تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




اعتراض زنان ترکیه به تجاوز و قتل یک دختر

ماجرای تجاوز و قتل و سوزاندن پیکر دختری در ترکیه فضایی از اعتراض زنان این کشور را به دنبال داشت. برابر گزارش‌هایی که رسانه‌های ترکیه داده اند در یک سال گذشته آمار قتل و تجاوز به زنان در این کشور 31 درصد رشد داشته است که همین مسئله نگرانی‌های بسیاری را سبب شده است.

از جمله نکاتی که سبب شده است تا این روند رشدی غیرعادی به خود بگیرد، دیدگاه قضات درباره تجاوز به زنان ترک است که وقتی شکایت به دادگاه برده می‌شود، برخی قضات با این بهانه که نحوه پوشش زنان اسباب تحریک مردان را فراهم کرده و در نهایت به مردان مجازات‌های خیلی خفیفی می‌دهند ، به نوعی ماجرا را رفع و رحوع می‌کنند.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، “اوزگه‌جان اصلان” با مینی‌بوسی به سمت منزل در حرکت بود که راننده مسیر یک منطقه دورافتاده را پی می‌گیرد و قصد تجاوز به این دختر را دارد که با مقاومت وی و اسپری فلفل مواجه می‌شود. راننده سپس دختر جوان را چندین بار مورد ضرب و جرح قرار داده و جسد وی را رها می‌کند. جسد این دختر دو روز پس از اعلام مفقودی، روز جمعه پیدا می‌شود.

گزارش شده که این دختر پیش از کشته شدن توسط سه مرد مورد تجاوز قرار گرفته اما هنوز کسی نمی‌داند چرا!

صدها تن از زنانی که در مراسم تدفین این دختر جوان شرکت کرده بودند پس از مراسم خاکسپاری در خیابان‌های مرسین، شهر محل زندگی این دختر، دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خشونت علیه زنان را محکوم کرده و از وزیر سیاست‌گذاری‌های اجتماعی خواستند استعفا دهد. آنها شعار “تو هیچگاه تنها بیرون نمی‌روی” سر می‌دادند.

در میدان تقسیم استانبول نیز تجمعی در محکومیت قتل و تجاوز به این دختر 20 ساله برگزار شد.

منتقدان می‌گویند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه آنچنان که باید برای سرکوب و از میان برداشتن خشونت علیه زنان کاری انجام نداده و حتی دیدگاه مردسالارانه‌اش به این روند دامن زده است.

در گزارش سپتامبر 2014 دیده‌بان حقوق بشر به مساله الگوی معافیت برای خشونت علیه زنان در ترکیه اشاره شده است.مادر این دختر جوان نیز خواستار اعدام عاملان قتل و تجاوز دخترش شده است.

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
كليد‌واژه‌ها: اورگه‌جان اصلان | ترکیه | خشونت علیه زنان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: