله‌اش را پیکارجویی با خود برد که گذرنامه غربی داشت. پنج زن و دختر ایزدی دیگر هم در خانه‌اش بودند. ازدواج کرده بود و همسرش هم با او زندگی می‌کرد.

قصد داشت با دو نفر از زنان اسیر ایزدی هم ازدواج کند و بقیه از جمله خما را به کنیزی بگیرد.

خما می‌گوید همسرش به وضوح از این وضعیت ناراضی بود. اما مشکلات دیگری هم وجود داشت.

“همسایه‌شان آمد و به او گفت ‘نمی توانی همه این دخترها را نگه داری. بغدادی (رهبر داعش) دستور داده که در هر خانه یکی بیشتر نباشد’.”

‘پاکسازی قومی’

جنار می‌گوید نگذاشته او را از خواهرش جدا کنند

از مجموعه گفت‌وگوهای بی‌بی‌سی با زنان ایزدی این طور به نظر می‌رسد که اگر آنها اسلام بیاورند، احتمالا سرنوشتشان ازدواج اجباری خواهد بود، در غیر این صورت ممکن است بین چند عضو داعش دست به دست شوند.

‘جنار’ بیست ساله می‌گوید: “یکی از دخترها یازده ساله بود. مرتب او را می‌زدند. اول او را به یک داعشی و بعد به یکی دیگر در موصل دادند. بعدا شنیدیم که خود را کشته است.”

از خانواده جنار ۹ نفر دیگر از جمله سه دختر هنوز اسیر داعش هستند.

جنار که در کنار خواهر سیزده ساله‌اش نشسته، می‌گوید “وقتی موصل بودیم چند بار تلاش کردند ما را از هم جدا کنند، اما نگذاشتیم این کار را بکنند.”

“مردی را که می‌خواست ما را بخرد می‌شناختیم. قبل از حمله داعش کارگر بود و بارها به خانه‌مان آمده بود. ولی آنجا در موصل امیر شده بود… از او خواستیم که ما را از هم جدا نکند و او هم موافقت کرد. به بدی بقیه نبود ولی بد بود. کاش می توانستم همه‌شان را تکه تکه کنم.”

خیضر دلمه، فعال ایزدی که این زنان را برای گفت‌وگو به بی‌بی‌سی معرفی کرد، داعش را متهم می‌کند که از ابتدا برای پاکسازی فرهنگ، مذهب و دودمان ایزدی‌ها برنامه داشته است.

او می‌گوید که الگوی کارشان مشابه بود. زنان را به تعداد زیاد یک جا جمع می‌کردند و بعد به عنوان غنیمت جنگی آنها را تقسیم می‌کردند. حق انتخاب، اول با پیکارجویان خارجی بود و بعد با رهبران محلی.

“اعضای محلی داعش از همه بدترند. وحشی‌اند. زنان ما را چند تا چند تا می‌برند… دنیا زنان و دختران ما را فراموش کرده. چرا خبری از عملیات بین‌المللی برای آزاد کردن آنها نیست؟”

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
كليد‌واژه‌ها: زنان و خشونت جنسی | مقابله با خشونت و افراطی‌گری
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Cdr
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469593377
You get a lot of respect from me for writing these helpful arscilet.