تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




افزایش نگران کننده آمار ازدواج دختران پیش از سن قانونی

EZdevajSensesCultural:برخی آمارها نگران کننده است و از اتفاقات ویژه‌ای زیر پوست شهر و کشوری خبر می‌دهد. از جمله این آمارها ازدواج دخترانی است که سن آنها به مرز قانونی نرسیده و به زور و یا به جهت نیاز خانواده شوهر داده می‌شوند.

معاون رییس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا که روز دوشنبه منتشر شد، آمار ازدواج دختران پیش از سن قانونی را نگران‌کننده توصیف کرد.

به گفته شهیندخت مولاوردی “یکی دو سال اخیر آمار نگران کننده‌ای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی و ثبت آنها به دست ما رسیده و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم.”

وی در ادامه افزود، این معاونت از وزارت دادگستری ایران خواسته تا گزارشی درباره ازدواج‌های زیر سن قانونی دختران ارایه کند و این موضوع به مرجع ملی حقوق کودک برای بررسی و پیگیری ارجاع شده است.

خانم مولاوردی پیش از این هم به موضوع ازدواج کودکان ورود کرده بود. پس از آن که ثبت احوال ایران اعلام کرد ازدواج حدود ۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ۹ماهه‌ اول سال ۹۲ به ثبت رسیده، وی گفت که وزیر دادگستری باید درباره این ازدواج‌ها گزارشی ارائه بدهد، چرا که ثبت آنها غیرقانونی است.

پس از تلاش‌های بسیار فعالان حقوق کودک در ایران، سن ازدواج از بلوغ شرعی (۹ سال) به ۱۳ سال برای دختران تغییر پیدا کرده، اما قوانین بین‌المللی هر فرد زیر ۱۸ سال را کودک می‌داند. ضمن اینکه ازدواج زیر ۱۳ سال هم در ایران با اجازه پدر دختر و یا دادگاه امکان‌پذیر است.

کمیته حقوق کودک وابسته به سازمان ملل متحد، از ایران خواسته است تا قوانینی را اصلاح کند که به موجب آنها می توان دختران را در سنین پایین وادار به ازدواج کرد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
كليد‌واژه‌ها: دختران پیش از سن قانونی
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: