تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




اجرای گروه آمریکایی در ایران بعد از 30 سال

usa music jaz1

یک گروه موسیقی جز آمریکایی بعد از سی‌ سال برای نخستین بار در فضای تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت. این در حالی است که در جدول برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر هیچ اشاره‌ای به حضور این گروه در ایران نشده است و آنها در روزی که ارکستر سمفونیک عراق در تالار وحدت اجرای برنامه داشتند و بعد از اجرای آن ارکستر به صحنه رفتند و با گروه پنج نفره خود به اجرای برنامه پرداختند.

به نظر می‌رسد که دعوت از این گروه با سفر معاون هنری وزارت ارشاد به آمریکا ارتباطی هم داشته باشد. سفری که صدای برخی منتقدان ارشاد را هم بلند کرد. سایت احساسات فرهنگی پیش از این در خبری به این سفر و انعکاس آن در محافل محافظه‌کار آمریکا پرداخته بود.

سفر مقام بلند پایه هنری ایران به آمریکا

به گزارش سایت احساسات فرهنگی  به نقل از سایت انجمن موسیقی ایران گروه جز انیمیشن از کشور آمریکا پنج شنبه ۳۰ بهمن به رهبری و آهنگسازی باب بلدن در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.

 

بر اساس اطلاعاتی که در سایت گروه انیمیشن وجود دارد آقای باب بلدن سه بار جایزه گرمی دریافت کرده است و از جمله نوازندگان و آهنگسازان نسبتا شناخته شده منطقه دالاس است که اجراهایی نیز در تالار الامی دانشگاه دیویس کالیفرنیا داشته است. این گروه روی سایت خود تصویری از اصفهان را ارائه کرده است.

گروه انیمیشن آمریکا را در این اجرا باب بلدن با«فلوت آلتوی الکتریک و ساکسیفون سوپرانو»، پت کلاگت با «ترومپت الکتریک»، رابرتو وراستقی با«کیبورد»، مت یانگ با «درامز»جروم ولز با «باس الکتریک» و هنری کیسر با«گیتار الکتریک» تشکیل می‌دادند.

این گروه کار خود را با اجرای قطعه«اوربانویا» از ساخته‌های باب بلدن آغاز کرد تا این قطعه به عنوان اولین قطعه اجرایی یک گروه جز امریکایی در تاریخ سی ساله جشنواره موسیقی فجر به ثبت برسد.

باب بلدن پس از اجرای این قطعه خطاب به مخاطبان ایرانی حاضر در تالار وحدت گفت: بسیار خوشحال هستیم که گروه «انیمیشن» در ایران حضور پیدا کرده؛ ما از زمانی که شنیدیم قرار است برای برگزاری کنسرت به ایران بیاییم بسیار خوشحال شدیم و الان هم با کوله باری از تجربه تجربیات روشن مقابل شما قرار گرفته ایم. گروه«انیمیشن» در ادامه برنامه اش قطعاتی از میلس داویس، میکه داویس، هربیه هانکوک و باب بلدن را بر روی صحنه تالار وحدت به اجرا در آورد.

باب بلدن در بخش دیگری از این کنسرت به مخاطبان ایرانی گفت: با حضور مخاطبان و دبیر جشنواره کلی عشق و شادمانی را در این کشور پیدا کردیم و مطمئن باشید اگر به آمریکا برگردیم، از ایران تعریف خواهیم کرد. البته باید بگویم که یکی از استادان برجسته دانشگاهی که از دوستان قدیمی من نیز هست دلیل اصلی آمدن ما به ایران بود که بسیار ما را برای حضور در ایران ترغیب کرد.

این آهنگساز آمریکایی همچنین عنوان کرد: سفرهایی طی روزهای گذشته به اصفهان و شیراز و چند شهر دیگر داشتیم که برای من حضور در این شهرها بسیار جالب و شگفت انگیز بود؛ چرا که این شهرهایی که ما به آنها سفر کردیم شهرهایی زیبا با مردمانی خوب است که اصلا برایشان مهم نبود که ما چه کسانی هستیم. در طول این سفرها با چند نوازنده و هنرمند جوان ایرانی آشنا شدم که با وجود اینکه سن پایینی داشتند ولی فوق‌العاده در حد و اندازه‌های بین‌المللی ساز می‌زدند.

وی ادامه داد: موسیقی، زبان مشترک ما است که من از طریق آن با انسان‌های زیادی در کشور شما آشنا شدم و معتقدم موسیقی باعث می شود ما در تمام کشورهای مختلف دوستان زیادی را پیدا کنیم.

بلدن در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: مدتی پیش در اروپا بودم و برخی از دوستان متوجه شدند که ما قرار است به ایران بیاییم. خیلی ها به ما می گفتند که حضور شما در ایران میسر نیست و اصولا بهتر است که به این کشور سفر نکنید، اما خیلی ها هم به ما می گفتند که حتما به ایران سفر کنید و امروز باید بگویم که شما باعث به حقیقت پیوستن رویاهای من شدید. رویای من این است که در تمام دنیا با هم باشیم و در تمام وجود زندگی در کنار یکدیگر حضور داشته باشیم و مطمئن باشید که این حقیقت با اعتماد به یکدیگر اتفاق می‌افتد. من شما و مردم ایران را بی‌نهایت دوست دارم البته که باید بگویم هیچ خارجی را تا به امروز ندیده‌ام که از کباب ایرانی صحبت نکرده باشد.

سرپرست گروه انیمیشن گفت: بعضی وقت‌ها از هتل بیرون می‌آمدم و پیاده روی می کردم و برای من بسیار جالب بود که همه با من به عنوان یک شهروند عادی برخورد می‌کردند و با روی خوش پذیرای من بودند که این موضوع برای من بسیار جالب توجه است و امیدوارم بتوانم بار دیگر فرصت حضور در ایران را داشته باشم. موسیقی یکی از مهم‌ترین دلایل برای ارتباط داشتن با یکدیگر است و من امیدوارم که این هنر بتواند بار دیگر کاری کند که ما همدیگر را دوباره ببینیم.

ما علاقمندیم که بارها و بارها در ایران به اجرای برنامه بپردازیم و مطمئن باشید ما اجرای امروز را در اینترنت پخش می‌کنیم تا مردم تمام دنیا ببینند که ما در کجا به اجرای برنامه پرداختیم. باب بلدن همچنین در سخنانش از افرادی چون علی ترابی (دبیر اجرایی جشنواره)، فرزین پیروزپی، رامین صدیقی و چند نفر دیگر نیز تقدیر و تشکر کرد.
باب بلدن که پیش از این سه جایزه گرمی را دریافت کرده بود پنجشنبه 30 بهمن از ساعت 21 در تالار وحدت به اجرای برنامه برای مخاطبان ایرانی‌اش پرداخت. از جمله میهمانان ویژه این کنسرت می‌توان به علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسن ریاحی (دبیر جشنواره موسیقی فجر)، علی ترابی (دبیر اجرایی جشنواره)،لوریس چکناوریان، فرزین پیروزپی، رضا تاجبخش، وارطان ساهاکیان، فریبرز لاچینی، گروه پالت و اعضای گروه دنگشو اشاره کرد.

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
كليد‌واژه‌ها: ارتباط هنری ایران و آمریکا | گروه انیمیشن | موسیقی آمریکا درایران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما:

Kushi
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469766862
Holy shtniiz, this is so cool thank you.
Pristi
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003469602222
Great stffu, you helped me out so much!