تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




ایران صاحب سومین موزه گرافیک دنیا شد

graphic musiumدر چند سال گذشته فعالیت‌های هنرهای تجسمی در ایران فرآیندی رو به رشد داشته است و همین مسئله سبب شده است تا شاخه‌های مختلف این هنر نیز به عمق و غنا بخشیدن به فعالیت‌های خود سرگرم شوند. از جمله این شاخه‌ها گرافیگ است که اکنون به یکی از بازوهای اصلی هنرهای تجسمی در ایران تبدیل شده است.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی خبر خوش راه اندازی موزه گرافیک ایران نمونه‌ای از این تلاش‌هاست که می‌تواند به کمک اهل فرهنگ و هنر و به خصوص علاقه‌مندان هنرهای تجسمی و گرافیک‌امده و تاریخی از این هنر در ایران را پیش چشم آنها قرار دهد.

بر اساس گزارش روزنامه شرق ایران دارنده یکی از سه‌موزه گرافیک دنیا و تنها‌موزه گرافیک آسیا شد. آرزوی طراحان گرافیک برای داشتن مکانی که بتوانند میراث گرافیک ایران را به مردم معرفی کنند، پس از سال‌ها از تشکیل کمیته موزه انجمن صنفی گرافیک ایران تحقق یافت و عصر ‌یکشنبه، ٢٨دی عمارت تاریخی «ارباب‌هرمز» به‌عنوان موزه گرافیک ایران افتتاح شد.

طراحان گرافیک سال‌هاست به‌دنبال تاسیس این موزه بودند و از زمان مرتضی ممیز، پدر گرافیک ایران این موضوع به‌عنوان یکی‌از خواسته‌های آنها دنبال می‌شد.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ١٧سال قبل آغاز به‌کار کرد و دوسال بعد از آن «کمیته‌ موزه» با مدیریت مجید ‌بلوچ فعالیت خود را برای گردآوری آثار طراحان این رشته شروع کرد و توانست تا به امروز ١٠هزار اثر برای موزه جمع‌آوری کند. طی این سال‌ها اما اهالی گرافیک نتوانستند مکان مناسبی را برای تاسیس موزه پیدا کنند و هربار وعده‌های داده‌شده، عملی نشد تا اینکه با اختصاص ساختمانی تاریخی این خواسته و فعلا ٦٠اثر از آثار موزه‌ای به نمایش گذاشته شده است. در میان اهالی هنرهای تجسمی، طراحان گرافیک اولین‌صنفی هستند که موفق به داشتن موزه‌ای برای نمایش تاریخ هنر خود شده‌اند. تاسیس این موزه نه‌تنها از جنبه معرفی گرافیک به مردم کشورمان اهمیت دارد بلکه این موزه تنها موزه گرافیک آسیا و سومین‌موزه مربوط‌به گرافیک در جهان است. تنها دو موزه مرتبط با گرافیک در دنیا فعالیت می‌کنند که آنها هم فقط به یکی از جنبه‌های گرافیک توجه کرده‌اند؛ یکی از آنها موزه طراحی یا دیزاین در هلند و دیگری موزه پوستر سوییس است.

موزه گرافیک در شرق‌ تهران در باغ‌اناری تهرانپارس (پارک‌پلیس) قرار دارد و عمارت آنکه به ارباب‌هرمز معروف است، ساختمانی برجای‌مانده از دوران قاجار با ١٦اتاق در دوطبقه است. مراسم افتتاح عصر یکشنبه(در آخرین روزهای ماه دی 1393) درحالی‌که صندلی‌ها در محوطه باز موزه چیده شده بودند، برگزار شد اما بارش برف، میهمانان شرکت‌کننده و برگزارکنندگان را غافلگیرد کرد و به همین دلیل موسیقی زنده این برنامه لغو شد با این‌همه این وضعیت مانع از آن نشد که مسوولانی که برای این مراسم آمده بودند، سخنرانی نکنند.

علی رشیدی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک در ابتدای این مراسم گفت: «١٠هزار اثر برای موزه‌ گرافیک توسط استاد مجید بلوچ و همکارانش در کمیته موزه انجمن جمع‌آوری شده که تعدادی از آنها امروز به نمایش درآمده و باقی آثار به‌مرور به نمایش درخواهند آمد.»او همچنین در مورد کارکرد گرافیک عنوان کرد: «گرافیک هنر گالری‌ها و موزه‌ها نیست، هنری است که هر روز با آن در ارتباط هستیم و با زندگی ما عجین شده است اما ما برای حفاظت از این گنجینه بی‌نظیر، به فضایی مانند این عمارت و موزه گرافیک نیاز داشتیم.»

جمال کامیاب، رییس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران نیز در ادامه به روند بازسازی بنا اشاره کرد: «از تمام کسانی که در مرمت و بازسازی این بنا زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم. مرمت عمارت ارباب‌هرمز بیش دوسال طول کشید. خوشحالم که سال‌ها زحمات عزیزان در انجمن طراحان گرافیک به بار نشست و همزمان، گشایش عمارت ارباب‌هرمز به مناسبت افتتاح موزه‌ گرافیک اتفاق ‌افتاد.»

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر ارشاد هم از دیگر سخنرانان مراسم بود درباره خاطره‌انگیزبودن برخی‌از آثار موزه گفت: «ضمن بازدید از آثار به‌نمایش‌درآمده از موزه، پوستر اولین جشنواره‌ فیلم فجر را دیدم که من را به سال۱۳۶۰ برد؛ دوره‌ای که تنها با هشت یا ٩فیلم، جشنواره‌ فیلم فجر را برگزار می‌کردیم. خوشبختانه پیگیری‌های دوستان هیات‌مدیره انجمن بالاخره نتیجه داد و گرافیک ایران صاحب موزه شد.»

پس از آن سیدمحمد بهشتی، معمار، مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی و رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی در سخنانی کوتاه گشایش موزه‌ گرافیک را تبریک گفت و این اتفاق را رویداد مبارکی در عرصه‌ هنر کشور دانست.

در ادامه درحالی‌که بارش برف شدت یافته بود، احمد مسجدجامعی نیز به جمع سخنرانان پیوست و گفت: «سال‌ها زحمت کشیده شد تا گرافیک ایران به‌عنوان یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی، در کشور ما صاحب موزه شود. این اتفاق بسیار باعث خوشحالی است. اما هنوز می‌توان ادامه داد. هنوز هنرهایی مثل تئاتر، نقاشی و… خانه‌ای مثل موزه گرافیک ندارند و لازم است این اتفاق برای این رشته‌های هنری نیز بیفتد. قدیمی ترین اثر موزه طرح روی جلد یک کتاب از انتشارات بانک ملی در سال ١٣٢٤ است. خالق این اثر، محمود جوادی‌‌پور از نقاشان و طراحان گرافیک پیشکسوت ایران است که در سال٩١ و در نهمین دهه زندگی‌اش درگذشت، او یکی از پیشگامان نقاشی نوین ایران بود که قدیمی‌ترین اثر موزه گرافیک نیز به او تعلق گرفته است.

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
كليد‌واژه‌ها: گرافیگ | موزه گرافیک ایران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Asep
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469757576
That's a shrewd answer to a tricky qutieson
Felipe
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469724282
This has made my day. I wish all pognstis were this good.