تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




ازدواج‌های زیر ۱۸ سال دختران در ایران؛۱۷ درصد

SensesCultural:رئیس هیات مدیره انجمن حمایت ازحقوق کودکان ایران می‌گوید ۱۷ درصد ازدواج دختران در ایران زیر ۱۸ سالگی انجام می‌شود که نشان از اوضاع بغرنج ازدواج‌های دخترانی در این سن دارد.

 این گفته خانم ثریا عزیزپناه را می‌توان زنگ خطری دانست برای جامعه زنان و دختران ایرانی که با چه دشواری‌ها و آسیب هایی روبرو هستند. به خصوص که این گونه ازدواج‌های زودهنگام تبعات بسیاری بر جوامع و به خصوص جامعه ایران دارد که اوضاع اقتصادی آن بسیار خطرناک و وخیم است.

 این آمار البته آمار رسمی است  و برخی کارشناسان و پی گیران حقوق کودکان ونوجوانان در ایران بر این باورند که حامد فرمند، در برخی نقاط ایران ازدواج کودکان ثبت نمی‌شود که این موضوع مسلما آمار اعلام شده از سوی دولت و گروه‌های مدافع حقوق کودکان را افزایش خواهد داد. در چنین وضعیتی طبیعی است که نخستین قربانیان کودکانی باشند که تحت فشار والدین ناآگاه و منفعت‌طلب و البته با امکانات اقتصادی بسیار پایین آنها را وادار به ازدواج می‌کنند.

سن قانونی برای ازدواج دختران در جمهوری اسلامی ایران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵سال است، اما همین سن هم خود در شرایط کنونی جامعه برای ازداج بسیار زود و عملا ظلم و اجحافی به خصوص برای دختران است. با این وجود  و به رغم مخالفت‌های قانونی در برخی مواقع دادگاه‌ها اجازه داده اند دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال نیز به حکم دادگاه و یا با شروطی به اذن ولی به عقد زناشویی در آیند.

فعالان حقوق کودکان می‌گویند ازدواج در سنین کوکی تبعات اجتماعی سنگینی از جمله خشونت خانگی و افزایش طلاق در جامعه را بهمراه خواهد داشت ضمن آنکه بر روانرنجوری در جامعه کودکان و به خصوص دختران اضافه می‌کند.

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
كليد‌واژه‌ها: ازدواج در سن پایین | انجمن حمایت از کودکان ایران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: