تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آماری تاسف بار درباره ازدواج پیش از سن قانونی

tanz01

شنیدن و خواندن برخی خبرها شگفتی و تاسفی ویژه را برای شنونده به دنبال دارد. مثل این خبر که بیش از 25 هزار کودک 10 تا 15 ساله در سنی پایین تر از ادواج مجبور به ازدواج می شوند.

به گزارش سایت احساسات فرهنگی به نقل از ایلنا خبرگزاری کار ایران شامگاه جمعه ۲۲ خرداد به نقل از فرشید یزدانی، دبیر شورای برنامه ریزی راهبردی سازمان تأمین اجتماعی گزارش داد که آمار نگران کننده‌ای در خصوص ازدواج کودکان در سن پایین‌تر از سن قانونی در ایران وجود دارد.

او این آمار را اعلام نکرده است.

بر پایه قوانین ایران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است، اما پدر و یا جد پدری می‌توانند دختران کمتر از این سن را نیز با اجازه دادگاه بر سر سفره عقد بنشانند.

بالا بردن سن ازدواج زنان در قوانین ایران یکی از خواسته‌های فعالان حقوق زنان در این کشور است.

به گفته یزدانی، این آمار نشان می‌دهد که عمدتا دختران در سنین پایین‌تر از سن رسمی ازدواج می‌کنند.

او همچنین افزوده که ۲۵ درصد کودکان در ایران به مدرسه نمی‌روند و «این مسئله آینده نگران کننده‌ای را برای کشور رقم می‌زند.»

یزدانی در خصوص کودکان کار نیز ابراز نگرانی کرده و گفته که «گسترش آسیب‌های اجتماعی،‌استمرار نابرابری‌های اجتماعی و کاهش امنیت اجتماعی» از جمله عواقب کار کودکان است.

به گفته یزدانی، عمده متقاضیان کار کودک «کارفرماهای کوچک و غیر رسمی» هستند زیرا که کودک را بیمه نمی‌کنند و به دلیل ضعف سیستم قضایی با شکایت کمتر مواجه شده و کنترل نیروی کار برای آن‌ها بهتر است.

هفته گذشته نیز شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌‌جمهوری ایران، بر لزوم ثبت روز «مبارزه با کار کودک» در تقویم رسمی کشور تأکید کرد.

جمعه ۱۲ ژوئن / ۲۲ خردادماه در تقویم بسیاری از کشورها به نام «روز لغو کار کودک» به ثبت رسیده است.

به گفته فعالان حقوق کودک، شمار کودکان کار در ایران همچنان رو به افزایش است. بنابر پژوهش‌های انجام شده از سوی فعالان حقوق کودک در ایران، ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.

«زباله‌گردی و تماس با سرنگ آلوده و اجسام تیز» یکی از دلایل ابتلای کودکان کار به ویروس ایدز عنوان می‌شود

تاريخ: ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
كليد‌واژه‌ها: ازدواج در سن پایین | کودکان کار
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: