تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




اسکار، نماینده‌ افغانستان را کنار گذاشت

شرقarmanنماینده افغانستان از اسکار بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌‌زبان کنار گذاشته شد. به گزارش خبرآنلاین، فیلم «آرمان‌شهر» به کارگردانی حسن ناظر که به‌عنوان نماینده افغانستان برای شرکت در  اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان معرفی شده بود، از پس مقررات سخت‌گیرانه آکادمی برنیامد و از اسکار کنار گذاشته شد.

«آرمان‌شهر» که فیلمی درام و شامل  داستان گیراست، بر اساس قانون شماره ١٣ آکادمی که تأکید بر استفاده از زبانی به غیر از انگلیسی در فیلم دارد، صلاحیت حضور در اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان را نیافت. دیالوگ‌های انگلیسی این فیلم به صورت محسوسی بر زبان فارسی دری موجود در آن غلبه دارند.
پیش از این نمایندگان چین و پاناما نیز از سوی آکادمی از این رقابت‌ها کنار گذاشته شده بودند، اما به اندازه کافی فرصت داشتند تا فیلمی را جایگزین اثر ردصلاحیت‌شده کنند. زمان ردصلاحت نماینده افغانستان به‌گونه‌ای است که فرصتی برای جایگزین‌کردن یک اثر به‌جای «آرمان‌شهر» را به سینمای افغانستان نخواهد داد. افغانستان باوجود اینکه از سال ٢٠٠٢ تاکنون ١٠ فیلم به اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان معرفی کرده، اما هیچ‌گاه نامزد دریافت جایزه نشده است و از قرار معلوم امسال هم خبری از نامزدی برای اسکار بهترین فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبان نخواهد بود. «آرمان‌شهر» چند هفته پیش در جشنواره فیلم دنیای آسیا در لس‌آنجلس شرکت کرد و ملاله ذکریا جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت کرد.
قوانین سخت‌گیرانه آکادمی برای حضور فیلم‌ها در شاخه بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان همواره باعث انتقادهای فراوانی شده است. آکادمی اسکار در سال ٢٠٠٥ فیلم «پنهان» به کارگردانی میشائیل هانکه را به دلیل زبان فرانسوی فیلم به‌عنوان نماینده اتریش در اسکار نپذیرفت. طبق قوانین آکادمی، آثار حاضر در اسکار فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان باید به زبان رسمی همان کشور ساخته شوند.

منبع:شرق

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
كليد‌واژه‌ها: آرمانشهر | اسکار 2015 | اسکار غیر انگلیسی زبان
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: