تازه‌های احساسات فرهنگی






آخرين اخبار و رويداد‌ها




آخرین حراج نقاشان ایران رکورد زد؛۲۵ میلیارد تومان

SensesCultural:از ۸۰ تابلویی که برای عرضه در پنجمین حراج بزرگ آثار هنری تهران انتخاب شده بود، فقط یک تابلو فروش نرفت و از رکورد ۲۵ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان ثبت‌شده در ساعت ۲۱روز جمعه ۷خرداد در هتل پارسیان آزادی، گران‌ترین تابلوها به نام زنده‌یاد سهراب سپهری سند خورد.

حراج تهران در پنجمين سال برگزاري چند ركورد تاريخي براي هنر تجسمي ايران به يادگار گذاشت؛ فروش 6 اثر با قيمت بيش از يك ميليارد تومان
(4 اثر متعلق به هنرمندان زنده)، فروش 54 اثر با قيمت بيش از 100ميليون تومان و علاقه خريداران به آثار كلاسيك شامل 15تابلو از نقاشي آكادميك در كنار 65 اثر از استادان مدرنيست. فروش آثار هنرمندان معاصر كه در اين مجموعه غايب بود، به حراجي ديگر موكول شده است.

گران‌ترين تابلويي كه در حراج بزرگ تهران چكش خورد و عنوان گران‌ترين نقاشي تاريخ هنر ايران را هم ثبت كرد، يك تابلوي 120در 180سانتي‌متر از مجموعه مشهور درختان مرحوم سپهري بود. اين نقاشي شاعر اهل كاشان در رقابتي نفسگير ميان چند خريدار، در نهايت 3ميليارد تومان فروخته شد. ركورد دوم هم با يك ميليارد و 550ميليون تومان به سپهري رسيد و 4هنرمند در قيد حيات هم با تابلوهاي خود ميلياردي شدند.

نقاشي گلدان زيبا منوچهر يكتايي هنرمند 94ساله آخرين اثري بود كه روي ميز حراج رفت و يك ميليارد و 470ميليون تومان چكش خورد. تابلوي «تعالي» استاد محمود فرشچيان در نخستين حضور در حراج به ركورد يك ميليارد و 250ميليون تومان دست يافت و 2تابلوي نقاشيخط هم ميلياردي شدند؛ «رقص آبي» سيدمحمد احصايي و يك اثر از حسين زنده‌رودي. در حراج بزرگ تهران، 8 اثر با قيمت بيش از 500 ميليون تومان فروخته شد كه آثار منير شاهرودي فرمانفرماييان بانوي 94ساله 900ميليون تومان و «طبيعت بيجان» بهمن محصص و اثري از منصور قندريز 850ميليون تومان.

جليل ضياپور 720ميليون تومان، منوچهر يكتايي 700ميليون تومان، حسين زنده‌رودي 650ميليون تومان، حسين كاظمي 550ميليون تومان و نقاشي 2قطعه‌اي آيدين آغداشلو 500ميليون تومان چكش خوردند و 3 اثر از 3استاد برجسته به ركورد 450ميليون تومان رسيدند؛ نقاشي شكار حيوانات علي‌اكبر صادقي، نقاشي انتزاعي فريده لاشايي و سرانجام كاري از مسعود عربشاهي. پرويز تناولي هم تنها هنرمند 400ميليون توماني لقب گرفت.

ياد پرويز كلانتري در هفتمين روز درگذشت در حالي در پنجمين حراج بزرگ تهران گرامي داشته شد كه يك نقاشي كويري كاهگلي از او روي ميز حراج رفت و با قيمت 320ميليون تومان چكش خورد. ابوالقاسم سعيدي، مسعود عربشاهي، ناصر عصار، بهجت صدر، كمال‌الملك، جليل رسولي، پروانه اعتمادي، حسين كاظمي، جعفر پتگر، كورش شيشه‌گران، نصرالله افجه‌اي، ژازه تباتبايي، سيراك ملكونيان، غلامحسين نامي، محسن وزيري‌مقدم، رضا مافي، ليلي متين‌دفتري، هانيبال الخاص و… هنرمنداني بودند كه در اين حراج درخشيدند.

  • مهمانان ويژه حراج تهران

پنجمين حراج بزرگ تهران ساعت 18جمعه 7خرداد آغاز به‌كار كرد و پس از ارائه 80اثر از 65هنرمند و فروش 79اثر، ساعت 21پايان يافت. چراغ حراج را الناز شاكردوست با خريدن يك اثر روشن كرد و علاوه بر وزير ارشاد و معاون هنري وي، چهره‌هايي چون شهرداد روحاني، علي‌دايي، آنا نعمتي، بهرام رادان، پري صابري و… در هتل پارسيان آزادي حضور داشتند و از نزديك در جريان چكش خوردن آثار هنري قرار گرفتند.

خانم الناز شاکردوست بازیگر سینما که تابلویی سه میلیارد تومانی از ناصر اویسی را خریداری کرد در گفت وگویی با تسنیم گفت«این نخستین بار است که خودم در «حراج تهران » حضور پیدا می کنم اما در ادوار گذشته، همیشه نماینده‌ای از طرف من در حراج حضور داشته است.»

وی گفت: «ارتقای قیمت آثار بزرگان هنر ایران، مایه مباهات و افتخار ملی ست و هر کس در حد توان خود باید از این فرایند حمایت کند؛ من هم هر سال به اندازه توانم سعی کرده ام در این کار خطیر مشارکت کنم. »

شاکردوست با ابراز رضایت از کیفیت برگزاری حراج تهران خاطر نشان کرد: «ارائه مناسب و حرفه‌ای ویژگی مهم برای دیده شدن و فروش آثار هنری ست که در حراج تهران این اتفاق به خوبی سازماندهی شده است؛ همه ما باید این دقت را داشته باشیم که آثار نخبگان هنری ما از منظر کیفیت خیلی بالاست و اگر درست معرفی شوند حتی در بازارهای بین المللی می توانند به موفقیت های بزرگ دست یابند. راستش خیلی خوشحالم که آثارهنرمندان عزیز کشورم در سرزمین مادری شان هم، قدر و منزلت می بینند.»

وی با ابراز خشنودی از اینکه نخستین کار پنجمین حراج تهران را خریداری کرده است گفت: «هیجان انگیز بود که اولین چکشی که آقای پاکدل برای یک اثر در حراج پنجم زد نصیب من شد و مقدمه خلق رکوردی به یاد ماندنی برای هنر ایران شد، من همیشه آثار استاد ناصر اویسی را دوست دارم و خوشحالم که این تابلوی زیبا و ارزشمند را به خانه می برم.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت :« من معمولا به گالری های هنری سر می زنم و کار هنرمندان معاصر را دنبال می کنم،  تماشای آثار هنری یکی از کارهایی ست که از آن لذت می برم.»

او افزود:« مجموعه کوچکی از آثار هنری برای خودم دارم، من را می‌توانید یک عضو کوچکی از مجموعه داران هنری بدانید.»

شاکر دوست که در زمان چکش خوردن اثر سه میلیاردی سهراب سپهری در سالن حراج تهران حضور داشت. درباره این لحظه خاص گفت : «باعث خوشحالی ست گرانترین نقاشی ایران، با نام چهره گرانقدر و عزیز سهراب سپهری پیوند خورده است، در آن لحظه من هم مانند تمامی حاضرین در سالن هیجان زده شدم و یاد اشعار زیبای این هنرمند افتادم و واقعا حسرت خوردم که کاش در زمانی که او در قید حیات بود این لحظات را می دید و در حضور خودش این اتفاق بزرگ رخ می داد،  سپهری برای همه ما چهره ای نوستالژیک و خاص است و طبیعی ست مردم برای به دست آوردن آثارش با یکدیگر رقابت کنند.»

تاريخ: ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
كليد‌واژه‌ها: حراج نقاشان ایران
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail


نظر شما:
نام و نام‌خانوادگی:* رايانامه:* تارنما: